افزایش 100 برابری حافظه رایانه با مولکول های هوشمند

به گزارش جعبه مهر، محققان مولکول هوشمندی را شناسایی کردند که عملکردی شبیه به ترانزیستور دارد و امکان ذخیره اطلاعات باینری مانند صفر و یک را که در پردازش کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد، در اختیار می گذارد و با استفاده از این فناوری می توان حافظه رایانه را 100 برابر افزایش داد.

افزایش 100 برابری حافظه رایانه با مولکول های هوشمند

این مولکول که نوعی نمک ارگانیک است، با دریافت جریان ورودی کوچکی، روشن شده و با قطع جریان، رنگ آن تیره می شود، به این ترتیب می تواند اطلاعات باینری را ذخیره کند. نکته قابل توجه این است که می توان اطلاعات را در دمای اتاق و فشار محیط در این مولکول ها ذخیره، بازخوانی و پاک کرد؛ این در حالی است که در اغلب تحقیقات صورت گرفته برای استفاده از پردازش مولکولی، لازم است این کار در شرایط خاصی مانند خلاء و دمای پایین انجام شود.

اندازه این مولکول حدود 5 نانومتر مربع است و در نتیجه بیش از یک میلیارد مولکول در فضایی به اندازه سطح مقطع تار موی انسان جای می گیرد. به اعتقاد محققان این مولکول قادر است در هر 6.5 سانتیمتر مربع در حدود 250 ترابایت اطلاعات را ذخیره کند. این حجم از فضای ذخیره سازی حدود 100 برابر درایوهای کنونی است.

گزارش کامل این تحقیقات که توسط یک گروه بین المللی از محققان به سرپرستی محققان دانشگاه لنکستر واقع در انگلیس صورت گرفته، در نشریه Angewandte Chemie International Edition منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6399

به "افزایش 100 برابری حافظه رایانه با مولکول های هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 100 برابری حافظه رایانه با مولکول های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید