آذرتاش آذرنوش درگذشت

به گزارش جعبه مهر، آذرتاش آذرنوش، مدرس، پژوهشگر، فرهنگ نویس و مترجم برجسته ادبیات عرب درگذشت.

آذرتاش آذرنوش درگذشت

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، آذرتاش آذرنوش، مدرس، پژوهشگر، فرهنگ نویس و مترجم برجسته ادبیات عرب امروز در سن 84 سالگی چشم از جهان فروبست.

او استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بود و آثار متنوع و مهمی را از عربی به فارسی ترجمه کرد.

آذرتاش آذرنوش، نویسنده و پژوهشگرِ زبان و ادبیات عرب، چهره ماندگار ایران در زبان عربی، ایرانشناس و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بود.

وی بعلاوه عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی بود و سال ها مدیریت بخش ادبیات عرب این مرکز را بر عهده داشت. زنده یاد آذرنوش بعلاوه نخستین مدیرگروه رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه تهران بود.

این استاد برجسته زبان و ادبیات عرب به سال 1316 در قم به جهان آمد و به هنگام وفات 84 سال سن داشت. او فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران شروع کرد و سپس در فرانسه تا دریافت درجه دکتری ادامه داد.

آثار این نویسنده و پژوهشگر، بر سهم بزرگ ایرانیان در زبان و ادب عرب و فرهنگ اسلامی تمرکز داشت. از مهم ترین آثار آذرتاش آذرنوش، می توان به ترجمه های فتوح البلدان بلاذری (بخش مربوط به ایران) و موسیقی کبیر ابونصر فارابی، اطلس تاریخ اسلام حسین مونس، تاریخ ادبیات عرب رژی بلاشر، تاریخ ادبیات عرب ژان محمد عبدالجلیل اشاره نمود.

از دیگر آثار مهم زنده یاد آذرنوش می توان به این کتاب های اشاره نمود: ترجمه و مقدمه مقدمه الشعر و الشعرای ابن قتیبه در آیین نقد ادبی، تاریخ ترجمه از عربی به فارسی، تاریخ چوگان در ایران و سرزمین های عربی، تاریخ زبان و فرهنگ عربی، فرهنگ عربی به فارسی، چالش میان فارسی و عربی، آموزش زبان عربی و راه های نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی و مجموعه مقالات با اسم در باب ادب تازی.

بعلاوه به سال 1396 کتاب زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر آذرتاش آذرنوش زیرنظر کاوه خورابه، به تلاش دکتر نادره جلالی با شمارگان هزار نسخه، 384 صفحه و بهای 22 هزار تومان به وسیله انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10924

به "آذرتاش آذرنوش درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذرتاش آذرنوش درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید