با جاذبه های گردشگری قم آشنا شوید

به گزارش جعبه مهر، جاذبه های گردشگری قم بیشتر به دلیل مذهبی بودن شهر مقصد زائران می باشد ولی قم با داشتن دیگر اماکن دیدنی توانسته گردشگران زیادی را داشته باشد.

با جاذبه های گردشگری قم آشنا شوید

برای سفر با تور ارزان لحظه آخری پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جاذبه های گردشگری قم را می توان به سه دسته تاریخی، مذهبی و طبیعی دسته بندی کرد. قم با وجود داشتن آب و هوای گرم و خشک باز هم توانسته گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جذب کند. همه روزهای سال قم مملو از گردشگران و زائر می باشد. بنابراین اگر قصد سفر به منطقه از ایران را دارید، تردیدی به خود راه ندهید و زود بار سفر را ببندید. ما در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری قم انداختیم.

حرم حضرت معصومه (س)

حضرت فاطمه معصومه(ع)، دختر موسی بن جعفر (هفتمین امام شیعه) و نجمه است. تاریخ تولد ایشان به درستی تعیین نیست. ایشان پس از این که مامون حضرت امام رضا را به مرو فرا خواند به همراه جمعی از شیعیان برای ملاقات و پیوستن به ایشان حرکت کرد اما در نزدیکی قم بیمار شدند و در قم ساکن شدند.

حضرت معصومه تنها 17 روز در قم ساکن بودند و در سن 18 سالگی در حالی که هنوز ازدواج نکرده بودند در این شهر وفات یافتند. پیکر ایشان در مکانی که آن روز ها به نام باغ بابلان مشهور بود دفن شد . این مکان امروز به حرم حضرت معصومه (ع) مشهور است و بنای بسیار زیبایی اطراف آن بنا شده است.

بازار قم

بازار قم با مجموعه ای از راسته، چهار سوق، سرا و تیمچه، جزیی از بافت قدیم شهر قم به شمار می رود. این مجموعه شامل دو راسته سر پوشیده با پوشش گنبدی است. سرپوشیده بودن بازار یک سو به سنت معماری بازار باز می گردد و از سوی دیگر به خاطر گرمای شدید تابستان و سرمای شدید زمستان و ناشی از هوای کویری قم است.

تهویه و نوررسانی بازار از طریق دریچه هایی که در پوشش گنبدی آن تعبیه شده صورت می گیرد. این دریچه ها در بالای گنبد به شکل دایره و در دو طرف آن قرار دارند و به شکل قلب مشاهده می شوند. ترکیب نوری که از سقف می تابد و حجم گنبدی سقف، فضایی دلنشین به وجود می آورد. مصالح ساختمانی مورد استفاده در بازار قم با توجه به امکانات محیطی از خشت، آجر، گل و سنگ فراهم آمده است. علاوه بر بخش سرپوشیده، بازار قم دارای سراهایی است که مجتمع تجاری بدون سقف هستند و معمولاً به تجارت عمده می پردازند. این سراها در حقیقت همان کاروانسراهای دیروز هستند و شمار و وسعت آنها نشان دهنده اهمیت مالی آنها است.

بخش های وسیعی از بازار قم یعنی بازار کهنه در دوران صفویه و در پیرامون مسجد جامع بنا شد و تا خاتمه دوره قاجاریه بناهایی که بدان احتیاج بود در آن جای گرفت. در دوران ناصرالدین شاه بازار قم رو به گسترش نهاد و بازار نو احداث شد و در دو سوی این راسته نو، بناهای تازه ای مثل تیمچه بزرگ ساخته شد. در سال های نخست دوره پهلوی نیز بر مبنای ضرورت های تجاری موجود، بخش هایی به بازار نو افزوده شد.

مسجد جمکران

مسجد جمکران، مسجدی منسوب به امام زمان (عج) در محدوده شهر قم که گفته می گردد، حسن بن مثله جمکرانی به دستور امام زمان (عج) آن را ساخته است. مسجد جمکران تا دهه پنجاه شمسی، ساختمان کوچک و ساده ای داشته، اما پس از انقلاب اسلامی ایران نوسازی شده و بر فضای آن افزوده و تاسیسات و بناهای متعددی پیرامون آن ساخته شده است. این مسجد هم اکنون با واحدهای گوناگونی مانند واحد مراسم و تبلیغات، روابط عمومی، کتابخانه، انتشارات و تحقیقات، ثبت کرامات، نذورات و هدایا، اداره می گردد و سالانه پذیرای حدود پانزده میلیون زائر است.

مسجد جامع قم

مسجد جامع قم در محله مسجد جامع، در خیابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده است. درباره بانی اولیه مسجد جامع قم اختلاف نظر وجود دارد. در منابع، ابوالصدیم حسین بن علی آدم اشعری و سلطان طغرل دوم و کمال ثابت قمی، وزیر سلطان مسعود سلجوقی، به عنوان بانی اولیه مسجد معرفی شده اند.بانی قسمت هایی از بنای فعلی مسجد فتحعلی شاه قاجار و حسین خان نظام الدوله بوده اند. برای ساخت این مسجد بزرگ با وسعت 6000 متر مربع حتی یک شاخه آهن به کار نرفته و با گذشت سالیان سال از ساخت آن همچنان پابرجا و پایدار مانده است.قدیمی ترین کتیبه بنا به تاریخ 529 هجری قمری است. بر کتیبه ایوان جنوبی نیز، تاریخ 1246هجری قمری ثبت شده است. کتیبه های محراب گنبدخانه و ایوان شمالی به ترتیب به تاریخ 1246 هجری قمری و 1248 هجری قمری است و سردر گوشه جنوب غربی مسجد به تاریخ 1381 هجری شمسی است.

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن 11 که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند در استان قم قرار گرفته است و عمر ساختمان سرخ رنگ و کاهگلی آن به دوره صفویه می رسد. این بنا که تا چند سال قبل کاملا مخروبه بود و از آن به عنوان اصطبل استفاده می شد، در سال 1376 با توجه به شکل اولیه آن بازسازی و احیا شده است. فضاهای جانبی این بنا از بین رفته و فقط چهار صفه اصلی آن باقی مانده است. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن شیشه های رنگی نور را به داخل راهنمایی می نماید. در چهار طرف این محوطه چهار دهلیز قرار گرفته است که دو دهلیز آن در تملک دیگران است و سازمان میراث فرهنگی استان در صدد خرید، حفاظت و بازسازی آنهاست.

غار کهک

غار کُهَک در نزدیکی جاده قم - اصفهان و 86 کیلومتری جنوب شهر قم و در نزدیکی روستای کهک که در 55 کیلومتری دلیجان واقع شده است وجود دارد. دهانه غار در ارتفاع 1950 متری از سطح دریا قرار گرفته است و به شکل دایره ای به قطر 70 سانتی متر می باشد. این دهانه بالای دیواره ای به ارتفاع 8 متر واقع شده که برای ورود به غار بایستی حدود 8 متر اولیه را با طناب به پایین رفت.

غار کهک از تعدادی سکوی بزرگ متوالی تشکیل شده که هر کدام از طریق یک پرتگاه 10 تا 20 متری، از یکدیگر جدا می شوند. این پرتگاه ها در زمان های بسیار دور در اثر ریزش بزرگی که در داخل غار اتفاق افتاده ، به وجود آمده اند. در داخل غار دالان و دهلیز فرعی وجود ندارد. راستا بازدید غار به علت وجود لایه ای از خاک رس، مرطوب و لغزنده است. نکته ای که در پیمایش این غار حائز اهمیت است، وجود دو چاه عمیق در نیمه نخست راستا است که در صورت بی دقتی و عدم مهارت، احتمال سقوط به داخل آن ها وجود دارد.

دریاچه حوض سلطان

دریاچه نمک حوض سلطان که به بزرگترین آینه ایران مشهور است، در 40 کیلومتری شمال شهر قم، 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار گرفته است. این دریاچه که به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی نیز معروف است، به مساحت تقریبی 240 کیلومترمربع در جنوب رشته کوه های البرز قرار گرفته است. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است.

در مواقع بارندگی و ذوب برف های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می گردد، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می گردد. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که از طریق یک آبراهه به هم وصل می شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می گردد و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می گردد.

قلعه قمرود

قلعه قمرود در حاشیه قمرود و در شمال کوه سفید و در جوار کاروان سرای کاج واقع است و این بنای تاریخی متعلق به دوره اشکانی است. قلعه قمرود را میرزا نظام غفاری برای اسکان خانواده خود و اطرافیانش در جوار شرقی قلعه کهن قمرود که مربوط به دوره صفوی بود برپا داشت. قلعه دارای بازارچه و نیز یک حیاط مرکزی بوده که گرداگرد آن اتاق هایی داشته است. بنا دارای دو طبقه و دارای حوضخانه و بادگیر نیز می باشد. این قلعه به دلیل گسترش روستای قمرود رو به ویرانی نهاده است. قمرود دارای دو قلعه کهن و جدید بود که امروزه فقط بخش هایی از آنها برجای مانده است.

منبع: setare.com
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8070

به "با جاذبه های گردشگری قم آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری قم آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید