با آغاز آتش بس ادعایی عربستان، حملات به یمن افزایش یافته است

به گزارش جعبه مهر، با وجود آتش بس ادعایی ائتلاف سعودی-اماراتی، تجاوزات زمینی و هوایی این ائتلاف به استانهای مختلف یمن، افزایش یافته و باعث شده است که رزمندگان یمنی از شرایط دفاعی وارد شرایط هجومی شوند.

با آغاز آتش بس ادعایی عربستان، حملات به یمن افزایش یافته است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن، اخیرا -به صورت یکجانبه- از آتش بس دو هفته ای در یمن خبر داد اما از آن زمان حملات ائتلاف به یمن تشدید شده است.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد، پیش از اعلام این آتش بس، عربستان سعودی هزاران نیرو را برای ایجاد منطقه حائل در مرزهای مشترک با یمن گرد هم آورد؛ هر چند که شکست این کشور در جبهه کتاف که در ماه آگوست گذشته رخ داد، تا چند ماه دیگر، با هیچ عملیاتی، جبران نخواهد شد.

این در حالی است که عربستان، تنها چند ساعت پس از اعلام آتش بس، با حمایت عناصر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و نیروهای التجمع الیمنی للاصلاح شش عملیات زمینی گسترده را در طول مرزهای جنوبی سعودی آغاز کردند.

همزمان با عملیات زمینی، جنگنده های سعودی نیز از صبح روز پنجشنبه گذشته، بیش از ده ساعت، مناطق مختلفی از جمله حرض، رشاحة عسیر و البقع واقع در نجران را بمباران کردند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن این حملات گسترده را دفع کرده و مانع از پیشروی آنان شدند. عملیات زمینی سعودی، پس از 300 بار حمله هوایی سعودی در مناطق مرزی و همچنین الجوف و مأرب انجام گرفت.

در کنار این عملیات ها، حملات هوایی نیز به شرق صنعاء صورت گرفت تا نیروهای همپیمان ریاض بتوانند منطقه ای را در این جبهه ها به اشغال خود درآورند، که پیروز نشدند. نیروهای وابسته به هادی هم، حملات خود را به صورت همزمان با حملات شرق صنعاء به الضالع، تعز، البیضاء، حرض، البقع، الجوف و مأرب، افزایش دادند، ولی تمامی این حملات، ناکام ماند.

به گزارش این روزنامه، با وجود ناکامی تمامی عملیاتهای مذکور، تلاش عناصر هادی و شبه نظامیان الاصلاح که حملات گسترده ای به نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در خب و الشغف آغاز کره بودند، کما کان، ادامه یافت. این حملات باعث شد که رزمندگان یمنی از حالت دفاع وارد شرایط هجومی شوند و اردوگاه الخنجر واقع در مرزهای سعودی را تحت کنترل بگیرند.

در مقابل این پیشروی، عناصر الاصلاح حملات خود را در چند جبهه البیضاء افزایش دادند و درگیری ها در غرب مأرب افزایش یافت، ولی این عملیات نیز باعث شد رزمندگان یمنی بتوانند در المشجع پیشروی داشته باشند و حلقه محاصره مأرب را تنگ تر کنند.

شامگاه شنبه گذشته نیز یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که شدت بسیار بالای حملات ائتلاف، تبعات خواهد داشت؛ به گونه ای که ائتلاف سعودی بیش از 12 عملیات و صدها حمله هوایی به چند استان یمن داشته است.

در همین ارتباط، بسکمک از کارشناسان و ناظران تأکید کردند که عربستان سعودی از ورای اعلام این آتش بس، اهداف دیگری دارد و علل دیگری در پس این تصمیم وجود دارد. در واقع ریاض، قصد دارد، خود را برای حملات دیگری آماده کند.

به گفته این کارشناسان، ریاض امیدوار است از طریق آتش بس بتواند نیروهای وابسته به خود را در اطراف شهر الحزم مرکز استان الجوف تقویت و اردوگاه راهبردی اللبنات در شمال شرق صنعاء را سرنگون کند و مانع از بازپسگیری مأرب شود. ریاض همچنین نگران فروپاشی دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن است که وزرای آن به شدت دچار اختلاف شده اند و نیروهای سعودی و اماراتی در عدن، تعز و سقطری به شدت درگیر هستند.

ائتلاف سعودی از سال 1394 تا به امروز، به شدت ملت یمن را تحت بمباران و حملات بی امان خود قرار داده است. شرایط ملت یمن به خاطر این حملات، تا جایی بغرنج شده است که کمیته بین المللی صلیب سرخ اخیرا با انتشار گزارشی، خبر داد که هشتاد درصد ار مردم یمن نیازمند کمک هستند تا بتوانند فقط زنده بمانند و 65 درصد از آنان تقریبا هیچ چیزی برای خوردن ندارند (جزئیات بیشتر).

ص

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5713

به "با آغاز آتش بس ادعایی عربستان، حملات به یمن افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آغاز آتش بس ادعایی عربستان، حملات به یمن افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید