انتشار ترجمه فارسی یادداشت های یونابامر : کتاب بردگی تکنولوژیکی

به گزارش جعبه مهر، تئودور جان کازینسکی، زاده 22 مه 1942 ، که یونابامر نیز خوانده می گردد، ریاضیدان و آنارشیست آمریکایی است. او به خاطر نقدهای اجتماعی گسترده اش که با صنعت گرایی، فناوری مدرن و چپگرایان سیاسی مخالفت می نماید شناخته می گردد.

انتشار ترجمه فارسی یادداشت های یونابامر : کتاب بردگی تکنولوژیکی

او در اورگرین پارک، ایلینوی زاده شد و به عنوان کودکی نابغه عظیم شد. ضریب هوشی او 167 بود و چند سال را در مدرسه به صورت جهشی خواند. او از سنین پایین در مدارج دانشگاهی پیشرفت کرد. در 16 سالگی وارد دانشگاه هاروارد شد و از آنجا لیسانس گرفت. در هاروارد منطق دان معروف، ویلارد کواین به او درس داد و او با نمرهٔ 98.9٪ بالاترین نمره را در کلاس کواین به دست آورد. در سال 1962 وارد دانشگاه میشیگان شد و به ترتیب در سال های 194 و 1967 با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. دانشگاه های شیکاگو و برکلی دیگر دانشگاه هایی بودند که وی برای تحصیلات تکمیلی ثبت نام نموده و پذیرفته شده بود اما تنها دانشگاه میشیگان به وی پیشنهاد یاری تحصیلی 2310 دلار (معادل 19343 دلار سال 2018) و نیز یک شغل تدریس نمود.

در اواخر 1967 کازینسکی 25 ساله ، جوان ترین استاد ریاضی کل تاریخ برکلی شد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شد و دو سال بعد کناره گیری کرد.

او از 1978 تا 1995 درگیر بمبگذاری در سرتاسر آمریکا علیه افراد مرتبط با فناوری مدرن بود، و بمب های متعددی را جاسازی یا پست کرد که نهایتاً منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 23 نفر دیگر شد.

تئودور جان کازینسکی به سبب حمل ونقل، ارسال و استفاده غیر قانونی از بمب، همچنین کشتن 2 نفر در کالیفرنیا و یک نفر در نیوجرسی مجرم شناخته شده است. وی اکنون در حال گذراندن دوره حبس ابد در زندان فوق امنیتیسوپر مکس منطقه فلورنس در ایالت کلرادوست.

بردگی تکنولوژیکی، نوشته های گردآوری شده تئودور جان کازینسکی است با مقدمه ای از دیوید اسکربینا، استاد فلسفه در دانشگاه میشیگان.

تکنولوژی از نظر کازینسکی معضل اصلی دنیای امروز است و برای رهایی از مسائل آن راه آسانی وجود ندارد. در این مورد شاید پیش از او کسان دیگری نیز بسیار سخن گفته باشند و در این مورد از آنها وام گرفته باشد، اما ویژگی شاخصش تفکر انقلابی و جسارتی است که در راه چاره نهایی مدنظرش برای این مشکل مطرح می نماید. او انقلابی فراگیر پیش از فرارسیدن فاجعه را تنها راه نجات بشر و طبیعت در کره زمین می داند. شخصیت کازینسکی را رسانه ها در لفافه ای از رمز و راز و ژورنالیسم زرد پنهان نموده اند و با گذشت بیش از 25 دهه از انتشار مانیفست او هنوز هم کازینسکی را بیشتر با بمب گذاری هایش می شناسند تا افکار وی.

مانیفست (جامعه صنعتی و آینده آن) هسته اصلی ایده های کازینسکی است و در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. هرچند خود کازینسکی هم معترف است مانیفست بسیار خلاصه ای نوشته شده است، اما خطوط اصلی ایده هایش را می گردد اینجا به خوبی مشاهده کرد. مانیفست با یورشی سنگین به چپ گرایی که کازینسکی آن را خط دفاعی اول سیستم تکنولوژی و مهم ترین نیروی ضد انقلابی دوران مدرن می داند، آغاز می گردد و مفاهیم روانی مرتبط با تکنولوژی و تمدن مدرن صنعتی و اثر آن را بر آدمی آنالیز می نماید، آنگاه نگاهی به تاریخ بشر می اندازد و سپس با مطرح کردن اینکه تمدن مدرن صنعتی اصلاح پذیر نیست، انقلابی تمام عیار بر آن را با وجود هزینه های احتمالی اش توصیه می نماید.

این کتاب 372صفحه ای را شاهو صالح به فارسی برگردانده و انتشارات روزنه به بهای 62هزار و 500تومان آن را منتشر نموده است.

-دلیل دیگری برای آن که جامعه صنعتی نمی تواند به سود آزادی اصلاح گردد این است که تکنولوژی مدرن سیستم یکپارچه ای است که در آن همه قسمت ها به یکدیگر وابسته اند. نمی گردد از شر قسمت های بد تکنولوژی خلاص شد و تنها قسمت های خوب آن را نگه داشت. پزشکی مدرن را مثال بگیرید. پیشرفت علم پزشکی به پیشرفت شیمی، فیزیک، زیست شناسی، علم کامپیوتر و رشته های دیگر بستگی دارد. معالجات پیشرفته پزشکی نیازمند تجهیزات گران قیمت و پیشرفته است که تنها در یک جامعه پیشرفته تکنولوژیکی و ثروتمند از دید مالی در دسترس هستند. روشن است که بدون کل سیستم تکنولوژیکی و مسائل مربوط به آن پیشرفت چندانی در پزشکی در کار نخواهد بود.

-حتی اگر پیشرفت پزشکی بتواند بدون وجود بقیه سیستم تکنولوژیکی حفظ گردد، می تواند همراه خود شرهای غیرقابل گریزی بیاورد. برای مثال فرض کنید برای بیماران دیابتی درمانی یافته گردد. افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت هستند خواهند توانست زنده بمانند و فراوری مثل نمایند. انتخاب طبیعی به ضرر ژن های دیابتی محو می گردد و چنین ژن هایی داخل جمعیت انسانی پخش می شوند (این امر ممکن است در حال حاضر هم به درجات خاصی اتفاق بیفتد، چون دیابت هرچند قابل درمان نیست می تواند از راه تزریق انسولین کنترل گردد). چنین امری در خصوص بیماری های بسیار دیگری نیز که در ارتباط با ژنتیک هستند رخ خواهد داد (برای مثال سرطان خردسالان) و منجر به تضعیف شدید ژنتیکی جمعیت انسانی خواهد گشت. تنها راه این مساله نوعی برنامه اصلاح نژادی یا مهندسی ژنتیک گسترده آدمیان خواهد بود، به گونه ای که انسان در آینده نه آفریده طبیعت، شانس یا خدا (بسته به آن چه شما اعتقاد دارید) بلکه محصول فرایندی فنی باشند.

-اگر فکر می کنید دولت عظیم الان بیش از حد در زندگیتان دخالت می نماید، فقط کافی است تا زمانی صبر کنید که ببینید دولت تنظیم ژنتیکی فرزندانتان را آغاز می نماید. چنین تنظیمی لاجرم پس از به میان آمدن مهندسی ژنتیکی انسان ها در پی خواهد آمد، زیرا مهندسی ژنتیک تنظیم نشده نتایج فاجعه باری به دنبال خواهد داشت.

منبع: یک پزشک
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6917

به "انتشار ترجمه فارسی یادداشت های یونابامر : کتاب بردگی تکنولوژیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار ترجمه فارسی یادداشت های یونابامر : کتاب بردگی تکنولوژیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید