کاهش سریع تری گلیسرید خون

به گزارش جعبه مهر، کاهش سریع تری گلیسرید زیاد مشکل نیست به شرطی که اطلاعات مناسبی درباره آن داشته باشید. از نکات سالم برای کاهش طبیع تری گلیسرید می توان به استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، اجتناب از مصرف چربی و کربوهیدرات، ورزش منظم و کنترل وزن اشاره نمود.

کاهش سریع تری گلیسرید خون

در سیستم بدن، چربی ها عمدتاً به شکل تری گلیسرید ذخیره می شوند. بعلاوه این شکل شیمیایی چربی است که در مواد غذایی یافت می گردد. هنگامی که کربوهیدرات ها و چربی های غذا استفاده نمی شوند، بدن آن ها را تری گلیسرید تبدیل و ذخیره می نماید. آزادسازی چربی های ذخیره شده به عنوان منبعی از انرژی به وسیله هورمون های خاصی کنترل می گردد. تری گلیسرید به همراه کلسترول پلاسمای خون را تشکیل می دهند.

مانند آزمایش کلسترول، آزمایش تری گلیسرید هم مقدار موجود در پلاسمای خون را مقدار می گیرد. سطح عادی تری گلیسرید 150 mg/dL است در حالیکه محدوده 200-499 mg/dL تری گلیسرید بالا در نظر گرفته می گردد. افزایش سطح تری گلیسرید پلاسمای خون به بیش از حد مجاز هیپرتری گلیسریدمی نامیده می گردد. این بیماری با بیماری های قلبی، تصلب شرایین، سکته، دیابت درمان نشده و مسائل سلامتی دیگر مرتبط است. بنابراین، کاهش تری گلیسرید رویکرد عملی برای اجتناب از مسائل جدی مربوطه است.

نکاتی برای کاهش سریع تری گلیسرید

هنگامی که درباره کاهش تری گلیسرید حرف می زنیم، مهم ترین مرحله درک علل مختلف آن است. جوانب ارثی و محیطی هر دو نقش مهمی در افزایش سطح تری گلیسرید ایفا می نمایند. از جمله عوامل پایه می توان به افزایش سن، عادت های زندگی ناسالم، رژیم غذایی ناسالم، بیماری های زمینه ای و عوارض جانبی بعضی داروها اشاره نمود.

آنالیز رژیم غذایی

مطابق تحقیقات چربی های حیوانی و روغن های گیاهی حاوی تری گلیسرید زیادی هستند. پس، هر چه آن ها را بیشتر مصرف کنید، امکان افزایش سطح تری گلیسرید بیشتر خواهد بود. می توان گفت آنچه که سطح قند خون را افزایش می دهد سطح تری گلیسرید را هم بالا خواهد برد. برای یاری به کاهش طبیعی سطح تری گلیسرید، رژیم غذایی باید متناسب با نکات پایه زیر تنظیم گردد:

کاهش مصرف قند - مصرف مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات های ساده زیاد سطح تری گلیسرید را افزایش می دهد. رژیم غذایی خود را مطابقاً تنظیم کنید و مصرف قند روزانه را کاهش دهید.

افزودن مواد غذایی غنی از فیبر - غذاهای دارای فیبر زیاد انتخاب خوبی برای کاهش طبیعی تری گلیسرید هستند. از اینرو، تا حد امکان مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند غلات، حبوبات و سبزیجات دارای برگ سبز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

قرار دادن ماهی در رژیم غذایی - ماهی حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 است که برای کاهش تری گلیسرید مؤثر هستند. برای مقابله با بیماری های قلبی و عروقی توصیه می گردد از ماهی در رژیم غذایی روزانه خود بهره ببرید.

خودداری از مصرف دسر ها - اگرچه مقاومت در مقابل استفاده از شیرینی جات مشکل است ولی، برای کاهش تری گلیسرید حیاتی است. از مصرف غذاهای شیرین شده مانند بستنی، کیک ، کلوچه و غیره برای دستیابی به نتایج بهتر خودداری کنید.

تغییرات سبک زندگی

افراد چاق و افرادی که اضافه وزن دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هیپرتری گلیسریدمی قرار دارند. دلیل این افزایش خطر وجود سبک زندگی بی تحرک یا عدم ورزش کردن منظم است. پس، برای کاهش تری گلیسرید می توانید از نکات زیر بهره ببرید:

ورزش کردن - ورزش کردن آزادسازی چربی ذخیره شده از سلول های چربی را افزایش می دهد و بنابراین، سطح آن در پلاسمای خون را کاهش می دهد. به طور کلی، شرکت در فعالیت های فیزیکی منظم به کالری سوزی و پیشگیری از تجمع چربی یاری می نماید.

خودداری از پرخوری - بعضی از ما عادت به پرخوری و دیر شام خوردن داریم که هر دو از علل اصلی برای افزایش تری گلیسرید به شمار می فرایند. به جای استفاده از وعده های غذایی سنگین از تعداد وعد ه های بیشتر و سبک بهره ببرید.

حفظ وزن - حفظ وزن در محدوده سالم نکته ساده ای برای اجتناب از خطر افزایش تری گلیسرید است. مقدار مناسبی کالری بهره ببرید و مانع تجمع چربی شوید.

ترک سیگار کشیدن - حتی اگر سیگار کشیدن به طور مستقیم به افزایش تری گلیسرید خون مربوط نباشد هم، عامل خاطر جدی برای تشدید بیماری های قلبی و عروقی است. از اینرو، برای حفظ سلامتی خود سیگار کشیدن را ترک کنید.

علاوه بر استفاده از نکات فوق الذکر برای کاهش تری گلیسرید، انجام آزمایشات منظم برای آنالیز سطح تری گلیسرید را از قلم نیاندازید. با انجام این کار، شما قادر خواهید بود تأثیر تغییراتی که را انجام بدهید ببینید. اگر فکر می کنید داروهایی که مصرف می کنید عامل افزایش سطح تری گلیسرید شماست، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لازم آن ها را جایگزین کند.

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10939

به "کاهش سریع تری گلیسرید خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش سریع تری گلیسرید خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید