اجماع رگولاتورهای اروپا و آمریکا علیه قدرت طلبی شرکت های فناوری
به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، از اوایل قرن بیست و یکم میلادی، نوید رشد و پیشتازی شرکت های فناوری به سرعت مردم و دولت ها را شگفت زده کرد. شرکت هایی که به جای تکیه بر کالاهای فیزیکی، از داده ها و ابزارهای دیجیتال استفاده می کردند تا به سودآوری دست یابند. اما اکنون پس از گذشت 21 سال از قرن بیست و یک، چالش شرکت های فناوری و قدرت آنها در بازار بسیار عظیم شده است. آنها چنان قدرتمند شده اند که قوانین رقابت در بازارها را زیر پا می گذارند و به قیمت از بین رفتن حریم خصوصی مشتریان، داده های آنان را استفاده می نمایند تا درآمد خود را بیفزایند در نتیجه رگولاتورها در سراسر دنیا سعی دارند با وضع قوانینی سلطه آنها بر بازار را کاهش دهند و از حقوق مشتریان دفاع نمایند.
با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.
درهمین راستا مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی(CEPR) در انگلیس پیش قدم شده تا با برگزاری پنل هایی چالش های قانونمندسازی شرکت های فناوری را با حضور رگولاتورهای اتحادیه اروپا و آمریکا آنالیز کند.
این پنل ها با حضور آندرئا کوشلی (رئیس سازمان رقابت و بازارهای انگلیس)، الیزابت دنهام (کمیسیونر اطلاعات انگلیس)، آندریاس مونت (رئیس کارتل فدرال آلمان یاCFO)و هنری پیفو (معاون ناظر رقابت در فرانسه) در کنار وویچک ویویوروسکی (ناظر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا) برگزار شدند.
شرکت نمایندگان در این پنل ها به موضوعات مختلفی پرداختند مانند آنکه ناظران رقابت و رگولاتورهای حریم خصوصی باید برای حل چالش شرکت های فناوری بخش بندی قانون را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر راه چاره های خلاقانه ارائه نمایند.
تبادل نظر ها میان شرکت نمایندگان در پنل های CEPR با این پیش فرض صورت گرفته که برای کنترل پلتفرم های عظیم، قوانین رقابت و حریم خصوصی و همچنین حفاظت از اطلاعات باید یکپارچه شوند.
از سوی دیگر پس از اصلاح قانون حفاظت از اطلاعات اروپا (GDPR) در سال 2018 میلادی، قانون حریم خصوصی همچنان اجرا نشده و مقامات رقابت منطقه ای در حال حاضر مشغول آنالیز این موضوع هستند که ببینند سو استفاده از داده ها در کدام بخش از قوانین ضد انحصار داخلی و چگونه جای می گیرد.
موضع گیری انگلیس و آلمان در برابر غول های فناوری آمریکایی
سازمان رقابت و بازارهای انگلیس(CMA) هم اکنون خارج از اتحادیه اروپا واقع شده است و در مورد فرایندهای خرید و ادغام جهانی نقش پررنگ تری دارد. این سازمان می تواند با تحقیقات و فرایندهایی که انتخاب می نماید به ایجاد استانداردهایی در فضای دیجیتال یاری کند. جالب آنکه این سازمان در جهت گفته شده بسیار سریع گام بر می دارد.
CMA انگلیس چند پفراینده آنتی تراست عظیم در مورد شرکت های عظیم فناوری باز نموده و هم اکنون مشغول آنالیز شکایات درباره اپ استور اپل است. این سازما ن بعضی شکایات دیگر را نیز آنالیز می نماید که طرح گوگل برای حذف کوکی های ردیابی طرف سوم(پروژه Privacy Sandbox) نیز شامل می گردد.
البته در تحقیقات درباره پروژه گوگل سازمان ناظر بر حریم خصوصی انگلیس(ICO) نیز همکاری می نماید.
هفته گذشته این سازمان اعلام نمود مشغول آنالیز مجموعه ای از تعهدات پیشنهادی گوگل است که از لحاظ قانونی لازم الاجرا هستند. این تعهدات را می توان یک فرایند طراحی مشترک بین ICO، CMA و گوگل به حساب آورد که هدف آن ایجاد زیرساخت کلیدی است که در نهایت جایگزین کوکی ها ردیابی می گردد.
تجربه آلمان در قانونگذاری
سازمان CFO آلمان در امسال موضع سختگیرانه ای علیه شرکت های عظیم فناوری گرفت و در این زمینه از قوانین ملی به روز شده بیشترین بهره را می برد. این قوانین به کارتل فدرال آلمان قدرت می دهد تا در مقابل پلتفرم های دیجیتال عظیم با قدرت رقابت بالا موضع گیری کند. البته هم اکنون این سازمان مشغول انجام تحقیقاتی علیه آمازون، فیس بوک، گوگل و اپل است.
همچنین این سازمان پیش از این و در یک پفراینده استراتژیک علیه فیس بوک به یکی از پیشگامان پیوستن قوانین حفاظت از داده های اتحادیه اروپا به قوانین بازارهای دیجیتال تبدیل شد.
این پفراینده که کارشناسان جهت آن را به دقت تحت نظر دارند و هنوز هم در حال انجام است فرایند ابر پروفایل سازی(Super profiling) کاربران فیس بوک را هدف گرفته و قرار است این موضوع به دادگاه ارشد اروپا ارسال گردد. فرایند ابر پروفایل سازی کاربران به معنای استفاده از روش های مختلف برای جمع آوری اطلاعات از پلتفرم های زیر مجموعه فیس بوک است تا ابر پروفایل هایی برای هر کاربر ساخته گردد. مقامات آلمان معتقدند چنین عملکردی سوءاستفاده از کاربران است و قوانین رقابت را نیز نقض می نماید.
مونت، رئیس کارتل فدرال FCO آلمان در این پنل، تاکید نمود تجربه FCO در این پفراینده یاری نموده تا اصلاحات اساسی در قانون ملی ایجاد گردد. این اصلاحات قدرت بیشتری برای مقابله با شرکت های عظیم فناوری برای او فراهم می نماید. همچنین به گفته او با یاری چنین قدرتی در سطح ملی راحت تر می توان برای شرکت های فناوری قانون وضع کرد.
او در این باره گفت: هنگامی که خود را سازمانی با قدرت بالا معرفی می کنیم، راحت تر از گذشته می توان بعضی رفتارها را ممنوع نمود. به عنوان مثال می توان فعالیت های شرکتی را ممنوع نمود که با تکیه بر روش های پردازش اطلاعات اجازه نمی دهد دیگران در بازار فعالیت نمایند. چنین رفتاری مربوط به حوزه رقابت است. همچنین می توان سرویسی را ممنوع نمود که اجازه استفاده از آن منوط به جمع آوری اطلاعات کاربر است و هیچ گزینه انتخابی دیگری برای فرد مهیا نیست. این مورد در مورد پفراینده فیس بوک صحت دارد. در واقع هنگامی که مجلس مشغول آنالیز این قانون بود، به پفراینده فیس بوک نیز اشاره شد و حتی به نوعی این درهم تنیدگی قوانین رقابت و حفاظت از اطلاعات در نظریه آزار در قانون رقابت آلمان ذکر شده است.
او در ادامه اضافه نمود: اگر هنگام صحبت راجع به سلطه شرکت متوجه می شویم این سلطه به دلیل جمع آوری اطلاعات و نگهداری و فرآوری آن به وجود آمده است، بنابراین به پارامتری احتیاج است تا نشان دهد یک شرکت تا چه حد اجازه جمع آوری اطلاعات و فرآوری آنها را دارد.
سازمان رقابت فرانسه و رگولاتور ملی حریم خصوصی این کشور (CNIL) نیز در سال های اخیر فعالیت های مشترکی انجام داده اند. یکی از این موارد شکایتی در مورد ویژگی جدید اپل است. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد خود درباره دسترسی اپ های مختلف به اطلاعاتش تصمیم گیری کند. البته ماه قبل ناظر آنتی تراست از مسدود کردن قابلیت مذکور خودداری کرد.
بنابراین شواهدی مبنی بر آن وجود دارد که سازمان های نظارتی سعی دارند پلی بین قوانین بخش های مختلف ایجاد نمایند تا به شیوه ای تأثیرگذار شرکت های عظیم فناوری را قانونمند نمایند.
قوانین ضعیف شرکتها را قدرتمند کرد
این در حالی است که شرکت نمایندگان در پنل اخیر متفق القول بودند که این ناتوانی در اجرای قوانین رقابت سبب شده شرکت ها قدرتمند شوند. آنها با اتکا به این قدرت توانستند رقبایشان را بخرند و به اطلاعات کاربران بیشتری دسترسی یابند. آنها به قیمت از بین رفتن حریم خصوصی کاربران و رقابت به سود دست یافتند.
بحث این است که انحصار قدرت که براساس دسترسی به اطلاعات به دست آمده، مشتریان را درگیر رابطه ای مخرب با پلتفرم های فناوری می نماید. این فرایند در مورد شرکت های عظیم تبلیغات آنلاین گوگل و فیس بوک به دریافت هزینه هایی کلان از کابران در ازای دسترسی به سرویس های دیجیتال منجر شد. البته این هزینه اقتصادی نبود اما حریم خصوصی کاربر را زیر پا گذاشته بود.
ابر رگولاتور جهانی به بازار دیجیتال می آید
شرکت نمایندگان پنل های CEPR متفق القول هستند که هر دوی این فرایندها در حال تغییر هستند. همچنین اگر قرار باشد جامعه مدنی بازارهای دیجیتال را کنترل کند، این فرایندها باید عوض شوند و قدرت کنترل از شرکت های عظیم فناوری باز پس گرفته گردد. به این ترتیب تضمین می گردد که مشتریان و رقبا زیر بار غول های داده کاوی نمی مانند.
به گفته دنهام، کمیسیونر اطلاعات انگلیس انگیزه او برای همکای با دیگر رگولاتورهای دیجیتال آن بود که مقامات دولت انگلیس ایده ایجاد یک ابر رگولاتور را در سر داشتند.
او می گوید: قانونگذاران و سیاستگذاران ایده یک رگولاتور واحد برای اینترنت را داشتند. این ایده چه معنایی دارد. یعنی رگولاتورها دست به کار شدند و خلاقیت به خرج دادند تا با شرکت های عظیم برخورد نمایند.
سیمون ترونتون از سازمان رقابت و بازارهای انگلیس (CMA) اظهار نظرهای جالبی در مورد تحقیقات فعلی درباره پروژه Privacy Sandbox گوگل و همکاری مشترک با ICO در این پفراینده بیان نمود. به گفته او قوانین حفاظت از اطلاعات کاربران و احترام به حریم خصوصی آنها قلب تعهداتی هستند که هم اکنون مورد مذاکره قرار دارند.
او در این باره گفت: اگر تعهدات را قبول کنیم، گوگل باید با توجه به چند حوزه از جمله تأثیرات آن روی حریم خصوصی و همخوانی با قوانین حفاظت از اطلاعات، تأثیرات بر تجربه کاربر و قدرت کنترل کاربر بر شیوه استفاده از اطلاعات خصوصی، پیشنهاداتی ارائه کند در کنار این موارد باید به موضوعات اصلی تعهدات یعنی نگرانی های ما در حوزه رقابت نیز پرداخته گردد. ما با ICO از نزدیک همکاری کردیم و درصورت قبول این تعهدات باید به همکاری نزدیک با ICO ادامه دهیم تا روی تحولات آینده این پیشنهادات تأثیر بگذاریم.
ترونتون در ادامه گفت: این تعهدات تضمین می نماید که گوگل تمام نگرانی CMA را در نظر می گیرد. اگر نگرانی های مهم ما در مورد گوگل رفع نگردد، آنها پفراینده را دوباره باز می نمایند و اگر لازم باشد، هرگونه اقدامی برای جلوگیری از خسارت به رقابت انجام می گردد.
ترکیب قوانین رقابت و حفاظت از اطلاعات
ربکا اسلاتر کمیسیونر عضو کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC) و همچنین کریس دی آن جلو، معاون ارشد دادستان کل نیویورک نیز در پنل رگولاتوری حضور داشتند.
اسلاتر در این پنل یادآور شده که کمیسیون فدرال تجارت آمریکا از هم اکنون حقوق مصرف نماینده و رقابت که قبلاً از یکدیگر جدا بوده اند را ترکیب نموده است. او معتقد است باید اقدامات بیشتری برای ترکیب این دو بخش انجام گردد. رگولاتورهای آمریکایی را تشویق می کنیم تا اجرای قانون های ناکارامد را در موضوعاتی مانند حریم خصوصی و رقابت کنار بگذارند. قبلاً شرکت ها در نتیجه نقض قوانین با جریمه و مجازاتی اندک روبرو می شدند که ریشه های سواستفاده از بازار را از بین نمی برد و در نتیجه به سواستفاده از مشتریان و همچنین شکست در بازار منجر می شد.
این کمیسیونر FTC معتقد است رگولاتورها نباید تمام بار اجتناب از سواستفاده از اطلاعات را به گردن مشتریان بیندازند. او در این باره می افزاید: می خواهم درباره روش هایی که مبتنی بر کنترل کاربر هستند، هشدار بدهم. تصور می کنم شفافیت و کنترل اهمیت زیادی دارند. معتقدم انداختن این بار برگردن مشتریان تا خودشان جهتشان را در بازارها و فرایندهای استفاده از اطلاعات بیابند، واقعاً چالش برانگیز است. اینکه آنها دریابند اطلاعات شان در اختیار چه کسی است و چه کسی تصمیم گیرنده است، کار مسئله ای به حساب می آید. بنابراین من به شدت نگران چارچوبی هستم که حول ایده کنترل داده ها یا شیوه حل مشکل با چنین رویکردی به وجود می آید.
یکی دیگر از شرکت نمایندگان در پنل بحث و تبادل نظری CEPR ، دینا سرینیواسان از دانشگاه یل بود که به چالش های مربوط به قانونگذاری شرکت ها در مواقع تضاد منافع اشاره نمود. به گفته او اگر در بازار دیجیتال هم مانند بازارهای دیگر (مانند سرویس های اقتصادی) یک جدایی ساختاری ایجاد نگردد، چالش های جدی در جهت قانونمند سازی رفتار شرکت ها باقی می ماند.
او با اشاره به تغییرات از زمان دستیابی گوگل به قدرت در بازار گفت: در حوزه آگهی ها ما با بازار الکترونیکی روبرو هستیم که دلال هایی در هر دو طرف وجود دارند. در یک بازار رقابتی دلال ها به سود خریدار و فروشنده عمل می نمایند و به نوعی از اطلاعاتی که متعلق به خریدار و فروشنده است، محافظت می نمایند.
رگولاتور ها احتیاجمند همکاری با یکدیگر هستند
سرپرست حفاظت از اطلاعات در اتحادیه اروپا نیز در این پنل حضور داشت و هشدار داد در سراسر اروپا عملکرد رگولاتورهای حفاظت از اطلاعات و رقابت در مورد همکاری با یکدیگر رضایت بخش نیست. این بدان معناست که چالش قانونمندسازی شرکت های عظیم فناوری در سراسر اروپا همچنان عظیم است.
البته به گفته وی کمیسیون اتحادیه اروپا در رویارویی با قدرت بازاری شرکت های عظیم فناوری بیکار نبوده است. کمیسیون مذکور در انتها سال گذشته تحت قانون بازارهای دیجیتال مقرراتی برای پلتفرم های دروازه بان ارائه کرد. اما چالش اجرای قوانین به شیوه ای تأثیرگذار در سراسر اتحادیه اروپا همچنان یکی از مسائل اصلی این منطقه به حساب می آید.
ناظر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا نیز در انتها هشدار داد تا زمانیکه رگولاتورهای بخش های مختلف با یکدیگر تبادل نظر ننمایند و همدیگر را درک ننمایند، هیچ حقوق رقابتی یا حفاظتی در اقتصاد دیجیتال تضمین نخواهد شد. اما یک موضوع کاملاً روشن است: سلطه شرکت های عظیم فناوری بر بازارهای دیجیتال یک شبه از بین نمی رود.
منبع: خبرگزاری مهر