با شایع ترین انواع کمبود ویتامین و راه های برطرف این کمبودها آشنا شوید

به گزارش جعبه مهر، در این مطلب به تعدادی از شایع ترین انواع کمبود ویتامین می پردازیم و می خواهیم ببینیم چطور می توان این کمبودها را به وسیله رژیم غذایی رفع کرد.

با شایع ترین انواع کمبود ویتامین و راه های برطرف این کمبودها آشنا شوید

به گزارش ، حتی کسانی که سبک زندگی سالمی دارند یعنی به طور منظم ورزش می نمایند و سعی می نمایند رژیم غذایی متعادلی داشته باشند هم ممکن است دچار کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری شوند، به ویژه انواعی از کمبودها که شایع تر از بقیه هستند. برای اینکه بدانید کمبود چه ویتامین هایی را دارید کافی است یک آزمایش خون بدهید. در ادامه به تعدادی از شایع ترین انواع کمبود ویتامین می پردازیم و می خواهیم ببینیم چطور می توان این کمبودها را به وسیله رژیم غذایی رفع کرد.

آهن برای شکل گیری گلبول های قرمز خون لازم است. کمبود این ماده در میان زنان باردار و همینطور زنانی که پریود می شوند بسیار شایع است. کمبود این ماده معدنی باعث بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن می گردد. احساس خستگی، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس و تپش قلب از نشانه های این بیماری هستند.

برای آنکه آهن بیشتری دریافت کنید، مواد غذایی ای مانند گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، انواع لوبیا، عدس و ماهی ساردین بخورید.

نشانه های کمبود ویتامین دی عبارتند از خستگی، ضعف، پوکی استخوان، شکستگی های استخوانی، ضعف سیستم ایمنی و افسردگی. نور خورشید مهم ترین منبع این ویتامین است و کارشناسان می گویند در مجموع روزانه 15 تا 20 دقیقه حضور در آفتاب بدون کرم ضد آفتاب، ویتامین دی مورد احتیاج ما را تأمین می نماید. اما از منابع غذایی این ویتامین می توان به روغن جگر ماهی کاد (معروف به روغن ماهی)، ماهی های پرچرب (مثل سالمون و ماکرل)، زرده تخم مرغ و قارچ اشاره نمود.

این ویتامین برای شکل گیری گلبول های قرمز خون و برخورداری از یک سیستم ایمنی سالم لازم است. برای آنکه به اندازه کافی ویتامین ب 12 دریافت کنید، مواد غذایی ای مثل گوشت، جگر، تخم مرغ و شیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منیزیم نوعی مسکن طبیعی برای عضلات و عصب ها است. کمبود این ماده می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو، گرفتگی های عضلانی، بی قراری پاها، احساس خستگی، بروز بیماری فیبرومیالژی و سکته مغزی را بالا ببرد. غذاهای دریایی، کلم بروکلی، کلم، جوانه گندم، آجیل و کاکائو، بهترین منابع غذایی ماده منیزیم هستند.

ماده فولات برای ساخت سلول های جدید لازم است و به علاوه، این ماده به تنظیم شدن غلظت اسید آمینه ای با نام هوموسیستئین در بدن یاری می نماید. برای آنکه فولات بیشتری به وسیله رژیم غذایی خود دریافت کنید، سالادهایی که حاوی سبزیجات برگ دار باشند، تخم مرغ، نخود، انواع لوبیا و عدس بیشتر بخورید.

کمبود ویتامین ب 2 (ریبوفلاوین) شایع تر از چیزی است که تصورش را کنید. نشانه های کمبود ریبوفلاوین عبارتند از گلو درد، التهاب و دردناک نشدن زبان و دهان و خشکی و ترک خوردگی لب ها. برای دریافت به اندازه این ماده، مواد غذایی مثل شیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی، سبزیجات سبز رنگ و نان مصرف کنید.

ویتامین کا 2 که به مناکینون هم معروف است، برای زنان بالای چهل سال ماده ای لازم است.

اضطراب زیاد و تغییرات هورمونی می تواند برای سلامت استخوان ها بسیار مضر باشد. گرچه ریسک بروز کمبود این ویتامین در افراد جوان تر هم وجود دارد، اما بیشتر موارد ابتلا به استئوپنی (بیماری پیشگام پوکی استخوان) و پوکی استخوان مربوط به زنان بالای 40 سال می گردد.

کلسیم یک ماده معدنی لازم است که به رشد عصب ها، استخوان ها و اندام های بدن یاری می نماید. مصرف روزانه سه وعده فرآورده های لبنی می تواند کلسیم مورد احتیاج بدن شما را تأمین کند.

پتاسیم برای پمپاژ قلب، سیگنال دهی عصب ها، تنظیم فشار خون و تعادل سطح مایعات بدن لازم است. منابع غذایی پتاسیم عبارتند از سیب زمینی های شیرین، پسته، عدس، لوبیا سفید، موز و ماهی هالیبوت.

منبع: روزیاتو

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 965

به "با شایع ترین انواع کمبود ویتامین و راه های برطرف این کمبودها آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شایع ترین انواع کمبود ویتامین و راه های برطرف این کمبودها آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید