ابتلا به کرونا با روشنی تهویه مترو و BRT صحت دارد؟

به گزارش جعبه مهر، باشگاه خبرنگاران/ روزهای گرم کرونایی را بدون کولر سپری کنید حتی تصور این جمله هم ناراحت کننده و حتی شاید بتوان گفت، غیر ممکن باشد، گرما خود تا حد زیادی ناراحت کننده و غیرقابل تحمل است چه برسد به اینکه بدون استفاده از وسایل خنک کننده باشد.

ابتلا به کرونا با روشنی تهویه مترو و BRT صحت دارد؟

در این روزهای گرم کرونایی که بعضی مجبور هستند با وسایل حمل و نقل عمومی تردد نمایند، گرما آزاردهنده شده است چرا که بعضی رانندگان ناوگان اتوبوسرانی به ویژه در بی آر تی (BRT) کولرها را به بهانه کرونا خاموش می نمایند، این در حالی است که اتوبوس های BRT پنجره کوچکی دارند و در عمل خنکی از بیرون به داخل منتقل نمی گردد و تحمل گرمای داخل اتوبوس طاقت فرساست.

شهرداری تهران مدت هاست، قصد اجرای طرح ترافیک را دارد و شنیده ها حاکی از آن است که خاموشی کولرها از ترس شیوع کرونا در مترو و اتوبوس فکری است که مسئولان حوزه شهری برای پیشگیری از کرونا به ویژه پس از اجرای طرح ترافیک در سر می پرورانند و سخنان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران مهر تاییدی بر موضوع است.

خاموش کولرهای اتوبوس های BRT از ترس شیوع کرونا

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران درباره گلایه بعضی مسافران از روشن نبودن کولر اتوبوس های شرکت واحد (بی آر تی) گفت: سیستم تهویه تمام اتوبوس های شرکت واحد پیش از ورود به فصل گرما سرویس می گردد و در حال حاضر فکر نمی کنم که سیستم تهویه و کولر اتوبوس ها مشکل داشته باشد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران با اشاره به روزهای کرونایی پایتخت گفت: به دلیل شکل چرخش و تهویه هوا در ناوگان اتوبوسرانی بخشی از رانندگان کمتر از کولر اتوبوس استفاده می نمایند و با باز کردن پنجره های اتوبوس می خواهند هوا از بیرون اتوبوس چرخش و جریان پیدا کند.

او در تشریح آخرین شرایط اورهال (تعمیر و بازسازی اتوبوس های خوابیده در پارکینگ) گفت: کار اورهال اتوبوس های ناوگان شرکت واحد هر ساله انجام و اگر بودجه مورد احتیاج برای سال جاری نیز تخصیص یابد کار اورهال بخشی از ناوگان اتوبوسرانی انجام می گردد.

به دنبال این اظهارات به سراغ وزارت بهداشت رفتیم و صحت موضوع شیوع کرونا با روشنی کولر مترو و اتوبوس و خطر اجرای طرح ترافیک را از یکی از مسئولان بهداشت محیط وزارت بهداشت جویا شدیم.

شلوغی مترو و اتوبوس و خطر ابتلا به کرونا

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای طرح ترافیک درباره اجرای طرح ترافیک در تهران اظهار کرد: هفته پیش وزارت بهداشت نامه ای به شهرداری و وزارت کشور ارسال و درخواست کرد که اجرای طرح ترافیک به تعویق بیفتد و باید توجه داشت که ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران هم موافق اجرای طرح ترافیک نیست.

او ادامه داد: اجرای طرح ترافیک به معنای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است و در چند روز امکان تجهیز و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد و به دنبال اجرای طرح ترافیک در شرایط کنونی شاهد تجمع و شلوغی در حمل و نقل عمومی خواهیم بود و خطر ابتلا به کرونا بر اثر تماس های نزدیک افزایش پیدا خواهد نمود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان نمود: خوشبختانه تصمیم گیری نهایی برای اجرای طرح ترافیک به ستاد ملی مقابله با کرونا محول شد و تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک در تهران اجرا نخواهد شد.

فرهادی گفت: هر چند که ویروس کرونا تنفسی است اما در صورتی که افراد فاصله گذاری اجتماعی یا فاصله 2 متری را رعایت نمایند احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل گردد.

کولر مترو، اتوبوس و تاکسی عامل انتقال کروناست؟

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان نمود: تا به امروز مستندات علمی مبنی بر انتقال ویروس کرونا با کولر منتشر نشده است البته بهتر است وقتی کولر تاکسی و اتوبوس روشن است تنظیم کولر روی گردش داخلی هوا باشد و هوا از خارج وارد ماشین و اتوبوس نگردد تا فیلتراسیون و تهویه کولر عمل کند البته باید توجه داشت که افراد در حمل و نقل عمومی چه کولر روشن باشد و چه نباشد باید ماسک داشته باشند.

فرهادی با بیان بر اینکه روشن بودن کولر در بی آری تی و مترو خطرناک نیست، تاکید نمود: وقتی افراد از خودروی شخصی خود استفاده می نمایند تنطیمات کولر را روی گردش هوای داخل خودرو قرار دهند و احتیاج به استفاده از ماسک نیست.

فرمولی برای کاهش خطر انتقال کرونا با روشن بودن کولر در مترو و اتوبوس

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید نمود: تنها این محتمل است که با روشن بودن کولر سطوح متلاطم شوند و اگر سطوح آلوده باشند احتمال آلودگی افزایش پیدا می نمایند و برای همین توصیه به استفاده از ماسک داریم و راننده و لوکوموتیو ران از گردش هوای داخلی استفاده نمایند.

او تاکید نمود: استفاده از ماسک در هنگام سوارشدن در مترو، اتوبوس و تاکسی لازم است و با این کار می توان خطر ابتلا به کرونا را کاهش داد هر چند که رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین اصل در کاهش خطر شیوع کرونا محسوب می گردد.

خطر شلوغی مترو و اتوبوس بیشتر از روشنی کولر مترو و اتوبوس

فرهادی بیان نمود: تراکم انسانی در مترو و اتوبوس خطرناک بوده و خطر تراکم انسانی با اجرای طرح ترافیک در شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر از روشن بودن کولر است و حتی اگر کولر روشن نباشد با تراکم انسانی خطر ابتلا و شیوع کرونا وجود دارد به همین دلیل اصرار داریم طرح ترافیک اجرایی نگردد.

با وجود اینها به نظر می رسد عزم شهرداری برای اجرای طرح ترافیک جزم باشد و اعمال مقررات سختگیرانه استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی از امروز خود مهر تاییدی بر این موضوع است چرا که با اجرای طرح ترافیک شاهد شلوغی بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود و استفاده از ماسک در این شرایط بسیار حائز اهمیت است هر چند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصل مهم در پیشگیری از شیوع کروناست.

سید مناف هاشمی معاون شهردار تهران، با تاکید بر مصوبه دولت مبنی بر اجباری شدن ماسک در مترو و اتوبوس، گفت: دولت و وزارت بهداشت این دغدغه را دارند که فاصله اجتماعی در استفاده مردم از مترو و اتوبوس رعایت گردد از این رو هم اکنون در 127 ایستگاه مترو و پایانه های اتوبوسرانی ماسک به قیمت مناسب عرضه می گردد و حتی امکان عرضه ماسک در پایانه های تاکسیرانی شهر هم فراهم شده است.

اعمال مقررات سختگیرانه استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی

او با اشاره به تصمیمات جدید در شهرداری برای الزام استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: از شنبه 10 خرداد ماه سخت گیری های بیشتری توسط نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران برای استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس انجام خواهد شد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه از ورود افراد بدون استفاده از ماسک در تمام ایستگاه های مترو، اتوبوسرانی ممانعت می گردد، اظهار کرد: از مردم هم می خواهیم که برای حفظ سلامتی خودشان فاصله های اجتماعی را رعایت نمایند و همکاری لازم را نیز در استفاده از ماسک در ناوگان عمومی شهر داشته باشند.

امید است، زمانی طرح ترافیک اجرایی گردد که ناوگان حمل و نقل عمومی به حدی گسترش پیدا نموده باشد تا با وجود اجرای طرح ترافیک شلوغی در متروو اتوبوس ها حس نگردد و هیچ کس ترسی نداشته باشد که با سوار شدن در مترو و اتوبوس حتما به کرونا مبتلا خواهد شد، هر چند که استفاده از وسیله نقلیه شخصی بهترین راه چاره برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی است و بهتر بود مسئولان شهری بدون اجرای طرح ترافیک، مشکل ترافیک را مدیریت می کردند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6294

به "ابتلا به کرونا با روشنی تهویه مترو و BRT صحت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلا به کرونا با روشنی تهویه مترو و BRT صحت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید