چرا جوانان سوئدی تنها زندگی می نمایند؟

به گزارش جعبه مهر، یک بحث داغ در خصوص تغییر سبک زندگی و عادت های اجتماعی در سوئد وجود دارد. در شهرهای سوئد جنبش قهرمان سازی از زندگی مشترک و جمعی در حال رشد است و بسیاری از سازمان ها زندگی اشتراکی را ترویج می نمایند.

چرا جوانان سوئدی تنها زندگی می نمایند؟

فنجان چای تان را آماده کنید، این مقاله حدود 12 دقیقه از وقت شما را می گیرد

سوئدی ها معمولا بسیار زودتر از دیگر نقاط اروپا و دنیا خانه والدین خود را ترک می نمایند. آیا این موضوع و ترک زودهنگام خانه تاثیرات منفی روی این جوانان دارد؟

دختر جوان سوئدی در حال آب دادن به گل ها- زندگی انفرادی در سوئد - عکس: بی بی سی

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، در همه جای دنیا رویای بسیاری از نوجوان ترک خانه و استقلال به شمار می آید، با این وجود گروهی از جوانان نسل هزاره سوم یا نسل z باید زمان بیشتری را برای جدا شدن از خانواده های خود صرف نمایند.

نسل Z یا نسل اینترنت (iGeneration) به معنای واقعی کلمه با یک تلفن هوشمند در دست متولدمی شوند به طور کلی دنیای کسب و کار را تغییر می دهند. متولدین سال های 1995 تا 2015 میلادی، در طبقه بندی نسل Z قرار می گیرند.

براساس داده های موسسه تحقیقاتی پیو، در حال حاضر تعداد بیشتری از جوانان در مقایسه با دهه 40 میلادی با والدین خود زندگی می نمایند. مطالعه سال 2019 موسسه کیویتاس بریتانیا نیز حکایت از افزایش 37 درصدی زندگی مستقل جوانان 23 ساله نسبت سال 1998 و افزایش 49 درصدی آن نسبت به دهه قبل از آن (1988) دارد.

این داستان را در زیر بخوانید.

جوانان سوئدی در 18 سالگی خانه را ترک می نمایند

براساس گزارش اداره آمار اروپا، در سوئد سن مرسوم برای ترک خانه بین 18 تا 19 سال است. این در حالیست که میانگین ترک خانه در اروپا حدود 26 سال برآورد می شود. بیشتر جوانان سوئدی پس از ترک خانه والدین به خوابگاه نرفته یا با کسی هم خانه نمی شوند، آنها تنها زندگی می نمایند و مستقل هستند.

ایدا استابرگ 19 ساله که در دو سال گذشته در خانه اجاره ای خودش در حومه منطقه ولینگ بای در شمال غربی استکهلم زندگی می نماید، در باره زندگی مستقلش می گوید: من همواره دوست داشتم خارج از خانه والدینم زندگی کنم و همواره آمادگی آن را داشتم.

چرا بسیاری از جوانان سوئدی تنها زندگی می نمایند؟

خانه ایدا استابرگ به سادگی تزئین شده است. فقط چند عکس و پروانه دکوری روی دیوارهای آن واقع شده است. ابعاد آن حدود 30 متر مربع است. قرارداد اجاره آن نیز طولانی مدت بوده و اجاره ماهیانه آن به 850 دلار (8000 کرون سوئد) می رسد. ایدا در یک شرکت امنیتی کار می نماید و این هزینه را از حقوق خود می پردازد.

این دختر جوان سوئدی از فواید تنها زندگی کردنش می گوید: از خودم مراقبت می کنم و توانمندم.

نمایی از شهر استکهلم- حدود یک پنجم جوانان 18 تا 25 ساله در سوئد تنها زندگی می نمایند/ عکس:بی بی سی

---

بیش از نیمی از خانوارهای سوئدی تک نفره هستند و سوئد بالاترین شاخص اروپا در داشتن خانوارهای تک نفره را از آن خود نموده است.

--

براساس اداره آمار اروپا، سوئد بیش از هر کشور اروپایی دیگر خانوار تک نفره دارد. براساس آنالیز های اداره آمار سوئد که در اختیار بی بی سی قرار گرفته، حدود یک پنجم جوانان 18 تا 25 ساله در سوئد تنها زندگی می نمایند. اگرچه برآوردها نشان می دهد که آمار واقعی بسیار بالاتر از این میزان است. زیرا بسیاری از این جوانان در خانه هایی اقامت دارند که با عنوان والدین شان خریداری یا اجاره شده است. بیش از نیمی از خانوارهای سوئدی تک نفره هستند و سوئد بالاترین شاخص اروپا در داشتن خانواره های تک نفره را از آن خود نموده است.

هنجار خروج جوانان از خانه والدین در دوره کمبود مِلک -در ده سال گذشته- همچنان ادامه یافته است. در سال های اخیر جوانان سوئدی با گرانی ملک و افزایش قیمت اجاره روبرو شدند. پیش بینی می شد این موضوع جدایی زود هنگام جوانان 18 تا 19 ساله از خانواده های آنها را به تاخیر بیندازد.

با این وجود و براساس گزارش اداره آمار سوئد، از سال 2011 تا کنون نسبت جوانان سوئدی که تنها زندگی می نمایند در مقایسه با سال های قبل از آن تغییر زیادی ننموده است.

گونار اندرسون استاد جمعیت شناسی دانشگاه استکهلم در این باره می گوید: این موضوع در سوئد و کشورهای اسکاندیناوی ویژه است. در سوئد جوانان در سنین کمتر نسبت به دیگر کشورها خانه خود را ترک می نمایند.

وی اضافه نمود: در دیگر نقاط اروپا وابستگی به خانواده مشکل عظیمی تلقی نمی شود. در جنوب اروپا اگر جوانان با هدفی خاص (مانند تحصیل یا کار) خانواده خود را ترک ننمایند، بی احترامی نیز تلقی خواهد شد.

هدف سوئدی ها تربیت یک فرد مستقل و بومی است. بنابراین بیش از حد ماندن یک جوان در خانه کاری غلط و اشتباه محسوب می شود.

به گفته اندرسون، فرهنگ فردگرایی سوئد به نسل ها قبل باز می شود. در این فرهنگ نوجوانانِ جوامع روستایی خانه را ترک می کردند تا برای کشاورزی دیگر کار نمایند.

در سال های اخیر فرهنگ زندگی جوانان تنها به لطف ثروت و رفاه اقتصادی سوئد عملی شده است. جوانان باید بتوانند بدون اتکا به والدین و دوستان خود از پس هزینه های معمول اجاره، درمان، آموزش و خورد و خوراک برآیند.

ایدا استاربرگ دختر سوئدی که از 19 سالگی تنها زندگی نموده است. او کمی بعد با مسائل سلامت روان روبرو شد/ عکس: بی بی سی

سهام مسکن در شهرهای عظیم و کوچک سوئد در این راه به جوانان یاری نموده است. در طرح سهام مسکن خانه ها معمولا کوچک هستند و باعث افزایش قدرت اقتصادی جوانان در خرید یا اجاره می شوند.

رهایی یا تنهایی؟

در حالیکه بسیاری از جوانان سوئدی از نوعی آزادی اقتصادی و اجتماعی غبطه برانگیز در مقایسه با دیگر نقاط دنیا بهره می برند، اما مسئله ترک زودهنگام خانواده می تواند تا حدی نگران نماینده باشد.

خانم کرین شولتز دبیرکل موسسه خیریه سلامت روان سوئد در این باره گفت: استقلال جوانان سوئد موضوع بسیار خوبی است اما اصرار سوئدی ها برای خروج نوجوان -درست پس از دوران دبیرستان- باعث ایجاد اثرات منفی روی گروهی می شود که آمادگی روحی برای تنها زندگی کردن را ندارند.

وی شرح داد: بعضی از این جوانان واقعا آمادگی تنها زندگی کردن را ندارند. آنها باید برای مسائل سختی تصمیم بگیرند که قبلا تجربه ننموده اند.

--

ایدا استابرگ دختر جوان سوئدی که در 19 سالگی خانه والدینش را ترک کرد در این باره گفت: در ابتدا نمی دانستم چگونه صورت حساب ها را پرداخت کنم. چگونگی مدیریت مسائل اقتصادی زندگی نیز مسئله دیگری بود.

--

ایدا استابرگ که اینک 21 سال دارد در اولین روزهای زندگی مجردی در آپارتمان شخصی اش با مسائل زیادی روبه رو شد.

او در این باره گفت: سریعا فهمیدم که باید در خصوص بسیاری از مسائل بیش از حد فکر کنم. در ابتدا نمی دانستم چگونه صورت حساب و قبوض را پرداخت کنم. چگونگی مدیریت مسائل اقتصادی نیز مسئله دیگری بود. از طرفی دریافتم که مایع ظرف شویی به خودی خود پر نمی شود و باید مراقب تمام شدن دستمال توالت باشم.

کرین شولتز دبیرکل موسسه خیریه سلامت روان سوئد: تنهایی عاطفی یکی از چالش های جوانان سوئد در زندگی مستقل است/ عکس: بی بی سی

به گفته شولتز تنهایی عاطفی نیز یکی دیگر از مسائل جوانان به شمار می آید. در حالیکه بسیاری از نوجوانان در شبکه های اجتماعی فعالند و روابط گسترده ای دارند، اما در صورت نداشتن دوست صمیمی یا روابط محبت آمیز با خویشاوندان به مشکل برخواهند خورد. آنها در صورت نداشتن دوست صمیمی نمی توانند در خصوص مسائل زندگی و عواطف خود صحبت نمایند.

گذشته از بودجه و مدیریت زندگی، تنهایی عاطفی چالش اصلی جوانانی است که در سوئد به تنهایی زندگی می نمایند.

شولتز معتقد است که علی رغم شهرت دنیای سوئد در بخش زندگی خانوادگی، والدین در این کشور بیشتر از فرزندان خود حمایت کاربردی می نمایند تا حمایت عاطفی.

تحقیقات سال 2017 موسسه آمار سوئد نشان می دهد که بیش از 55 درصد از جوانان 16 تا 24 ساله با هیچ یک از نزدیکان خود معاشرت نمی نمایند.

---

به گفته شولتز، بسیاری از جوانان سوئدی هیچ عظیمسالی را به عنوان راهنمای خود ندارند. آنها مشوقی برای زندگی نمی یابند. کسی برای جسارت دادن به آنها وجود ندارد و هیچ مرجعی برای گپ و گفت در زندگی آنها حاضر نیست.

--

شولتز می گوید ارتباط مستقیم بین تنهایی و بیماری های خاص اعصاب و روان ثابت نشده است.

با این وجود براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی هیات بهداشت و رفاه ملی سوئد در سال 2018، تعداد جوانان 16 تا 24 ساله این کشور که تحت درمان بیماری های روانی قرار گرفته اند در مقایسه دهه گذشته حدود 70 درصد افزایش یافته است.

به گفته دبیرکل موسسه خیریه سلامت روان سوئد، بسیاری از جوانان سوئدی هیچ عظیمسالی را به عنوان راهنمای خود ندارند. آنها مشوقی برای زندگی خود نمی یابند. کسی برای جسارت دادن به آنها وجود ندارد و هیچ مرجعی برای گپ و گفت در زندگی آنها حاضر نیست.

کریستوفر سنداشنورم 26 ساله که از 21 سالگی در یک آپارتمان اجاره ای در یکی از شهر شاقتصادی سوئد زندگی می نماید در خصوص تعارضاتش با زندگی فردی می گوید: پس از جدا شدن از والدین سلامت روانم را از دست دادم و منزوی شدم.

وی در این باره گفت: در زندگی فردی انرژی خود را از دست دادم و غم و اندوه زندگی من را فرا گرفت. فقط می خواستم زمان سریع تر بگذرد و روزها تمام شوند.

او در سفر تفریحی در استرالیا با دوستانش در یک مکان مستقر شد و دریافت در زندگی جمعی کمتر اذیت می شود.

این پسر 26 ساله سوئدی در این باره گفت: فشار زیادی روی جوانان سوئدی وجود دارد تا آنها مانند یک فرد بالغ رفتار نمایند.

این جوان سوئدی پس از پیوستن به گروه همکارانش و ورزش مرتب حال بهتری دارد اما هنوز هم احساس تنهایی می نماید.

برای ایدا استابرگ نیز جذابیت های استقلال سریعا از بین رفت و مسائل سلامت روان در سنین کم جای آن را گرفت.

در یک نظرسنجی معتبر، افراد بین 16 تا 24 ساله دارای بالاترین اختلال تنهایی در دنیا هستند. اما این نرخ بالا می تواند ناشی از گفت وگوی مکرر افراد این رده سنی در این باره باشد. (اعتبار: آلامی)

دکتر فیلیپ فورس کونلی، استاد جامعه شناسی دانشگاه اومی (Umeå) در شمال سوئد و نویسنده یکی از بخش های کتاب تنهایی سوئدی در تحلیل این عارضه گفت: درک سطح تنهایی عاطفی در میان جوانان سوئدی بی شک به عامل زندگی فردی آنها ربط دارد. آنها در سن کمتر احساس ناامنی بیشتری دارند.

--

دگنز نیهتر (Dagens Nyheter) بزگترین روزنامه سوئد در ماه های گذشته جمله آیا تنهایی در میان جوانان سوئد اپیدمی شده است؟ را تیتر سرمقاله خود کرد. سازمان صلیب سرخ سوئد نیز منابع مقابله با تنهایی در گروه های مختلف را افزایش داده است.

--

در همین حال تحقیقات دیگری نشان می دهد که تمایل به زندگیِ تنها در سوئد فاصله چندانی با دیگر کشورهای اروپایی ندارد. در حقیقت آخرین نظرسنجی های اجتماعی اروپا در سال 2014 نشان می دهد تجربه تنهایی مکرر سوئدی ها تنها 2 درصد بیشتر از میانگین این شاخص در اروپاست.

نوع جدیدی از زندگی شراکتی؟

با وجود فقدان داده در این زمینه تنهایی به عنوان یک مشکل اجتماعی و بهداشت روانی برای جوانان سوئدی مشکل است.

جوانان یک اقامتگاه اشتراکی در سوئد/ عکس: بی بی سی

دگنز نیهتر (Dagens Nyheter) بزگترین روزنامه سوئد در ماه های گذشته جمله آیا تنهایی در میان جوانان سوئد اپیدمی شده است؟ را تیتر سرمقاله خود کرد. سازمان صلیب سرخ سوئد نیز منابع مقابله با تنهایی در گروه های مختلف را افزایش داده است.

یک استارت آپ در میان کشورهای نوردیکز در طرحی به نام نه به ایزوله سازی به انتصاب وزیر تنهایی اشاره نموده است. (کشورهای دانمارک، نروژ و ایسلند به نام کشورهای نوردیکز در اروپا و جغرافیای دنیا معروفند).

این موضوع همچنین روی مبحث هماهنگی و یکپارچگی نیز تاثیر دارد. سوئد در بحث شاخص صمیمیت و میزان آسانی در یافتن دوست جدید در رده های پائین جدول های دنیای واقع شده است.

در خصوص تغییر سبک زندگی در منازل و تغییر عادت های اجتماعی سوئد یک بحث داغ در سوئد در حال مطرح شدن است. بعضی بر این باورند که عادات اجتماعی جدید می تواند به مقابله با معضل تنهایی بپردازد. در شهرهای عظیم جنبش قهرمان سازی از زندگی مشترک در حال رشد است.

در سال 2011 یکی از شهرک های مدل قرون وسطایی استکهلم به نام هاس 24 به اولین منطقه زندگی مشترک نوردیکزها تبدیل شد.

در آن سال لیزا رینندر کارآفرین سوئدی که پس از بازگشت از سیلیکون ولی آمریکا احساس تنهایی می کرد، این شهرک را برای متخصصان جوان آماده کرد. 12 خانه این شهرک به متخصصانی تعلق می گرفت که به دنبال خانه های شراکتی بودند.

حدود 5 سال بعد، k9 مجموعه خواهر هاس 24 تاسیس شد. K9 یک هتل بازسازی شده بود که به نوعی زندگی مشترک حرفه ای را ترویج می داد. در این فضا حدود 50 وکیل، مشاور، معلم، متصدی نوشیدنی و رقصنده حرفه ای در کنار شاگردان و کارگران خود کار و زندگی می نمایند.

جدیدترین سرمایه گذاری برای دوری از زندگی انفرادی در سوئد سوئیتی به نام کولیو برای زندگی مشترک است. کولیو (colive) یک فضای زیر شیروانی زیبا، دلنشین، گرم و باصفا در زودرمالم استکهلم برای زندگی 11 نفره است. در این مرکز اجاره یک اتاق کوچک تقریبا با هزینه اجاره خانه ایدا استابرگ (حدود 850 دلار در ماه) برابری می نماید.

کاتریانا لیلجستام بیر موسس اقامتگاه کولیو در این باره می گوید: این آپارتمان مشترک برای افراد تنها، فضای زندگی اجتماعی می سازد.

به گفته بیر مقابله با تنهایی اصلی ترین هدف این آپارتمان اشتراکی است.

نمایی ار سالن غذای موسسه کولیو /سوئد از زندگی اشتراکی را برای فرار از تنهایی جوانان حمایت می نماید/ عکس: colive.se

بیر به عنوان مالک این آپارتمان اشتراکی گفت: عصرهای سوئد (در طول زمستان) بسیار تاریک، سرد و طولانی است و مردم تمایل زیادی به بیرون رفتن در طول هفته ندارند. این موضوع مردم این کشور را منزوی تر می نماید.

وی اضافه نمود: اگر شما در این شرایط در کنار دیگران زندگی کنید، می توانید شام را در مصاحبت آنها صرف کنید و اگر احتیاج به تنهایی داشتید، به اتاقتان خواهید رفت.

کاترین بیمل 25 ساله و طراح واقعیت مجازی یکی از اولین ساکنان آپارتمان کولیو است. او با وسواس زیاد و از میان صدها متقاضی برای زندگی در این فضا انتخاب شده است. این دختر جوان در خصوص زندگی جمعی خود در این فضا گفت: افزایش کیفیت زندگی در کنار دیگران لذت بخش تر است.

کاترین بیمل امیدوار است مفهوم زندگی اشتراکی در سوئد رشد کند، اما بسیاری از مردم سوئد امیدی به رشد این پدیده ندارند/ عکس: بی بی سی

او از زمان زندگی مجردی خود در اواخر 20 سالگی حس خوبی داشته اما پس از نقل مکان به کولیو روحیاتش به شدت تغییر کرد.

به گفته این دختر جوان زندگی در خانه گروهی بسیار پررنگ تر از زندگی در خانه مجردی است.

کولیو میخواهد این فکر را گسترش دهد و ده ها هزار واحد اشتراکی را در دهه آینده در اختیار جوانان تنهای 18 تا 30 قرار دهد. این مجموعه بر این باور است که چنین طرحی بازاری قدرتمند دارد. گزارش سال 2014 شرکت مشاور یونایتد مایندز نشان داد که بیشتر جوانان بین 18 تا 35 سال سوئد خواهان اشتراک خانه خود با یکی از دوستان یا افرادی خارج از حیطه خانواده خود هستند.

کاتریانا لیلجستام بیر نیز کولیو را براساس همین یافته ها تاسیس نموده است.

--

جونا لوندین دختر سوئدی: به نظر من این مسئله چیز خوبی است و استقلال ما را نشان می دهد. وی اضافه نمود: ترک خانه برای من راهی برای شناخت خودم ، دوست داشتن و نداشتن هایم بود.

---

گونار اندرسون استاد جمعیت شناسی در این باره گفت: بعید است پروژه زندگی جمعی سوئد به دلیل فرهنگ فردگرایی این کشور در مدت زمانی کوتاه به نتیجه برسد. نسل های قبل نیز برای زندگی جمعی این ایده را امتحان نموده اند و تاثیرگذاری زیادی نداشتند.

او در تحلیل خود گفت: همه فوق العادگی زندگی اجتماعی و همگانی را قبول دارند. اما در زندگی واقعی اتفاق مهمی در این رابطه رخ نداده و این موضوع به دلیل عدم هماهنگی زندگی شراکتی با فرهنگ فردگرایانه سوئد است.

از طرفی تعداد زیادی از جوانان سوئدی تجربه زندگی انفرادی خود را به چوب حراج نمی گذارند.

جونا لوندین که در 19 سالگی برای شرکت در دانشگاه خانه خود را ترک کرد و اینک در یک آپارتمان یک خوابه زندگی می نماید، می گوید: ما در سوئد فردگرایی را دوست داریم. به نظر من این مسئله چیز خوبی است و استقلال ما را نشان می دهد. وی اضافه نمود: ترک خانه برای من راهی برای شناخت خودم، دوست داشتن و نداشتن هایم بود.

او که اخیرا با دوستش زندگی می نماید نیز از زندگی انفرادی خود در گذشته راضی بوده و به ندرت احساس بی حوصلگی نموده است. این دختر جوان حتی نمی تواند زندگی دوباره با پر و مادرش را تصور کند.

دوباره به ولینگ بای برگردیم. ایدا استابرگ فکر می نماید پس از مبارزه با تنهایی قادر به تغییر گذشته نیست. او می گوید با وجود تمام سختی ها و احساس ناخوشایند تنهایی، شما در زندگی شخصی عظیم می شوید و رشد می کنید. بنابراین این نحوه زندگی مثبت است.

سخنان وی یاداور یک ضرب المثل قدیمی سوئدی است: ensam är stark تنها همواره قدرتمند است.

--

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5342

به "چرا جوانان سوئدی تنها زندگی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جوانان سوئدی تنها زندگی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید