آرامگاه رئیس المجاهدین در شرایط نامناسبی واقع شده است

به گزارش جعبه مهر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آرامگاه رئیس المجاهدین در شرایط نامناسبی قرار گرفته است.

آرامگاه رئیس المجاهدین در شرایط نامناسبی واقع شده است

آرامگاه رئیس المجاهدین بنایی است مربوط به دوره قاجار که در شهرستان آبیک، نزدیک نیروگاه شهید رجایی واقع شده و در تاریخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7683 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شادروان میرزا حسن شیخ الاسلام فرزند مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام از علمای طراز اول قزوین در عهد ناصرالدین شاه است که رهبری آزادی خواستار و مشروطه طلبان خطه قزوین را برعهده داشت و بدنبال مجاهدات و جان فشانی های فراوان در براندازی نظام استبدادی و فتح تهران، لقب رئیس المجاهدین یافت و در شب عرفه سال 1336 قمری درگذشت.

میرزا مسعود شیخ الاسلام برای خود آرامگاهی به همراه آب انبار و چند اتاق در 25 کیلومتری جاده قدیم قزوین - تهران بنا و موقوفه هایی از جمله یک کاروانسرا و مقداری زمین را برای آن معین کرد تا از محل عایدات آنها وسایل پذیرایی رایگان از رهگذران و مسافران در اتاق های آرامگاه فراهم گردد.

این بنا بصورت مستطیلی با طول 15 و عرض 12.60 متر در دو طبقه ساخته شده است. آب انبار و سرداب در قسمت زیرین واقع شده است و محل مقبره در طبقه بالا به مرکزیت اتاق چهارگوشی با طول ضلع 4.20 متر واقع شده است. در وسط هر یک از اضلاع چهارگانه این اتاق، طاق نمایی با قوس نعل اسبی ایجاد شده که طاق نمای شمالی و جنوبی به دو ایوان و شرقی و غربی به دو راهرو راه می یابند. در چهارگوشه مقبره چهار اتاق واقع شده است که با قوس گهواره ای شکل پوشش پیدا نموده و گنبدی مدور برفراز اتاق مرکزی ساخته اند که با کاشی های رنگین تزئین شده است. همسر رئیس المجاهدین را نیز در همین مکان به خاک سپرده اند. این بنا امروزه متاسفانه به دلیل رهاسازی و عدم مدیریت، رو به نابودی و به مکانی برای معتادان و جویندگان گنج تبدیل شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11135

به "آرامگاه رئیس المجاهدین در شرایط نامناسبی واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه رئیس المجاهدین در شرایط نامناسبی واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید