گزارش، نقدها مشاور عالی اردوغان از سیاست های وی و بازتاب های آن

به گزارش جعبه مهر، مشاور عالی اردوغان در مصاحبه ای گفت: نقدها را در دل خود نگه می داریم و از بیان روشن و شفاف این دسته از نقدهامان٬ محروم هستیم.

گزارش، نقدها مشاور عالی اردوغان از سیاست های وی و بازتاب های آن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ یک بار دیگر٬ اظهارات یکی از اعضای شورای عالی مشاورین رئیس جمهور ترکیه جنجال به پا کرد. چرا که او از حزب خود انتقاد و اعلام نموده که در جریان پفراینده فتح الله گولن٬ هیچ کسی معصوم نیست و همه مقصرند.

این سخنان آرنچ٬ از سوی برخی از مخالفین اردوغان به عنوان اعتراف و شکاف داخلی قلمداد شد و در همان حال٬ موجب عصبانیت رفقای ملی گرای شریک اردوغان در ائتلاف جمهور شد. حالا حزب حرکت ملی٬ بلنت آرنچ را برای تداوم حیات سیاسی آکپارتی به عنوان یک خطر تلقی می نماید. اما آرنچ در اظهارات انتقادی اش٬ اعلام نموده که به خاطر دل اردوغان٬ حاضر نیست در خصوص تبعات همراهی با حزب حرکت ملی اظهار نظر کند و ترجیح می دهد انتقاد خود را در دل نگه دارد.

بلنت آرنچ کیست و چرا سخنان او اهمیت دارد؟

بلنت آرنچ 72 ساله٬ از یاران قدیمی نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید اسلامگرای ترکیه است و سیاست را در کنار او شروع نموده است. او در کنار گل٬ اردوغان و دیگران٬ از موسسین حزب عدالت و توسعه بود و در حیات سیاسی خود در دوران اقتدار گل٬ داوود اوغلو و اردوغان٬ علاوه بر 5 دوره نمایندگی مجلس٬ پست های زیر را در کارنامه دارد:

معاون نخست وزیر

سخنگوی هیات دولت

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس

رئیس مجلس

عضو مداوم شوای عالی سیاسی حزب عدالت و توسعه

عضو شورای عالی مشاورین رئیس جمهور

آرنچ حقوقدان٬ از آن دسته سران آکپارتی است که ثروت و سامانی ندارد و همیشه نزد گروه های دینی٬ جماعات و حلقه های عرفانی٬ محبوبیت و اعتبار والایی داشته است. او از معتمدین اردوغان بوده و در پفراینده های سری و مهمی همچون مذاکره با فتح الله گولن در دوران پیش از کودتا٬ مذاکره با پ.ک.ک٬ گفت وگو با عبدالله گل به منظور منصرف کردن او از رقابت با اردوغان و دیگر مسائل حساس٬ گاه نقش یک فرد معتمد و دارای راه چاره و گاهی نیز نقش یک میانجی منصف و مقبول را ایفا نموده است.

آرنچ نیز از آن دسته چهره های مهمی است که حالا عملاً از سیاست و مسئولیت کنار گذاشته شده و فقط مشاور رئیس جمهور است.

وی برخلاف اردوغان٬ گل و دیگران که حاضر نبودند در خصوص اربکان صحبت نمایند٬ در سالیان آخر عمر اربکان نیز٬ چندین بار دست او را بوسیده و در مصاحبههای خود گفته است:در برابر استاد زانوی ادب بر خاک زدیم و سعی کردیم مبارزه و سیاست را فرا بگیریم.

اظهارات انتقادی و جنجالی آنچ از دیروز تا امروز

آرنچ در دوران مذاکرات صلح با پ.ک.ک در خصوص بسیاری از سیاست مداران خشمگین گفت:اگر مرا هم شکنجه می کردند و در زندان به من و خانواده ام تجاوز می شد٬ سلاح به دست گرفته و به کوه می رفتم.

آرنچ در دوران اوج قدرت٬ نقدها سنگینی به ملیح گوکچه شهردار آنکارا و از آدم های شماره یک حزب وارد نموده و او را به ثروت اندوزی و فروش اراضی و مراتع دولتی و ملی متهم کرد و نسبت به ایجاد رانت قدرت و ثروت در بین خانواده های متنفذ آکپارتی هشدار داد.

اما ابعاد مهم و برجسته جدیدترین نقدها آرنچ در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی به این توضیح است:

1.داوود اوغلو و باباجان خائن نیستند. کاش از حزب نمی رفتند. اما به کاربردن تعبیر خائن را به جا نمی دانم. خود من وقتی از استادم اربکان جدا شدم٬ پس از یک ملاقات 4 ساعته او را در آغوش کشیدم و با ادب و احترام از هم جدا شدیم. به او گفتم: استاد! حزب ما به خاطر سیاست های شما تا به امروز 4 بار تعطیل شده است. من و طیب بیگ و عبدالله بیگ٬ می خواهیم خدمت کنیم و حزب ما تعطیل نشود.

2.نباید حزب دموکراتیک خلق ها و ه.د.پ را معادل هم بدانیم. چنین چیزی غلط است و نمی توان معضل نمودها را با چنین نگرشی حل کرد. همین کارها را کردیم که در انتخابات شهرداری ها٬ دوستداران ه.د.پ در استانبول٬ آدانا و آنکارا٬ به مخالفین ما رای دادند و آنان پیروز شدند. باید اعتراف کنیم که جا ماندیم٬ تاخیر داشتیم٬ استراتژی انتخاباتی خوبی نداشتیم. کمپین انتخاباتی ما ضعیف بود.

3.در ماجرای گولن٬ هیچکدام از ما معصوم نیستیم و همه ما مقصریم.

4.همه نورچی ها (جماعات دینی منتسب به بدیع الزمان نورسی و رساله نور) هیچگاه طالب مداخله در سیاست نبوده و من از دروس و مواعظ آنان استفاده نموده ام و گولن هم عضو این گروه ها نبوده و از این حلقه ها اخراج شده است. نباید نورچی ها و گولنی ها را یکی دانست.

5. از من می پرسند: آیا حزب حرکت ملی و باغچلی٬ بر دوش حزب حاکم٬ بار هستند؟ من در پاسخ فقط می توانم بگویم: رئیس جمهور ما جناب اردوغان از این حرف ها ناراحت می شوند و اهمیت فراوانی به حفظ ائتلاف جمهور می دهند و این برای همه ما هم معادل یک دستور است. این تیپ نقدها را در دل خود نگه می داریم و از بیان روشن و شفاف این دسته از نقدهامان٬ محروم هستیم.

6.افتخار می کنم که با یک لشکر محافظ٬ این ور و آن ور نمی روم. بین مردم هستم و در کوچه و خیابان به من احترام می گذارند.

7.داماد من عضو شبکه گولن نیست. او نیز مانند یکی از میلیون ها فردی است که به مدارس گولن رفته و در جلسات آنها حضور داشته، اما هیچگونه ارتباط مادی و سیاسی با این گروه نداشته است.

8.هیچکدام از ما نمی دانستیم و به ذهنمان خطور نمی کرد که گولنی ها می خواهند کودتا نمایند. همه ما فریب خوردیم. اما حالا برخی ها شب و روز داد می زنند و می گویند ما می دانستیم چنین خواهد شد. این ها همه دروغ و لاف است.

9.به کار بردن احکام دولتی معادل قانون (KHK) در برخی موارد ضروری است. اما در کل٬ این فرایند را درست نمی دانم.

10.از روزی که مشاور جناب رئیس جمهور شدم٬ من و پنج دوست دیگرم به خود او گفتیم ما حقوق و خودرو و محافظ نمی خواهیم.

11.اگر در آنکارا٬ یک نامزد اهل آنکارا به میدان می آوردیم٬ احتمال پیروزی بالاتر می رفت. مثلاً باباجان یا خیلی های دیگر.

12.بدنه حزب ما هنوز هم سالم است. اما باید مهربانی مان بیشتر باشد. باید به برخی اصلاحات تن داد. حزب جمهوری خلق هنوز هم بالاتر از 25 درصد به دست نمی آورد و هنوز هم آلترناتیوی برای آکپارتی وجود ندارد.

13.باید به آزادی بیان و مذاکره با اروپا اهمیت بدهیم. امنیت ترکیه مهم است اما صلح اجتماعی و در آغوش کشیدن مردم نیز بسیار مهم است. این راه چاره انتها دادن به دوقطبی است.

14.من٬ علیه جناب اردوغان نیستم. به همان اندازه ای همراه او هستم که در کنار او هستم. اگر اردوغان نبود٬ ما این پیروزیت ها را به دست نمی آوردیم. اگر ما هم نبودیم٬ او پیروز نمی شد. من با اراده و توان شخصی ام و با لطف خداوند٬ وارد سیاست شده ام. من مخالف نیستم اما منتقدم. بیان نقدها روشن٬ یک وظیفه اسلامی و سیاسی است و هر آن چه را خطا بدانم٬ بر زبان می آورم.

15.بکر بوزداغ در یک کنگره اظهار داشت که حزب عدالت و توسعه حزب طیب است. من معتقدم این نگرش غلط است. خود جناب اردوغان هم اظهار داشت: این حزب را ملت تاسیس کرد و ما فقط تابلو را نصب کردیم. متاسفانه چندی پیش یک مستند مفصل در خصوص حزب ما پخش شد که در سراسر فیلم٬ کسی را جز اردوغان نمیبینید. نه گل٬ نه من٬ نه شنر و نه دیگران. این غلط است.

16. از من می پرسند: چرا خیلی وقت ها گریه می کنی؟ پاسخ ساده و کوتاهی می دهم: گریه های من به خاطر جوانمرگ شدن فرزند من نیست. به باور من٬ گریان بودن٬ نقطه ضعف نیست. نقظه قوت است. از گریان ها نترسید٬ از آنهایی که شفقت ندارند و نمیگیرند٬ باید ترسید.

چه کسانی از سخنان آرنچ عصبانی می شوند؟

برخی از چهره های تند و رادیکال حزب عدالت و توسعه از جمله مهمت متین ار و ملیح گوکچه٬ بارها به تندی پاسخ آرنچ را داده و از اردوغان خواسته اند او را برکنار کند.

در همین حال٬ حزب حرکت ملی و چهره های راست افراطی هم از سخنان آرنچ به شدت عصبانی می شوند. دولت باغچلی رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی٬ بارها به تندی به آرنچ تاخته و خواستار برکناری او شده است.

دیروز هم جمال انگین یورت٬ از سران این حزب٬ اظهار داشت: آرنچ٬ مانند یک قوز است بر روی ستون فقرات اردوغان. اردوغان باید خود را از این قوز نجات دهد و او را کنار بیاندازد.

در کل باید گفت٬ این روزها در حزب عدالت و توسعه٬ کسی حاضر نیست مانند آرنچ٬ لب به انتقاد بگشاید و از این نظر٬ باید بلنت آرنچ را یک استثنا دانست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6694

به "گزارش، نقدها مشاور عالی اردوغان از سیاست های وی و بازتاب های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نقدها مشاور عالی اردوغان از سیاست های وی و بازتاب های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید