گام های کاهش تعهدات برجامی ایران تا سال 2023 قابل برداشت است

به گزارش جعبه مهر، دیپلمات باسابقه کشور با بیان سال 2023 به عنوان نقطه انتها توافقنامه برجام پیش بینی شده است و بنابراین می توانیم گام های دیگر برداریم، گفت: ما هنوز از برجام خروج نکرده ایم و باید به این مسئله توجه داشته باشیم.

گام های کاهش تعهدات برجامی ایران تا سال 2023 قابل برداشت است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق کشورمان در افغانستان و ایتالیا، برجام را در کما توصیف کرد و اضافه نمود: اروپایی ها بعد از اجرای گام پنجم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران روی مکانیزم ماشه به نوعی یک شو اجرا کردند اما خودشان هم می دانستند حق با ایران است و حتی در ادامه خبرسازی درباره مکانیزم ماشه کار خاصی انجام ندادند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت وگو با بیان اینکه اروپا به خوبی می داند ایران تعهدات را عملیاتی و مدیرکل آژانس نیز آن را تأیید نموده است، ادامه داد: اروپایی ها حتی اینستکس را نیز فعال نکردند، حتی سفارت سوئیس نمایشی درباره اینستکس جدید اجرا کرد و پمپئو نیز ادعاهایی مطرح نمود که با رعایت ملاحظات بشری اجازه دادیم این کانال فعال گردد ولی در مجموع شرایط برجام رو به کما و اروپایی ها در موقعیت آچمز قرار دارند.

ظهره وند اروپا را بدهکار ایران دانست و با اشاره به حداکثر بهره برداری اتحادیه اروپا از تحریم های ثانویه اظهار کرد: اروپایی ها هم اینک آچمز شده اند، هم از جنبه ای در نوعی آبروریزی به سر می برند و هم نخواهند توانست خلأ نبود آمریکا را در برجام پر نمایند.

این دیپلمات باسابقه کشور شرایط کنونی را به نفع ایران و به ضرر اروپا دانست و ادامه داد: ایران با 5 گام متوازن نماینده، بخشی از ظرفیت های ازدست رفته را احیا نموده است که موقعیت و شرایط برای چانه زنی های احتمالی در هر نوع مذاکره ای [با طرف اروپایی] برای ایران ارتقا یابد؛ البته شخصاً معتقدم این گام آخری نیست و می توان گام های دیگری نیز برداشت.

ظهره وند یادآور شد: عده ای به هر دلیلی اعلام نموده اند گام پنجم ایران گام آخر است ولی این گونه نیست؛ ما هنوز از برجام خروج ننموده ایم و باید به این مسئله توجه داشته باشیم، از طرفی فرایند برجام به گونه ای است که می توان تا 2023 همچنان گام های کاهش تعهدات دیگری برداشت.

این عضو اسبق تیم مذاکره نماینده هسته ای کشورمان در مصاحبه با رادیو گفت وگو اضافه نمود: سال 2023 به عنوان نقطه خاتمه توافقنامه برجام پیش بینی شده است و بنابراین می توانیم گام های دیگر برداریم اما امروز ضرورتی ندارد زیر میز بزنیم و اعلام کنیم از برجام خارج شده ایم؛ چون یک چک [هرچند بی محل] در جیب ماست؛ این چک واخواهی شده ولی هیچ عقل سلیمی اقدام به سوزاندن آن نمی کند.

ظهره وند اظهار داشت: فراموش نکنیم طرف مقابل زمانی بر سر برجام های دو و سه و چهار نیز بحث می کرد و امروز اگر آن ها را در همین برجام یک نگه داریم، یک هنر دیپلماتیک و مذاکراتی به خرج داده ایم و این چک در این راستا قابل استفاده و به نفع منافع ملی ایران کارآمد است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4998

به "گام های کاهش تعهدات برجامی ایران تا سال 2023 قابل برداشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام های کاهش تعهدات برجامی ایران تا سال 2023 قابل برداشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید