13 مورد از دیدنی های کشور ترکیه

به گزارش جعبه مهر، دیدنی های کشور ترکیه

ترکیه یکی از برترین مقاصد گردشگری دنیا است و بسیاری برای سپری کردن تعطیلاتشان آن را انتخاب می نمایند. بعضی برای شنا و تفریحات دریایی شهرهای ساحلی را انتخاب می نمایند و گروهی دیگر برای دیدن تاریخ کهن و مساجد زیبایی مانند ایا صوفیه به شهر استانبول سفر می نمایند. در این مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا جاذبه های کم تر شناخته شده ترکیه را به شما معرفی کنیم. دیدنی های کشور ترکیه که شامل شهرهای باستانی و شگفتی های طبیعت می گردد و هنوز کم تر گردشگری از وجود آن ها اطلاع دارد.

13 مورد از دیدنی های کشور ترکیه

آفرودیسیاس

شهری کوچک و قدیمی که از تمدن یونان باستان به جا مانده است و در سال 2017 نام آن در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید. جالب است بدانید برای یونانیان این جا شهر عشق نام داده و به خاطر داشتن مجسمه های زیبا و هنرمندان بزرگ شهرت داشته است. متاسفانه در طول تاریخ با وقوع زلزله های زیاد، بسیاری از این بناها از میان رفته اند. سال 1904 اولین آثار این شهر قدیمی کشف شد تا این که در سال 1962 تقریبا به طور کامل شکل گرفت و امروز پلیس ترکیه مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده دارد.

شهر عشق را نزدیک معدن سنگ مرمر بنا نموده بودند و ساخت مجسمه های مرمری در آن بسیار رایج بوده است. با توجه به کتیبه های باقی مانده بر روی سنگ ها سرگذشت شهر کهن تا حدود زیادی تعیین است. اگر می خواهید برای بازدید آن بروید دنیزلی بهترین انتخاب خواهد بود. هر روز ساعت 9:30 صبح تاکسی ها از پاموکاله حرکت می نمایند و یک ساعته شما را به شهر عشق می رسانند. یادتان باشد که ساعت بازگشت تاکسی ها 3:30 عصر می باشد.

شیرینچه

اگر به کوشی آداسی سفر نموده اید، پیشنهاد می کنیم بازدید از این مورد دیدنی های کشور ترکیه را در سفرتان بگنجانید. بسیاری معتقدند اگر نمادی از سرزمین های بهشتی روی کره زمین وجود داشته باشد شیرینچه است. جالب است بدانید که این جا هم زمانی متعلق به اهالی یونان بوده و در آن هنگام افسوس نام داشته، در پی درگیری های میان دو کشور تصمیم به تخلیه شهر دریافتد و به همین دلیل نام زشت را برایش انتخاب نموده بودند تا این که انتها حدود سی سال پیش و با تشکیل جمهوری ترکیه نام آن رسما به شیرینچه تغییر یافت.

شیرینچه محلی برای زندگی ملیت های مختلف کنار یکدیگر شد و صنعت اصلی مردمانش گردشگری است. شهر پر است از انواع رستوران، هتل و فروشگاه. در حال حاضر شیرینچه علاوه بر زیبایی های طبیعی محلی برای تماشای زندگی مسالمت آمیز یونانی ها و ترک ها است. حواستان باشد که خود اهالی ازمیر آخر هفته ها به این جا می آیند بنابر این بهتر است روزهای وسط هفته را برای بازدید از شیرینچه انتخاب کنید.

حصن کیفا

گفته می شود که احتمالا در تاریخی نزدیک حصن کیفا یکی دیگر از دیدنی های کشور ترکیه به خاطر پروژه احداث سدی در همان حوالی زیر آب می رود. با توجه به وجود غارهای باستانی، پل ها و مساجد تاریخی که دارد بهتر است که قبل از تخریب یک بار از آن دیدن کنید. حصن در لغت به معنی دژ و کیفا یا کیبا به معنی صخره است.

عمر حصن کیفا به بیش از 10 هزار سال پیش باز می شود و زمانی متعلق به رومیان، امپراطور بیزانس و عثمانی ها بوده است. شهر کهن در کنار رود دجله استان باتمان واقع شده است. این شهر هنوز حدود 80 هزار نفر جمعیت دارد و می توان آن را در لیست طولانی ترین مناطق مسکونی دنیا قرار داد.

دریاچه اگیردیر

درایچه اگیردیر در شهری با همین نام با فاصله 186 کیلومتری شهر آنتالیا واقع شده است و چهارمین دریاچه بزرگ کشور است. داخل دریاچه دو جزیره قرار دارند که به وسیله جاده های مرتفع به شهر متصل شده اند. اگر اهل طبیعت گردی باشید جهت St Paul در ترکیه برای شما انتخابی فوق العاده خواهد بود که اتفاقا از میان این مورد دیدنی های کشور ترکیه هم گذر می نماید. فصل تابستان به دریاچه بروید تا از تماشای مناظر باشکوه طبیعت لذت ببرید. در آن موقع از سال تنها خودتان خواهید بود و چشم انداز فوق العاده کوه ها در پیش رویتان. بازدید از بقایای یونانی رومی Sagalassos و Antioch از دیگر سرگرمی های منطقه هستند.

آنی

آنی روزگاری پایتخت کشور ارمنستان بوده و دوران باشکوهی را به چشم خود دیده است. شهری باستانی که سال 2016 در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید و امروز یکی از دیدنی های کشور ترکیه می باشد. در زمان پایتخت بودنش شهری ثروتمند و باشکوه بود که هر روز ساختمان ها و کلیساهای زیبایی در آن ساخته می شدند و مردم آن را با نام شهر هزار و یک کلیسا می شناختند. علاوه بر دیدنی های باستانی دره عمیق و تپه های سرسبزش نیز بسیار تماشایی است.

شهر امروز در مرز بین ترکیه و ارمنستان واقع شده است و فاصله آن با شهر کارس 42 کیلومتر است. قدم زدن در آن تجربه ای کاملا منحصر به فرد خواهد بود. دروازه ای از جاده ابریشم که امروز به دور از هر گونه هیاهویی آرمیده است و شما از میان ویرانه های به جا مانده از قرن 10 و 11 میلادی عبور می کنید.

دریاچه وان

در ادامه آنالیز دیدنی های کشور ترکیه به یکی دیگر از شگفتی های طبیعت به نام دریاچه وان می رسیم. وان بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه و البته دومین دریاچه شور خاور میانه است. وان به دلیل نزدیکی به ایران و امکان سفر زمینی نسبتا کوتاه گردشگران زیادی از ایران دارد که البته بیشتر وان را به خاطر مقاصد خریدش می شناسند. دریاچه وان دارای 3 جزیره است که در فصل گرم محلی فوق العاده برای شنا هستند.

داخل جزیره ها اما جاذبه های تاریخی زیادی مانند بقایای کلیسای سنت جرج متعلق به سال 1305 میلادی واقع شده است. صخره های آهکی، چشمه جوشان و کلیسای صلیب مقدس از دیگر دیدنی ها هستند. در شمال دریاچه نیز شهری به نام احلات واقع شده است که به خاطر گورستانی عجیبش شهرت یافته است. در موزه شهر نیز اشایی با قدمت 4 هزار ساله دیده می شوند. بهترین زمان بازدید از دریاچه بهار و تابستان می باشد که هوای شهر بسیار مطبوع و دلپذیر خواهد بود.

ترمسوس

اگر مسافر آنتالیا هستید ترمسوس یکی از مناسب ترین انتخاب ها میان دیدنی های کشور ترکیه برایتان خواهد بود. ترمسوس تنها 30 کیلومتر با شمال غربی آنتالیا فاصله دارد و ارتفاعش بیش از 1000 متر از سطح دریا است. یکی معدود شهرهای باستانی که از بد روزگار در امان مانده است. بعضی ارتفاع زیاد را دلیل سالم ماندن شهر می دانند از دیدنی های تارخی آن می توان به تئاتر، ورزشگاهی بزرگ، مجموعه ای پرستشگاه و قبرستان ها اشاره نمود.

از شگفتی های طبیعت نیز باید پارک ملی نزدیک آن را نام برد. به خاطر داشته باشید که به خاطر ارتفاع بالا رسیدن به شهر احتیاج به کوهنوردی دارد.

المپوس

سالحل المپوس یکی دیگر از دیدنی های کشور ترکیه و شگفتی های طبیعت است که با سواحل آنتالیا تنها 80 کیلومتر فاصله دارد. البته در همین منطقه نیز هتل های لوکس با کامل ترین امکانات رفاهی قرار دارند. آب های زلال و شفاف آن برای قایق سواری و شنا کردن انتخابی به یاد ماندنی خواهند بود. پارک ملی کوه های المپوس بیگ نیز با 33٬400 متر وسعت دارای درختان مو، کاج های بلند، انجیرهای وحشی و … می باشد.

المپوس الپته از شهرهای باستانی ترکیه نیز هست و قدمتش را به سال 80 قبل از میلاد نسبت می دهند. بقایایی از شهر کهن در دره ای رو به دریا واقع شده است و با جنگل های اطرافش چشم اندازی بی نهایت زیبا را شکل داده است. در واقغ مسافران المپوس علاوه بر تفریحات ساحلی می توانند جاذبه های تاریخی کهن را نیز تماشا نمایند.

کیزکولسی (برج دختر)

کیزکولسی از دیدنی های کشور ترکیه برای مسافران استانبول است. برج در قرن پنجم میلادی ساخته شده است و یونانی ها برای دریافت مالیات کشتی های عبوری از آن استفاده می کردند، بعد از آن ها برج به دست رومی ها افتاد و در آخر عثمانی ها کیزکولسی را تبدیل به فانوس دریایی کردند. اما احتمالا داستان نام گذاری آن برایتان جالب باشد. گفته می شود که دختری به نام هیرو و پسری به نام لیندر عاشق یکدیگر بودند. دختردر داخل برج زندگی می کرد و لیندر هر شب برای دیدنش جهت کانال را شنا می کرد. هیرو بالای برج آتشی روشن می کرد تا لیندر جهت را پیدا کند تا این که سر انجام شبی طوفان آتش را خاموش کرد و عاشق بخت برگشته در دریا غرق شد. هیرو نیز با دیدن جسم بی جان او خود کشی کرد.

این مکان پر رمز و راز که در بخش آسیایی شهر و نزدیک به تنگه بسفر واقع شده است در سال 2000 بازسازی شد و امروز به عنوان رستوران از آن استفاده می شود. قایق های کوچک راه دسترسی شما به قلعه هستند.

شهر زیرزمینی درینکویو

درینکویو یکی از شهرهای باستانی و دیدنی های کشور ترکیه است که سال 1969 توسط مردم محلی کشف شد. شهری چند طبقه که باستان شناسان معتقدند از زمان امپراطوری مادها برجا مانده است. حتما تعجب می کنید اگر بدانید این شهر 18 طبقه زیر زمین می رود بیش از 20٬000 نفر می توانند در آن زندگی نمایند و از این لحاظ کاملا منحر به فرد است. در حال حاظر تنها 8 طبقه آن قابل دسترسی است و داخل شهر آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی، انبار غذا، قنات، انبار اسلحه، چند کلیسا، تعدادی مدرسه، مقبره و حتی اصطبل حیوانات اهلی پیدا شده است.

گفته می شود از شهر زیرزمینی برای حفاظت مردم در برابر حملات دشمنان و بلایای طبیعی استفاده می شده است. داخل شهر روزنه هایی حفر شده است که امکان شلیک و کنترل وضعیت داخل شهر را در اختیار مردم قرار می دهد. همچنین جالب است بدانید که به خاطر خصوصیت های طبیعی و جغرافیایی زمین ها در فصل تابستان و فصل تابستان به ترتیب هوا گرم و خنک خواهد بود و شرایط مطبوعی برای زندگی داشت.

خانه تروتسکی

لئون تروتسکی از بلشویک هایی انقلابی کشور روسیه بود. او نقش پررنگی را در شکل دریافت اتحاد جماهیر شووری ایفا کرد و موسس ارتش سرخ شوروی بود. در سال های 1920 میلادی میان تروتسکی و لنین بر سر نحوه حکومت بر کشور اختلاف هایی ایجاد شد که نتیجه اش تبعید تروتسکی بود.

بین سال های 1929 تا 1939 او ساکن خانه ای زیبا در بیوک آدا شد. در این خانه کتاب های معروفی را نوشت و بعد از به مکزیکو سیتی رفت. اما خانه بعد از مهاجرت مجدد تروتسکی خالی از سکنه ماند و طی گذشت سال ها با طبیعت اطرافش پیوند خورد. به گونه ای که امروز به یکی از شگفتی های طبیعت و دیدنی هاش کشور ترکیه تبدیل شده است.

خانه مریم مقدس

از دیگر دیدنی های کشور ترکیه در نزدیکی شهر کوشی آداسی خانه مریم مقدس است. گفته می شود مریم مقدس بعد از مرگ فرزندش در این خانه زندگی نموده است. مکانی مقدس که زائران زیادی هم دارد. خانه در سال 1892 کشف و در سال 1950 بازسازی شد. هر سال مسیحیان و مسلمانان زیادی برای ادای احترام به خانه حضرت مریم می آیند.

درهای خانه هر روز از سال 8 صبح تا 7 شب بروی بازدیدنمایندگان باز است و هزینه ورود به آن برای خارجی ها 13 دلار می باشد. این زیارت گاه در نزدیکی افسوس و کوه بلبل واقع شده است و 7 کیلومتر با سلکوک فاصله دارد. البته باید بدانید وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به خانه وجود ندارد وباید با تاکسی به آن جا بروید که احتمالا نزدیک به 60 لیر برایتان هزینه خواهد داشت.

بالیکلی گل (دریاچه ماهی)

دریاچه کوچک بالیکلی گل از دیگر دیدنی هاش کشور ترکیه است که هنوز میان گردشگران این کشور شناخته شده نیست. مسجد حریر الرحمان دقیقا در کنار دریاچه واقع شده است و زیبایی مسجد را دوچندان نموده است. گفته می شود این جا محل تولد حضرت ابراهیم بوده و روزگاری کاخ پادشاه ستمگری به نام نمرود در آن قرار داشته است.

منبع: theculturetrip

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2132

به "13 مورد از دیدنی های کشور ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 مورد از دیدنی های کشور ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید