بهبود یافتن عوارض قلبی واکسن کرونا در جوانان

به گزارش جعبه مهر، تحقیقات نو نشان می دهد بیشتر نوجوانان و بزرگسالان جوانی که پس از تزریق واکسن کووید-19 دچار التهاب قلب - میوکاردیت - می شوند، علایم خفیفی دارند و به سرعت بهبود می یابند.

بهبود یافتن عوارض قلبی واکسن کرونا در جوانان

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر دونالد لوید جونز، رییس انجمن قلب آمریکا، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: داده ها همچنان نشان می دهد که بطورکلی مزایای واکسیناسیون کووید-19 - در پیشگیری از عوارض عفونت شدید کووید-19 از جمله بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از این بیماری 91درصد موثر است که این مزایا از خطرات بسیار نادر عوارض جانبی ناشی از تزریق این واکسن ها از جمله میوکاردیت بسیار بیشتر است.

میوکاردیت یک بیماری نادر، اما جدی است. این بیماری اغلب به دلیل عفونت یا التهاب ناشی از ویروس ایجاد می گردد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام نموده است که به نظر می رسد ارتباطی بین واکسن های mRNA کووید-19 و ابتلا به میوکاردیت، به ویژه در افراد زیر 39 سال وجود دارد.

محققان برای کسب اطلاعات بیشتر، داده های 139 نوجوان 12 تا 20 ساله را در آمریکا و کانادا که در مدت یک ماه پس از تزریق واکسن کووید-19، میوکاردیت احتمالی یا تایید شده داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. بیشتر این افراد سفید پوست (66.2درصد) و مرد 90.6درصد بودند. در مجموع، 97.8 درصد موارد در پی تزریق واکسن mRNA رخ داد و 91.4 درصد از آن ها پس از ترزیق دز دوم واکسن رخ داد.

علائم افراد به طور میانه دو روز پس از واکسیناسیون آغاز شد؛ به این معنی که در نیمی از آن ها زودتر و در نیم دیگر دیرتر آغاز شدند. درد قفسه سینه با 99.3 درصد شایع ترین علامت بود و تب و تنگی نفس به ترتیب در 30.9 درصد و 27.3 درصد از بیماران رخ داد.

حدود 19 درصد از بیماران در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شدند، اما هیچ کدام فوت نکردند. بیشتر بیماران دو یا سه روز در بیمارستان بستری بودند. بیش از سه چهارم یا 77.3 درصد از بیمارانی که یک ام آر آی قلبی انجام دادند، شواهدی از التهاب یا آسیب به عضله قلب را نشان دادند.

طبق یافته های این مطالعه که در مجله Circulation، منتشر شد، تقریباً 18.7 درصد این افراد در ابتدا دستکم عملکرد ضعیفی در بطن چپ قلب خود داشتند، اما این شرایط در پیگیری بعدی به حالت عادی بازگشت.

دکتر دونگگان تروونگ، دانشیار اطفال در دانشگاه یوتا و نویسنده اول این مطالعه گفت: این داده ها نشان می دهد که بیشتر موارد مشکوک به میوکاردیت مرتبط با واکسن کووید-19 در افراد کمتر از 21 سال، خفیف است و به سرعت رفع می گردد.

وی اضافه نمود: ما از تماشا این نوع بهبودی بسیار شاد شدیم. محققان منتظر مطالعات بیشتر برای درک بهتر پیامد های طولانی مدت برای بیمارانی هستند که میوکاردیت مرتبط با واکسیناسیون کووید-19 داشته اند.

تروونگ در یک نشریه خبری نوشت: بعلاوه باید عوامل خطر و مکانیسم های این عارضه نادر را مطالعه کنیم. داشتن اطلاعات در خصوص علائم اولیه میوکاردیت برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و عموم مردم مهم است؛ زیرا واکسن ها به طور گسترده در دسترس بچه ها قرار می گیرند.

وی بعلاوه از برنامه ریزی مطالعاتی برای معین پیامد های طولانی مدت در افرادی که پس از واکسیناسیون کووید-19 دچار میوکاردیت شده اند، اطلاع داد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11023

به "بهبود یافتن عوارض قلبی واکسن کرونا در جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود یافتن عوارض قلبی واکسن کرونا در جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید