درآمد 70 درصد تویسرکانی ها با گردو گره خورده

به گزارش جعبه مهر، مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان 5500 هکتار باغ گردو وجود دارد که از نظر کمیت و کیفیت مقام اول استان همدان رادارا بوده و از نظر کیفی درجهان زبانزد است، گفت: درصد درآمد مردم شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با گردو ارتباط دارد.

درآمد 70 درصد تویسرکانی ها با گردو گره خورده

مسعود اکبری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه گردوی تویسرکان ار ارقام بومی است که این امر دارای مزیت های مثبت و منفی است، مطرح نمود: مزیت مثبت این است که نوع بومی با اوضاع طبیعی و آب وهوای شهرستان سازگاری دارد و با این شرایط اقلیمی رشدونمو می نماید اما مشکل ارقام سنتی و بومی این است که از بازده و کارآیی لازم برخودار نیست و این امر باعث گردیده باغات گردو عملکرد خوبی نداشته باشند البته از نظر کمیت و نه کیفیت و به علت ورود برخی آفات که با گردو، چوب و نهال آلوده وارد شهرستان گردیده، ارقام بومی دچار مشکل گردیده است.

وی با اشاره به تغییر اقلیمی که در سطح جهان اجرا شده، بیان نمود: با تغییر اقلیمی که متأسفانه طی چند سال گذشته در سطح جهان، کشور و شهرستان به وجود آمده، درختان گردو با مشکل روبرو گردیده اند به طوریکه درختان قبلا در برابر آفات مقاوم بودند اما این مقاومت را از دست داده اند، از سوی دیگر تغییر اقلیم باعث گردیده سرمای زودرس پاییزه و دیررس بهاره، همچنین گرمای زیاد و بارندگی های پیش بینی نگردیده همه به نوبه خود خساراتی به باغات گردوی شهرستان وارد کند.

اکبری بیان نمود: در اردیبهشت 94، 90 درصد باغات شهرستان بر اثر سرمای دیررس بهاره از دست رفت و در آذر سال 95 بر اثر سرمازدگی زودرس زمستانه دچار آسیب جدی شد و برخی درختان کلا خشک شدند و در کنار این مسائل آفات بسیاری از جمله کرم خراط که با واردات چوب از سایر شهرستان ها و کشورهای همجوار وارد کشور و به مرور وارد شهرستان شد، خسارات دیگری را به بار آورد اما با وجود همه این مسائل فراوری گردوی شهرستان بین 15 تا 17 هزار تن با پوست چوبی است که از نظر کیفی حرف اول را در کشور و جهان می زند اما از نظر کمیت مقام دوم کشوری را داریم.

وی با تأکید بر اینکه درآمد بخش عمده مردم شهرستان از عرضه گردو است، گفت: 70 درصد درآمد مردم شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با گردو ارتباط دارد به همین علت موظف هستیم برای اجرای اقتصاد مقاومتی ایمنی لازم را در باغات گردو فراهم کنیم که برای تحقق این امر یکی از مسائل بحث سرمازدگی است که در بهار سال 94 خسارت 30 میلیارد تومانی به باغات گردو، ما را واداشت برای جلوگیری از تکرار این سرمازدگی با پیگیری های مستمر فرماندار و نماینده مردم در مجلس و وزارت جهادکشاورزی با مراکز عملی کشور مشورت کنیم.

اکبری افزود: خروجی این اقدام برای مقاوم سازی باغات، انجام پیوند تحت عنوان سرشاخه کاری بود و در کنار آن شیوه آبیاری و تغذیه باغات هم در ارتقاء کمیت و کیفیت باغات نقش اساسی داشت که سرشاخه کاری به عنوان یک اقدام فنی در جهت ترمیم شاخه درختان گردو، ایجاد عملکرد مناسب و مقاوم شدن درختان در برابر سرما سرلوحه کار نهاده شد .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان ادامه داد: به همین علت آموزش سرشاخه کاری با حضور اساتید کشوری و خارج از کشور و 500 نفر از باغداران کشور در شهرستان برگزار گردید که حضار در این دوره آموزشی با مدیریت باغ ها و پیوند در زمان مناسب آشنا شدند اما بعد از آموزش این افراد تنها دغدغه تأمین پیوندک بود که با حمایت و هزینه سنگین وزارت جهادکشاورزی و پیگیری مسئولان شهرستان 20 هزار پیوندک از باغات شهرستان، استان و کشور تهیه و به درختان گردوی شهرستان توسط افراد آموزش دیده پیوند شد که آثار مثبت آن با بیش از 80 درصد گیرایی مشاهده گردیده است .

وی افزود: در ادامه مسیر، محدودیت اصلی برای طی این مسیر ایجاد یک نهالستان زنجیره فراوری پیوندک است که با وجود طرح طوبای گشانی که از محل اعتبارات بیت المال ایجاد گردیده و بهترین مکان برای این امر است و ارقام گوناگون که اصلاح گردیده اند در این باغ بزرگ واقع شده است متأسفانه با ما هیچ همکاری صورت نگرفت اما معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی 4000 نهال مرغوب برای پیوند را با هزینه ای هنگفت به شهرستان وارد کرد و در باغ مادری گردو که با مساحتی قابل توجه در روستای مرادآباد ایجاد گردیده، کاشته شدند و در حال پرورش این پیوندک ها هستیم.

اکبری گفت: در کنار آن درصدد برآمدیم خزانه هایی از این ارقام مرغوب ایجاد کنیم که نمونه بارز آن ایجاد گلخانه پیوندک است که می توان احتیاج شهرستان و کشور را در این محل تأمین کرد و برای احداث این سه مرکز با هزینه ای افزون بر 10 میلیارد تومان شروع به کار نموده ایم که 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که می توان سالیانه 2 میلیون پیوندک و 150 هزار اصله نهال به بازار عرضه کرد.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان با فراموش کردن اینکه دولت باید تمام مسائل آنان را پیگیری نمایند، گفت: دولت نه می تواند و نه قصد دارد که تصدی گری خود را ادامه دهد و باید خود مردم برای اصلاح تغذیه باغات و تغییر شیوه آبیاری از روش غرقابی به روش تیب و کم فشار با استفاده از کارشناسان جهادکشاورزی و بخش خصوصی در بحث اصلاح باغات گردوی خود قدم بردارند .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان در همین راستا ادامه داد: در بحث ایجاد آبیاری کم فشار به کشاورزان یارانه 90 درصد به صورت بلاعوض تعلق می گیرد و همچنین برای مکانیزه کردن باغات اعتبار خوبی درنظر گرفته گردیده که در قالب تسهیلات بانکی به کشاورزان پرداخت خواهد شد .

وی از کشاورزان خواست باغات خود را در برابر حوادث بیمه نمایند و تأکید کرد: هر چند بیمه نواقصی دارد اما در هر حال با بیمه کردن باغات خسارت کمتر خواهد شد و جهادکشاورزی هم کوشش خواهد نمود تا با پیگیری از مسئولان مریوطه پرداخت خسارات بیشتر گردد.

اکبری ورود گرودی چینی به کشور را از مبادی قانونی تأیید نکرد و یادآور شد: از ورود گردوهای نامرغوب و بی کیفیت به شهرستان جلوگیری گردیده و گردوی باکیفیت و بومی در شهرستان عرضه می گردد .

وی گفت: در حال حاضر در شهرستان برای عرضه گردو با مسائلی همچون بسته بندی نامناسب و عدم صنایع تبدیلی آن و عرضه مناسب روبرو هستیم که برای برطرف این مسائل تدابیری اندیشیده گردیده که ایجاد بازارچه گردو در حال اجرا است به طوریکه 80 درصد پروسه اداری آن طی گردیده و تا یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید و با راه اندازی این بازارچه مشکل بسته بندی و صنایع تبدیلی هم حل خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان مطرح نمود: در کنار راه اندازی بازارچه، موضوع ثبت گردوی تویسرکان به عنوان نشان جغرافیای تویسرکان و ثبت گردوی تویسرکان به عنوان میراث کشاورزی در دست پیگیری است.

وی اضافه نمود: در طرح طوبی که باغ گردویی با مساحت بالا و مربوط به بنیاد 15 خرداد در منطقه خرمرود احداث گردیده، با وجود اینکه از هزینه های بیت المال و امکانات شهر تویسرکان استفاده می نمایند متأسفانه هیچ گونه کمکی به اصلاح باغات گردو و کشاورزان و نه حتی در برگزاری جشنواره گردو نداشته اند و عملا این طرح به حال شهرستان مفید واقع نگردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 415

به "درآمد 70 درصد تویسرکانی ها با گردو گره خورده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد 70 درصد تویسرکانی ها با گردو گره خورده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید