10 ایده مجذوب کننده و خلاقانه برای تزئین طاقچه

به گزارش جعبه مهر، طاقچه در خانه های قدیمی از جمله جزئیات معماری خاص و منحصر به فرد فضاها بود و معمولا چشمگیرترین وسیله ها را بر روی طاقچه قرار می دادند. طاقچه های قدیمی که سطحی صاف و برجسته بودند دیگر چندان دیده نمی شوند. این روزها بیشتر فضاهایی را می بینیم که در تورفتگی بین دیوارها و ستون ها ایجاد شده اند و اگر نام طاقچه بر روی آن ها بگذاریم ایده های زیادی برای مجذوب کننده تر نشان دادن آن ها وجود دارد.

10 ایده مجذوب کننده و خلاقانه برای تزئین طاقچه

معمولا طاقچه ها مانند راهروها یا زیرپله ها، جای ساده ای برای دکور کردن نیستند زیرا به دلیل محدودیت ها، در اولویت های آخر طراحی قرار می گیرند و دست طراح را برای کارهای خاص می بندند. اگر شما هم در خانه تان چنین جایی دارید که برای تزئین و آراسته کردن آن با چالش روبرو هستید، با ما در این مقاله همراه باشید تا 10 ایده برای تزیین طاقچه را آنالیز کنیم. شما به راحتی می توانید به یاری این ایده ها از فضاهای خالی و بی استفاده طاقچه ها، یک قسمت بی نظیر در خانه تان بسازید و آن را به نقطه کانونی دکوراسیون تبدیل کنید.

برای آغاز باید بدانیم که نحوه تزیین هر طاقچه، بسته به اینکه در تورفتگی دیوار باشد یا برجسته باشد، کجای خانه قرار گرفته باشد و چه ابعادی داشته باشد فرق دارد. نکته مهم این است که متخصصان دکوراسیون همواره راهی برای بهبود شرایط فعلی خانه شما دارند و با پیشنهادهایی که می دهند می توانید از چنین قسمتی را از یکنواختی خارج کنید و به حداکثر استفاده و زیبایی از آن قسمت برسید.

1. یک مجموعه خاص را به نمایش بگذارید

اگر دو یا سه طاقچه دیواری کوچک و کنار هم دارید، برترین جا برای قرار دادن اکسسوری های مشابه به هم هستند. این اکسسوری ها می توانند مجموعه ای از صدف های دریایی، یادگاری های یک سفر به یاد ماندنی یا مجسمه های دلخواه تان باشند. پیشنهاد ما این است که سه تا پنج قطعه از چنین اشیایی است را روی طاقچه ها بچینید و دقت کنید که این قطعه ها حتما به هم ارتباط داشته باشند و اجزایی از یک مجموعه باشند تا در عین تنوع، چند رنگ و پراکنده به چشم نیایند.

2. قفسه کتاب نصب کنید

برای یک طاقچه دیواری با عمق بیشتر، برترین گزینه این است که چند صفحه چوبی نصب کنید و یک قفسه کتاب توکار ایجاد کنید! این یک راه عالی برای بیشتر کردن فضای نگهداری اشیا و کتاب ها در خانه هایی است که با کمبود جا روبرو هستند. قفسه هایی از جنس شیشه و پلکسی هم در دسترس شما هستند اما پیشنهاد ما، قفسه هایی از جنس چوب طبیعی و انتخاب رنگ های روشن برای دیوار پشت طاقچه است. زمانی که کتاب ها با طرح جلد های رنگی در چنین ترکیبی در قرار می گیرند، طاقچه شما زیباترین ظاهر را پیدا خواهد نمود.

3. از آینه در تزئین طاقچه استفاده کنید

اگر فضای طاقچه شما بزرگ تر از معمول است یا فرورفتگی وسیعی بین دو دیوار در اختیار دارید، آینه یک انتخاب فوق العاده خواهد بود. بسته به بقیه عناصری که در دکوراسیون آن اتاق استفاده شده، می توانید از آینه های رنگی یا ترکیب چند آینه کوچک در کنار هم استفاده کنید. آینه و شیشه های رنگی شفافیت و حس سیال بودن را به خود به داخل خانه می آورند و باعث می شوند طاقچه ها یا قسمت های فرورفته بین دیوارها دیگر فضایی بی جان و مرده نباشند.

4. شمع بچینید

یک طاقچه دیواری کوچک و تا حدودی کم عمق دارید؟ دو یا سه شمع روی آن بچینید. شمع های دکوراتیو با تنوع بالا در بازار موجود هستند که می توانید از آن ها برای چیدمان طاقچه های کوچک یا بالای شومینه استفاده کنید. اگر طاقچه ای که می خواهید در آن شمع بچینید، فضای بسته ای دارد یا فاصله سقف تا کف آن قفسه کوتاه است، شمع های معمولی نخرید زیرا که در صورت روشن شدن، رد دود شعله شمع روی دیوار خواهد ماند. به جای شمع معمولی می توانید از شمع های بدون شعله تهیه کنید که با باتری کار می نمایند و ظاهری شیک و مجذوب کننده دارند.

5. طاقچه را پر از گیاه کنید

چند قفسه و طاقچه که روبروی یک پنجره بزرگ و نورگیر باشند، برترین مکان برای چیدن گل و گیاه هستند. گیاهان کوچک آپارتمانی خریداری کنید و در گلدان های مجذوب کننده قرار دهید تا قفسه های شما به یک نقطه سرسبز و چشم نواز تبدیل گردد. برترین گزینه هم گیاهانی مانند پیتوس است که رشد طولی سریع دارند و بعد از مدت کمی حالت آبشاری پیدا می نماید و زیبایی دوچندانی به این کنج شما می بخشد.

حتی اگر طاقچه دیواری رو به نوری ندارید هم می توانید چنین فضایی ایجاد کنید. قفسه های دیواری که روی آن گیاه هایتان را بچینید، برترین انتخاب برای کسانی است می خواهند گیاهان را از سطح زمین بالاتر ببرند و از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی دور نگه دارند.

فقط مطمئن شوید که گیاهان تان در فرورفتگی دیوار نور کافی دریافت می نمایند (البته، اگر نمی خواهید نگران روشنایی و آبیاری باشید، می توانید آن ها را با گل های سبز مصنوعی عوض کنید!).

6. روی طاقچه یک فضای خلاقانه خلق کنید

معمولا کسانی که اهل بازی هایی مانند شطرنج یا بورد گیم ها هستند، دوست ندارند وسیله های بازی را در کشو و کمدهای تاریک و پرت بگذارند. بیشتر افرادی که به چنین بازی هایی علاقه دارند، دوست دارند وسیله های بازی در دسترس باشند تا با ورود مهمان نو به خانه، توجه او را جلب نمایند و صبحت به سمت بازی و هیجان آن کشیده گردد. اگر شما هم چنین روحیه ای دارید، پس طاقچه برترین انتخاب برای شما است تا یک قسمت خلاقانه و متناسب با بازی های دلخواه تان بسازید تا نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند.

7. جایی برای یادآوری خاطرات گذشته بسازید

یک طاقچه یا فرورفتگی کم عمق می تواند برترین جا برای گذاشتن قاب عکس باشد. قاب عکس ها را می توانید در مقدار های مختلف تهیه کنید و روی قفسه بچینید یا به دیوار پشتی آویزان کنید. در هر صورت به آسانی می توانید از یک فضای خالی و بی استفاده، یک جای زیبا بسازید و آن را با تصویر عزیزان تان و خاطرات خوب سال های گذشته آراسته کنید.

8. اشیای قیمتی تان را به نمایش بگذارید

با اضافه کردن یک مجسمه خاص به طاقچه دیواری خود اجازه دهید سلیقه هنری درونی شما بدرخشد. بسته به مقدار دیوار و قطعات دکور مورد علاقه شما، این مکان می تواند مکان مناسبی برای برجسته کردن یک اثر هنری باشد. توصیه ما این است که چیزی که را که می خواهید تاکید بسیار بیشتری رویش داشته باشید را به صورت جدا و تک نگهداری کنید. چنین چیدمانی به دکوراسیون شما حس گالری یا موزه می دهد و یک نقطه کانونی بی نظیر و هنرمندانه ایجاد می نماید.

9. تنها از یک رنگ استفاده کنید

همه ایده هایی که تا اینجا مطرح شد، برای این بود که طاقچه های خالی و بی روح، با رنگ های متضاد و اکسسوری های خاص، دوباره به یک نقطه مجذوب کننده و چشمگیر در طراحی خانه ها تبدیل شوند اما یکی از جسورانه ترین و هنرمندانه ترین ایده های دکوراسیون، به کار بردن تنها یک رنگ در طراحی یا به اصطلاح، دکوراسیون مونوکروم است.

دکوراسیون مونوکروم جز ترندهای روز طراحی در دنیاست و می تواند ظاهری شیک و امروزی به خانه شما ببخشد. علاوه بر به روز بودن این سبک از طراحی، در واقعی که بخواهید نقطه کانونی در یک فضا وجود نداشته باشد و همه اجزا به یک مقدار اهمیت داشته باشند، کاملا جواب گو است. پس اگر می خواهید طاقچه های موجود روی دیوار محوتر و کم اهمیت تر به چشم بیایند، از یک رنگ یکسان برای دیوار و طاقچه استفاده کنید و اکسسوری های ریزی دقیقا از همان رنگ تهیه کنید.

10. از طاقچه برای ذخیره سازی استفاده کنید

یک طاقچه دیواری بزرگ، جایی که فرورفتگی آن از کف اتاق آغاز می گردد، مکانی عالی برای قرار دادن یک کمد بزرگ است. گاهی کمدهای بزرگ فضای اتاق را گرفته و خفه جلوه می دهند. برای حل این مشکل برترین راه این است که قسمت های پایین را قفسه بندی کنید و برای آن در تعبیه کنید. برای قسمت های بالاتر هم یا قفسه های شناور یا سطوح شیشه ای انتخاب مناسب تری خواهند بود. چنین قسمت طاقچه مانندی، فضای ذخیره سازی کاربردی به خانه شما اضافه خواهد نمود، بدون اینکه جای زیادی را اشغال کند.

در آخر

طاقچه در گذشته یکی از عناصر شاخص در طراحی خانه ها بودند که امروزه از اهمیت آن کاسته شده است اما هنوز هم با ایده های نو می توان این قسمت را به جایی مجذوب کننده و چشمگیر تغییر داد و از آن حداکثر استفاده را برد. اگر در خانه خود چنین جایی دارید و مدت زیادی است که آن را خالی رها نموده اید، دست به کار شوید و با ایده هایی که در بالا گفتیم، دوباره سرزندگی و مجذوب کنندهیت را به فضای خود هدیه دهید.

منبع: modsy blog

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11125

به "10 ایده مجذوب کننده و خلاقانه برای تزئین طاقچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ایده مجذوب کننده و خلاقانه برای تزئین طاقچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید