11 ماده غذایی که برای کبد شما مفیدند

به گزارش جعبه مهر، کبد یکی از اندام های حیاتی بدن محسوب می شود که عملکردهای مهمی را به عهده دارد. از جمله وظایف کبد می توانیم به تولید پروتئین، کلسترول و صفرا برای ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات اشاره کنیم. کبد همچنین سمومی مثل داروها را تجزیه می کند. سالم بودن کبد برای حفظ سلامتی بدن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از خبرنگاران مگ قصد داریم مواد مفید برای کبد را به شما معرفی کنیم که به حفظ سلامتی کبد و محافظت در برابر بیماری های کبدی کمک می کنند. تا سرانجام مقاله با ما همراه باشید.

11 ماده غذایی که برای کبد شما مفیدند

1. قهوه

قهوه جزء نوشیدنی هایی است که طرفداران زیادی دارد. شاید نمی دانستید، اما این نوشیدنی محبوب یکی از بهترین نوشیدنی ها و مواد مفید برای کبد محسوب می شود. مطالعات نشان می دهند که نوشیدن قهوه از کبد در برابر بیماری ها، حتی در کسانی که از قبل دچار بیماری های کبدی هستند، محافظت می کند.

برای مثال مطالعات به طور مکرر نشان داده اند که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری سیروز کبد یا آسیب کبدی دائمی را در افراد مبتلا به بیماری کبدی مزمن پایین می آورد. نوشیدن قهوه همچنین ممکن است احتمال ابتلا به نوع رایج سرطان کبد را پایین بیاورد و تأثیرات مثبتی روی بیماری کبدی و التهاب داشته باشد.

یک مطالعه روی افراد مبتلا به بیماری کبدی مزمن نشان داد که مصرف این نوشیدنی پرطرفدار دست کم سه بار در روز به کاهش احتمال مرگ ومیر در این افراد کمک کرد.

این فواید به دلیل توانایی قهوه در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن است که هر دو جزء نشانگرهای اصلی بیماری کبدی به شمار می فرایند. قهوه همچنین التهاب را کاهش و سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند.

رادیکال های آزاد به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و می توانند به سلول ها آسیب برسانند. قهوه فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و با نوشیدن آن می توانید به حفظ سلامتی کبد خود کمک کنید.

2. چای

یکی دیگر از مواد مفید برای کبد چای است. باور بر این است که چای برای بدن فوایدی دارد، اما شواهد نشان می دهند که این نوشیدنی دارای خواص ویژه ای برای کبد است. یک مطالعه ژاپنی به این نتیجه رسید که نوشیدن 10 فنجان چای سبز در روز با بهبود کبد در ارتباط بود.

یک مطالعه کوچک مقیاس روی افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) به این نتیجه رسید که نوشیدن چای سبزِ حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به مدت 12هفته، سطح آنزیم های کبد را بهبود بخشید و به کاهش استرس اکسیداتیو و ذخایر چربی در کبد کمک کرد.

علاوه بر این، یک بررسی نشان داد افرادی که چای سبز نوشیدند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار داشتند. افرادی که چهدر فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیدند، با کمترین احتمال ابتلا به سرطان روبرو بودند. چند مطالعه حیوانی انجام شده روی موش های صحرایی، تأثیرات مفید عصاره های چای سبز و چای سیاه را نشان داد.

برای مثال یک مطالعه روی موش ها به این نتیجه رسید که عصاره چای سبز بسکمک از تأثیرات منفی رژیم غذایی حاوی چربی زیاد را خنثی کرد و سلامت کبد را بهبود بخشید.

با این حال توجه داشته باشید که بعضی افراد، به ویژه افراد مبتلا به مسائل کبدی باید در مصرف چای سبز به عنوان مکمل احتیاط کنند . علت این موضوع این است که گزارشاتی مبنی بر آسیب دیدن کبد در اثر استفاده از مکمل های حاوی عصاره چای سبز وجود دارد.

3. گریپ فروت

گریپ فروت که بیشتر توسط افراد مبتلا به فشار خون مصرف می شود، یکی از مواد مفید برای کبد است. این میوه که جزء مرکبات محسوب می شود، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کنند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در این میوه، نارینجنین و نارینجین هستند.

چندین مطالعه حیوانی به این نتیجه رسیده اند که هر دو آنتی اکسیدان ذکر شده به محافظت از کبد در برابر آسیب دیدن کمک می کنند. تأثیرات محافظتی گریپ فروت به دلیل این است که التهاب را کاهش می دهد و از سلول ها حفاظت می کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که این دو آنتی اکسیدان می توانند احتمال ابتلا به بیماری فیبروز کبدی را کاهش دهند.

در عارضه ذکر شده بافت های ارتباطی اضافی در کبد جمع می شوند. این عارضه معمولا در نتیجه التهاب مزمن رخ می دهد. علاوه بر این، در یک مطالعه حیوانی محققان به موش ها رژیم غذایی حاوی چربی زیاد دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که نارینجنین مقدار چربی در کبد را کاهش و تعداد آنزیم های ضروری را برای سوزاندن چربی افزایش داد که این موضوع از تجمع چربی اضافی جلوگیری کرد.

نارینجین در موش های صحرایی هم به بهبود توانایی بدن برای سوخت وساز الکل کمک کرد. با این وجود تقریبا تمام مطالعات انجام شده درباره آنتی اکسیدان های گریپ فروت روی حیوانات (و نه انسان ها) بوده است. در هر حال شواهد موجود نشان می دهند که خوردن گریپ فروت به دلیل کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب دیدن کبد، یک روش خوب برای حفظ سلامت کبد است.

4. بلوبری و کرن بری

بلوبری (زغال اخته آبی) و کرن بری هر دو حاوی آنتوسیانین هستند که نوعی آنتی اکسیدان بوده و مسوول رنگ توت ها است. این دو نوع توت فواید متعددی برای سلامتی بدن دارند . چندین مطالعه حیوانی نشان داده اند که بلوبری و کرن بری، همچنین عصاره و آب آن ها می توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف این مواد مفید برای کبد، از آسیب دیدن این اندام حیاتی جلوگیری کرد. علاوه بر این، بلوبری به افزایش واکنش سلول های سیستم ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدانی کمک کرد. یک آزمایش دیگر به این نتیجه رسید که آنتی اکسیدان هایی که معمولا در بلوبری وجود دارند، از رشد سلول های سرطانی کبد جلوگیری می کنند.

هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. برای حفظ سلامتی کبد، توت ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا آنتی اکسیدان های لازم کبد تأمین شوند. می توانید توت ها را به تنهایی و به عنوان میان وعده نوش جان کرده یا آن ها را به اسموتی اضافه کنید.

5 . انگور

انگور، به ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی ترکیبات گیاهی متنوعی هستند. شناخته شده ترین ترکیب، رزوراترول است که با فواید زیادی برای بدن ارتباط دارد. بسکمک از مطالعات حیوانی نشان داده اند که انگور و آب انگور جزء مواد مفید برای کبد هستند. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که فواید این مواد غذایی شامل کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب دیدن و افزایش سطح آنتی اکسیدان ها می شود.

یک مطالعه کوچک روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به این نتیجه رسید که مصرف عصاره هسته انگور به مدت سه ماه، به بهبود عملکرد کبد کمک کرد. با این وجود از آنجایی که هسته انگور فشرده است، ممکن است با مصرف خود انگور شاهد تأثیرات مشابه نباشید.

قبل از اینکه مصرف عصاره هسته انگور برای کبد توصیه شود، به مطالعات بیشتری نیاز است. شواهد مختلف روی حیوانات و بعضی از مطالعات انسانی نشان می دهند که انگور برای سلامتی کبد مفید است.

6. آب لبو

آب لبو منبع نیترات و آنتی اکسیدان هایی به نام بتائین محسوب می شود که ممکن است برای قلب مفید باشند و آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهند. با وجود اینکه مطالعات، بیشتر فواید آب لبو را بررسی کرده اند، اما می توانیم بگوییم که خوردن لبو هم تأثیرات مشابهی برای کبد دارد.

چندین مطالعه انجام شده روی موش های صحرایی به این نتیجه رسیدند که آب لبو به کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد، همچنین افزایش آنزیم های سم زدای طبیعی کمک کرد.

با اینکه مطالعات انجام شده روی حیوانات نتایج خوبی داشته اند، اما مطالعات مشابهی روی انسان ها انجام نشده است. سایر تأثیرات مثبت آب لبو در مطالعات حیوانی تأیید شده است. به مطالعات بیشتری برای تأیید فواید آب لبو روی سلامت کبد انسا ن ها نیاز است.

7. سبزیجات صلیبی

سبزیجات صلیبی مثل کلم بروکسل و کلم بروکلی جزء مواد مفید برای کبد هستند. این نوع سبزیجات فیبر زیاد و مزه منحصربه فردی دارند. همچنین حاوی ترکیبات گیاهی زیادی هستند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهند که عصاره کلم بروکسل به افزایش سطح آنزیم های سم زدا و محافظت از کبد در برابر آسیب دیدن کمک می کند.

یک مطالعه روی سلول های کبد انسان ها به این نتیجه رسید که کلم بروکسل پخته شده فواید مشابهی را دارد. یک مطالعه روی موش ها در سال 2016 نشان داد که موش هایی که کلم بروکلی خوردند، نسبت به موش های گروه کنترل، کمتر دچار تومور یا بیماری کبد چرب شدند.

مطالعات انسانی در این زمینه محدود هستند. اما با توجه به یافته های موجود می توانیم نتیجه بگیریم که سبزیجات صلیبی برای سلامت کبد مفید هستند. می توانید به عنوان یک سالاد خوشمزه یا یک شام سبک، سبزیجات صلیبی را با مقداری سیر، آب لیموترش یا سرکه بالزامیک رست کرده و میل کنید.

8. مغزها

خواص شگفت انگیز مغزها برای سلامتی حتما به گوش شما هم خورده است. مغزها سرشار از چربی ها و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین E، پروتئین، فیبر، منیزیم، فسفر، منگنز، سلنیوم و ترکیبات گیاهی هستند.

این مواد مفید برای کبد، خواص دیگری برای سلامتی بدن دارند که از جمله آن ها می توانیم کمک به کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید، کاهش استرس اکسیداتیو و فشار خون، پایین آوردن خطر ابتلا به سکته و بیماری قلبی و کاهش التهاب اشاره کنیم.

ترکیبات موجود در مغزها به طور بالقوه برای سلامتی کبد مفید هستند. یک مطالعه در سال 2019 به این نتیجه رسید که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی مغز با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی در ارتباط بود.

علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده ای به این نتیجه رسید که مردانی که مقدار کمی مغز و دانه خوردند، در مقایسه با مردانی که میزان بیشتری از این مواد مفید برای کبد را مصرف کردند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی قرار داشتند. هرچند به مطالعات باکیفیت بیشتری نیاز است، اما داده های اولیه نشان می دهند که مغزها به حفظ سلامتی کبد کمک می کنند.

9. ماهی های چرب

ماهی های چرب شامل ماهی سالمون، ماکارل، ساردین و… می شوند. این نوع ماهی ها اسیدهای چرب امگا 3 دارند که چربی های سالم هستند و به کاهش التهاب کمک می کنند. همچنین با پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی در ارتباط هستند.

یک بررسی در سال 2016 به این نتیجه رسید که اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش چربی کبد و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی یا استئاتوهپاتیت غیرالکلی کمک کرد. به نظر می رسد مصرف ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 برای کبد مفید است؛ با این حال نسبت چربی های امگا 3 به چربی های امگا 6 هم اهمیت دارد.

بیشتر افراد در مصرف چربی های امگا 6 که در بسکمک از روغن های گیاهی یافت می شوند، زیاده روی می کنند. زیاد بودن نسبت امگا 6 به امگا 3 می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری های کبدی شود. بنابراین بهترین کار این است که برای حفظ سلامتی کبد، مصرف امگا 6 را کاهش دهید.

10. روغن زیتون

روغن زیتون جزء چربی های سالم محسوب می شود و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد . کاهش التهاب، جلوگیری از سکته، محافظت در برابر بیماری قلبی، مبارزه با بیماری آلزایمر، کمک به درمان آرتریت روماتوئید، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مقابله با سرطان از جمله خواص روغن زیتون هستند.

یک مطالعه کوچک مقیاس روی 11 بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به این نتیجه رسید که مصرف یک قاشق چای خوری (5.6 میلی لیتر) روغن زیتون در روز منجر به بهبود سطح آنزیم ها و چربی کبد شد. همچنین به افزایش سطح پروتئین های مفید در سوخت وساز کمک کرد. علاوه بر این، تجمع چربی در بدن شرکت کنندگان کمتر شد و جریان خون در کبدشان بهبود پیدا کرد.

چندین مطالعه اخیرا انجام شده ی دیگر به نتایج مشابهی از جمله تجمع کمتر چربی در کبد، بهبود مقاومت به انسولین و بهبود سطح آنزیم های کبد در انسان ها دست یافتند.

تجمع چربی در کبد بخشی از مرحله اولیه بیماری کبدی است. بنابراین تأثیرات مثبت روغن زیتون روی چربی کبد، همچنین سایر فواید آن برای سلامتی، این ماده غذایی را تبدیل به یک گزینه عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی می کند.

به جای استفاده از سس مایونز که احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد، با سرکه سیب و روغن زیتون یک سس سالم و مقوی درست کنید.

11. جو دوسر

مصرف جو دوسر یک روش ساده برای اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی است. فیبر یک ابزار مهم برای هضم به شمار می رود. بعضی فیبرهای موجود در جو دوسر ممکن است به طور ویژه برای کبد مفید باشند. جو و جو دوسر حاوی مقدار زیادی از ترکیباتی به نام بتاگلوکان هستند.

یک مطالعه در سال 2013 به این نتیجه رسید که بتاگلوکان به مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و ممکن است به طور ویژه برای مبارزه با دیابت و چاقی مفرط مفید باشد.

بررسی های انجام شده عنوان می کنند که بتاگلوکان موجود در جو به کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد موش ها کمک کرد که این موضوع در محافظت از کبد تأثیرگذار است. با این وجود به مطالعات بالینی بیشتری در این زمینه نیاز است.

کلام آخر

کبد یک عضو حیاتی است که عملکردهای ضروری در بدن دارد. باید سعی کنید با خوردن مواد مفید برای کبد از این اندام حیاتی محافظت کنید. این مواد غذایی به کاهش خطر بیماری کبدی و سرطان، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و آنزیم های سم زدا، همچنین محافظت از کبد در برابر سموم کمک می کنند. گنجاندن مواد مفید برای کبد در رژیم غذایی یک روش طبیعی و سالم برای حفظ سلامتی کبد است.

منبع: health line, medical news today

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9987

به "11 ماده غذایی که برای کبد شما مفیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 ماده غذایی که برای کبد شما مفیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید