آبی، رنگی ایده آل برای اتاق خواب

به گزارش جعبه مهر، دکوراسیون داخلی یکی از موضوعاتی است که در دنیای مدرن امروز همیشه به آن توجه ویژه معطوف می گردد. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که هنگام خرید منزل اولین فاکتوری که مد نظر مشتریان قرار می گیرد طراحی داخلی آن است. طراحان و معماران با توجه به نیازهای افراد و سلیقه آنها سعی می نمایند بهترین دکوراسیون داخلی را انتخاب کرده و در منزل اجرا نمایند. انتخاب رنگ دکوراسیون کاملاً سلیقه ای است و یک طراح با توجه به روحیه و سلیقه صاحب خانه اقدام به طراحی داخلی با رنگ مورد نظر می نماید. رنگ علارغم زیبایی و جذابیتی که در دکوراسیون ایجاد می نماید بر روحیه افراد نیز تاثیرگذار است. بعضی از رنگ ها حسی از ناامیدی و یاس را منتقل می نمایند و در مقابل بعضی دیگر حسی از انرژی و شادابی را به ارمغان می آورند. رنگ ها تاثیرات روان شناختی متفاوتی دارند, به همین دلیل تا حد امکان سعی می گردد به شیوه ای کاملاً مناسب آنها را با هم ترکیب کرده و یک پالت رنگی بی نظیر ایجاد کرد.

آبی، رنگی ایده آل برای اتاق خواب

رنگ های مختلفی را می توان برای طراحی دکوراسیون منزل به کار برد که از بین آنها رنگ آبی، رنگی آرامش بخش است که حضور آن در یک فضا تعادلی بی نظیر ایجاد می کند. این رنگ حسی از تازگی و خنکی را منتقل می کند و یادآور آبی آسمان و دریا است. از نظر روانشناسی رنگ آبی، رنگی آرام است و اغلب مورد علاقه افرادی قرار می گیرد که دارای شخصیتی آرام و خونسرد هستند. این رنگ میزان خلاقیت و اعتماد به نفس را افزایش می دهد و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی به همراه سایر رنگ ها نوعی تعادل و توازن ایجاد می کند. رنگ آبی دارای طیف های متنوعی است از آبی روشن گرفته تا آبی تیره و مایل به سورمه ای که هر کدام تاثیر متفاوتی بر دکوراسیون می گذارند و در زیبایی آن موثر هستند.

اتاق خواب از جمله مکان هایی از منزل محسوب می شود که افراد در آن استراحت کرده و دغدغه های فکری و کاری خود را فراموش می نمایند بنابراین طراحی داخلی آن و نوع رنگی که در آن به کار می رود بسیار حائز اهمیت است. اتاق خواب را باید به گونه ای طراحی کرد که حس آرامش و امنیت را منتقل کند و لحظاتی بدون استرس برای افراد فراهم نماید. به همین دلیل است که از بین تمام رنگ ها رنگ آبی برای ایجاد آرامش در اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ آبی با طیف های متفاوت خود در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کاربرد فراوانی دارد، البته انتخاب رنگ این مکان کاملاً سلیقه ای است اما برای داشتن خوابی آرام و راحت پیشنهاد می شود از این رنگ استفاده شود.

در این نوشته سعی شده طیف های متنوع رنگ آبی و کاربرد آنها در اتاق خواب به شما معرفی شود تا با آشنایی از آنها بتوانید دکوری ایده آل در اتاق ایجاد کرده و لحظاتی سرشار از آرامش در آن سپری کنید. انتخاب رنگ آبی برای اتاق خواب با توجه به طیف گسترده ای که ایجاد میکند، کمی سخت است. از رنگ های سرد، گرم و آرام گرفته تا رنگ تیره و آبی سیر هزاران گزینه برای انتخاب وجود دارد. در این نوشته از ما چند طیف رنگ برای اینکه رنگ آبی مورد علاقه اتاق خواب خود را در طیف های روشن،تیره و یا تیره روشن انتخاب کنید ارائه شده است. در نوشته های پیشین به طراحی انواع دکوراسیون داخلی با استفاده از ترکیب رنگ آبی با سایر رنگ ها اشاره شد اما در این نوشته طیف های متنوع رنگ آبی به شما پیشنهاد می شوند. با ما همراه باشید.

طیف های مختلف رنگ آبی بدون اینکه ساده و خسته نماینده باشند جو آرامی ایجاد می نمایند. رنگی که بیشتر در طبیعت وجود دارد از آسمان تا اقیانوس، از آبی رنگارنگ بال های زاغ کبود یا آبی باشکوه طاووس مغرور تا شکوه صبحگاهی گل ها، ممکن است رنگ مناسبی برای اتاق خواب شما باشند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده رنگ اتاق خواب در کیفیت خواب ما اهمیت ویژه ای دارد. طیف آبی سرد بهترین رنگ برای اتاق خواب است چرا که باعث می شود خواب راحتی داشته باشید و صبح ها با انرژی مثبت از خواب بیدار شوید. این طیف رنگ برای حمام و رختکن بسیار مناسب است. اگر ظاهری سنتی برای اتاق خواب مستر خود در نظر دارید طیف های آبی پررنگ بهترین انتخاب برای شما می باشند. این بدان معنا نیست که شما حتماً باید رنگ آبی تیره را انتخاب کنید چرا که طیف های بی شماری از آبی کم رنگ نیز برای انتخاب وجود دارند. برای ایجاد ظاهری ملایم و رمانتیک، آبی خاکستری یا خاکستری با ته زمینه بنفش کم رنگ را امتحان کنید.

با هریک از این روش ها، اتاق خواب مستر شما به مکانی مناسب برای خواب تبدیل می شود. اگر خواستار ظاهری مدرن و امروزی هستید، باید از طیف های آبی روشن تر بهره ببرید. اضافه کردن ته رنگ سفید یا طلایی ظاهری آرام تر به اتاق خواب شما می بخشد. از استفاده از پارچه و الگوهای متشکل از آبی کم رنگ و سفید برای تبدیل اتاق خواب به یک بهشت گرمسیری در مقیاس کوچکتر غافل نشوید.

در ادامه راه های دیگری برای علاقمندان به دکوراسیون اتاق خواب به رنگ آبی ارائه شده است:

  • اینکه طیف ها را مخلوط کرده یا از تکنیک سایه سازی بهره ببرید کار بسیار آسانی است. در این روش از طیف روشن به تیره بهره ببرید.
  • انتخاب آبی روشن برای سقف، راه مناسبی است که سقف را بلندتر نشان دهد.
  • اگر میخواهید رنگ آبی در میان رنگ های خاکستری و کرمی جلوه داشته باشد می توانید فقط یکی از دیوارها را با آبی رنگ آمیزی کنید.
  • بهترین ترکیب از رنگ های آبی و سفید، ترکیب آبی کم رنگ یا نیلی با رنگ سفید است.
  • اگر در رنگ آمیزی روتختی شما از رنگ آبی استفاده شده است از همان رنگ برای دیوارهای اتاق بهره ببرید. اگر فکر می کنید که رنگ آبی موجود خیلی روشن یا تیره است، می توانید فقط یکی از دیوارها را مثل آن رنگ کنید.
  • رنگ آبی با هر نوع مبلمان چوبی به خوبی هماهنگ می شود اما انتخاب رنگ کرمی یا سفید بهترین گزینه است.

طبق نظر یکی از روانشناسان گیرنده های نوری چشم ما بیش تر به رنگ آبی حساس هستند. افرادی که اتاق خواب آنها با رنگ آبی طراحی شده نسبت به افرادی که اتاق خواب آنها با سایر رنگ ها رنگ آمیزی شده خواب راحت تری دارند. اگر اتاق خواب شما به رنگ آبی یا نیلی باشد، احتمال اینکه وقتی بیدار می شوید بشاش تر باشید زیاد است.

رنگ آبی نماد آرامش است، مانند اقیانوس یا آسمان و می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را پایین بیاورد. به همین خاطر است که رنگ آبی برای اتاق خواب و حمام بیشتر توصیه می شود. از طرفی دیگر دیوارهای آبی پاستیلی اگر با طیف های گرم به کار رفته در مبلمان و پارچه ها توازن پیدا نکند، رنگی سرد به نظر می رسد. اگر اتاق خواب مستر شما نور طبیعی کافی ندارد سعی کنید با افزودن رنگ هایی مانند نارنجی، زرد و قرمز به آن گرما و ملایمت بیشتری ببخشید.

رنگ آبی خاکستری شاد

رنگ آبی خاکستری شاد از نظر شروین ویلیامز رنگی است که بین طیف های روشن و تیره یا براق و کدر واقع شده است. این بهترین توازن در میان سایه های رنگ آبی می باشد. شاید اسم این رنگ کمی یاس آور به نظر برسد، اما رنگ آبی خاکستری روشن به اتاق خواب شما انرژی مثبت می بخشد. این رنگ می تواند در هر نوع دیزاین اتاق خواب از گرمسیری گرفته تا اتاق خواب های مدرن مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ بین خاکستری، سیاه و آبی

این رنگ از بنجامین مور به نظر عمیق ترین رنگ آبی، خاکستری روشن یا چیزی شبیه سیاه کم رنگ می باشد. طیف این رنگ بسته به نور طبیعی که وارد اتاق می شود تغییر می کند. این رنگ مرموز توسط افرادی که طبعی پیچیده دارند انتخاب می شود. اگر اتاق خوابی زیبا، امروزی یا فضایی سنتی و زنانه می خواهید بهتر است این رنگ را انتخاب کنید.

رنگ آواز پرندگان بازیگوش

وقتی صحبت از طراحی اتاق خواب بچه ها می شود آواز پرندگان از بهر (Behr) بهترین انتخاب است. این رنگ براق، شاد و جذاب است و به اندازه کافی ناب و تیره بوده و هم زمان گیرا و مطبوع می باشد. بچه ها از اتاق خواب هایی که با این رنگ طراحی شده اند لذت می برند. این رنگ بیشتر برای سبک ساحلی یا غیر رسمی استفاده می شود.

رنگ موج دریا

اگر اتاق خواب شما کوچک است و می خواهید آن را بزرگ تر نشان دهید، طیف های آبی روشن همچون موج دریا بهترین انتخاب می باشند. رنگ موج دریا شامل سایه های یخی همراه با اندکی خاکستری برای بازتر کردن فضا می باشد.

رنگ آبی آرام Missoula

اگر ایده های قبلی چشم شما رانگرفته است رنگ آبی آرام Missoula از داچ بوی (Dutch Boy)، که رنگ آبی روشن با رگه های خاکستری می باشد و به خوبی با رنگ های دیگر ادغام می شود، پیشنهاد خوبی برای شما است. اگر خواستار جوی آرام در خلوتگاه خود هستید این رنگ به شما توصیه می شود. آرامشی که این رنگ القا می کند، برای هر دو سبک رسمی و غیر رسمی مناسب است.

رنگ ملایم متروپولیتن

یکی از بهترین رنگ ها برای مهد کودک یا اتاق کودک رنگ متروپولیتن از داچ بوی است که رنگی ملایم با رگه های سبز و خاکستری می باشد. این رنگ آرامش خاصی به همراه دارد. این آبی روشن برای زمانی استفاده می شود که می خواهید مقدار کمی رنگ به دیوارهای اتاق خواب بدون اینکه خیلی روشن یا تیره شود، اضافه کنید.

آبی آنتیک

اگر بیش تر به سبک سنتی گرایش دارید در نظر داشته باشید که دیوارهای اتاق را با طیف هایی نظیر آبی ملایم، مانند آبی آنتیک از پالت والسپار رنگ کنید. این رنگ یک طیف جزئی از رنگ بنفش دارد که محیط را آرام و روشن نشان می دهد. این رنگ، رنگ خیلی تیره ای نیست اما شما می توانید حضور رنگ بنفش در اتاق را حس کنید که بسیار برای پیش زمینه سبک های بومی مناسب است.

آبی دراماتیک رودخانه ای

در هر حال اگر به دنبال آبی تیره تری هستید، احتمالا به دنبال آبی دراماتیک از والسپار می باشید. این رنگ حالت دراماتیکی به اتاق خواب شما می بخشد. اگرچه این رنگ طیف های عمیق و تیره ای دارد اما می تواند احساس محبت آمیز ای را القا کند. اگر قرار است تنها یکی از دیوارها با این طیف رنگ آمیزی شود ترجیحاً باید دیوار پشت تخت خواب باشد.

آبی مردابی

اگر می خواهید از سردی رنگ آبی اجتناب کنید اما حس آرامبخش این رنگ احساس شود، آبی مردابی از والسپار بهترین انتخاب است. اضافه کردن رنگ سبز، این رنگ را به طیف گرم نزدیک می کند که به اتاق خواب گرما می بخشد. این ته رنگ برای هردو سبک سنتی و معاصر مناسب است.

آبی محبت آمیز ترین رنگ در میان رنگ ها

جدا از رنگ سبز،آبی دومین رنگ در طبیعت است. آبی همه جا در اطراف ما وجود دارد. اقیانوس آبی است و زیباترین گل ها آبی هستند. رنگ آبی باعث می شود افراد احساس آرامش نمایند، به همین خاطر است که این رنگ بیش ترین رنگ مورد استفاده در طراحی داخلی مخصوصاً اتاق خواب محسوب می شود. از دلایل دیگری که از آبی استفاده بیشتری می شود، می توان به سازگاری آن با رنگ های دیگر اشاره کرد. شما می توانید آبی را با هررنگ دیگری ترکیب کنید فقط باید به صورت درست از آن استفاده شود. فرقی نمی کند که ظاهری مدرن و امروزی بخواهید یا سنتی و غیر رسمی چرا که آبی برای همه آنها مناسب است.

آبی یکی از رنگ های ملایم در چرخه رنگ هاست. این رنگ بیشتر برای اتاق پسرها مورد استفاده قرار می گیرد، اما طیف رنگ های آبی بسیار زیاد می باشد و شما می توانید برای اتاق خواب مستر یا اتاق خواب دختر هم از آن بهره ببرید. در اینجا یک روش اضافه برای شما ارائه می دهیم . اتاق خواب خود را سفید و آبی کنید و خود را در میان قایق چند ملوان در میان اقیانوس تصور نمائید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4138

به "آبی، رنگی ایده آل برای اتاق خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبی، رنگی ایده آل برای اتاق خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید