آخرین خبرها از خرید واکسن کرونا، دورهمی&zwnj یلدا نگرانی جدید کرونایی کشور

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران :نگرانی از دورهمی های کوچک خانوادگی در شب یلدا بالا گرفته است. گعده هایی که می تواند شیوع کرونا را افزایش داده و تبدیل به کابوس موج چهارم شیوع این بیماری مرگبار در ایران شود.

آخرین خبرها از خرید واکسن کرونا، دورهمی&zwnj یلدا نگرانی جدید کرونایی کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، امروز در حوزه اخبار اقتصادی کرونا مطرح شد که وام کرونا برای دو میلیون و 400 هزار سرپرست خانوار امشب واریز می شود. وامی که برای کاستن از مسائل مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر در شرایط کرونایی پرداخت شده و اقساط آن از یارانه ماهانه کاسته خواهد شد.

پرداخت این وام می تواند تکانی به شرایط کساد کسب و کارها در کشور بدهد، هر چند نباید از نظر دور داشت با تزریق اولین دوز واکسن کرونا به شهروندان عادی در انگلیس و آمریکا، قیمت نفت هم در بازارهای دنیای افزایش یافته و تا حدود 50 دلار در هر بشکه بالا رفته است. این خبر نشان دهنده امیدواری به بازگشت رونق به اقتصاد دنیای است.

همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تفاوت پرداخت ارز برای تأمین داروهای رایج و واکسن کرونا گفت: پرداخت ارز واکسن کرونا باید از کانال های مشخصی صورت گیرد که با تحریم های آمریکا روبرو است و آمریکا عملا در واردات واکسن کارشکنی می کند. هر چند با وجود تحریمها برای تامین داروی مورد نیاز کشور تأمین ارز داشته ایم و از این به بعد هم همینطور خواهد بود.

این سخنان به زبان دیگری از سوی وزیر بهداشت هم مطرح شد. دکتر سعید نمکی در مراسم اهدای سمفونی شهرزاد گفت: الان که می خواهیم برای واکسن کرونا، پول حواله کنیم، تمام راه ها را برای انتقال پول بسته اند اما با این وجود، خوشبختانه نسبت به خیلی از کشورهایی که زیرساخت ها مناسب ندارند، ما زیرساختهای بهداشتی خوبی در اختیار داریم که توان مقاومت را به ما می دهد.

وی با اعلام اینکه طی دو هفته اخیر اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه از جمله قرنطینه و محدودیت آمد و شد باعث شده مرگ و میر در اثر کرونا از حدود 500 نفر در روز به حدود 300 نفر در روز تقلیل یابد، گفت: گرچه از دست دادن حتی یک شهروند در هر منطقه از دنیا برای ما سخت است اما خوشحالم که در یکی دو هفته اخیر، تعداد مرگ روزانه بیماران کووید19 در ایران را به شکل چشمگیری کاهش دادیم.

با وجود این خوشبینی، باز هم امروز خبر رسید متاسفانه 284 هموطن امروز بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و باز هم نزدیک به 10 هزار و 500 نفر بیمار جدید شناسایی شدند که در حال حاضر حال نزدیک به 5 هزار نفر چندان رضایتبخش نیست.

واقعیت اینجاست که هنوز متخصصان بر سر ماهیت اینکه ویروس کرونا چیست، بحث و جدل دارند. مینو محرز چهره علمی شناخته شده بیماری های واگیردار، درباره ماهیت ویروس کرونا باز هم مصاحبه کرده و صراحتا گفته که کرونا ویروس انسان ساخته نیست. او بر نقش عدم رعایت بهداشت تغذیه چینی ها در جهش این ویروس از حیوانات به انسان اشاره کرده و گفته: در ابتدا چین گفت که علائم این بیماری تب و علائم ریوی است. بعد که دنیا گرفتار شد مشخص شد که علائم دیگر مثل مسائل گوارشی، از دست دادن بویایی، مسائل عصبی و هر نوع علائمی در این بیماری وجود دارد. حتی برخی با سکته می آیند، چراکه مکانیزم بیماری زایی این ویروس نسبت به ویروس های دیگر فرق می کند و کمی شبیه بیماری های روماتیسمی است. این ویروس خیلی هوشمند است و شاید شخصیت خاصی دارد که تا به امروز دیده نشده است، اما هنوز متخصصان می گویند که ثابت نشده است که این ویروس دست ساز است.

در این حوزه همچنین مسئولان سلامت و بهداشت کشور امروز نگرانی اصلی خود را از بروز موج چهارم کرونا اظهار کردند. بنا بر آنچه حریرچی معاون کل وزارت بهداشت عنوان کرده، نگرانی اصلی آنها، دورهمی شب یلدا و افزایش سرمای هواست که طبیعتا باعث افزایش کرونا در جامعه خواهد شد.

این مسئولان از مردم خواستند از دورهمی شب یلدا چشم پوشی کنند و تصور نکنند اوضاع عادی است و می توانند مانند گذشته معاشرت داشته باشند.

در این رابطه توصیه های بهداشتی هم تاکید می کند مراقب رفتارهایی که باعث افزایش شیوع بیماری کرونا در جامعه می شود، باشیم. این توصیه ها می گویند لغو دورهمی های کوچک با ضریب افزایشی 83 درصد در جلوگیری از شیوع کرونا بسیار موثر است و یکی از مهمترین دورهمی های مناسبتی ما ایرانیان یعنی شب یلدا در پیش است و ممکن است بلندترین شب سال تبدیل به مرگبارترین شب سال شود.

نکته اینجاست که با وجود چشم انداز امیدبخش واکسیناسیون در دنیا، واقعیات حاکی از آن است که نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت، واکسیناسیون همه سکنه دنیا، به اتمام برسد چون در خوشبینانه ترین حالات، برآوردها می گوید 4 سال طول می کشد تا همه انسانهای روی کره زمین، واکسن کرونا دریافت کنند.

گزارشی هم امروز منتشر شد که مشخص می کند چرا کشورهای آفریقایی بهتر از سایر کشورها حتی آمریکا که آماده ترین سیستم امنیت بهداشتی دنیا را دارد، توانستند کرونا را مهار کنند. طبق این گزارش توجه به اثرات اقتصادی و اجتماعی کرونا، همکاریهای بین المللی، اقدامات سریع بهداشتی، استفاده از فناوریهای خلاق و به کارگیری سریع اقدامات قرنطینه ای توانست مردم آفریقا را از این بیماری دور نگه دارد.

در حوزه تحرکات سیاسی هم کرونا تبدیل به عامل مهمی در برنامه ریزی ها شده است. آنطور که رئیس کمیسیون ماده 10 احزاب مستقر در وزارت کشور اعلام کرده، این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات 1400 در حوزه شوراها و ریاست جمهوری، کرونا را به عنوان یک عامل در نظر گرفته است و برگزاری انتخابات زیر سایه کرونا و با رعایت تشریفات بهداشتی انجام خواهد گرفت.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8522

به "آخرین خبرها از خرید واکسن کرونا، دورهمی&zwnj یلدا نگرانی جدید کرونایی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبرها از خرید واکسن کرونا، دورهمی&zwnj یلدا نگرانی جدید کرونایی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید