بی احترامی به زنان بلوچ در تلخ ترین نمایشگاه پایتخت ، شوآف با سوزن دوزی ؛ کرامت انسانی را زیرپا له کردند

به گزارش جعبه مهر، انتشار عکسی در فضای مجازی از زنان هنرمند بلوچستان در یک نمایشگاه اعتراض فعالان مدنی را برانگیخت.

بی احترامی به زنان بلوچ در تلخ ترین نمایشگاه پایتخت ، شوآف با سوزن دوزی ؛ کرامت انسانی را زیرپا له کردند

خبرنگاران - در چندسال گذشته با افزایش توجه رسانه ها و فعالان مدنی به سیستان و بلوچستان، ابعاد مختلفی از زندگی مردم این منطقه مورد توجه نهاده شده است. از جمله مهم ترین بخش های مورد توجه، صنایع دستی مردم بلوچستان بود که منحصر به فرد و کمتر شناخته شده است.

روستای کلپورگان در سال 1396 به خاطر هنر و تکنیک 7 هزار ساله ساخت سفال به عنوان روستای جهانی صنایع دستی در یونسکو به ثبت رسید. پس از آن دیگر صنایع دستی و هنرهای بومی مردم بلوچ از جمله سوزن دوزی نیز بسیار مورد توجه نهاده شد و زمینه برگزاری نمایشگاه های متعدد از این صنایع دستی در شهرهای بزرگ در سراسر ایران شد.

با افزایش روز افزون توجه به صنایع دستی این منطقه، حاشیه هایی هم به وجود آمد از جمله آنکه در نمایشگاه ها و فروشگاه هایی که در پایتخت و شهرهای بزرگ از آثار زنان بلوچ برپا شد این نگرانی به وجود آمد که هنر دست زنان هنرمند بلوچستان با کمترین قیمت ها از آنها خریداری گردد و در نبود شیوه توزیع مناسب، بیشترین سود به دست دلالان یا کسانی که کوچکترین سهمی در توسعه این صنایع دستی ندارند و تنها به امکانات عرضه خوب و شوآف دسترسی دارند، برسد.

اما به غیر از مسائل اقتصادی نکته دیگری هم این روزها گریبانگیر سیستان و بلوچستان است. با افزایش توجه رسانه ها و مردم به سیستان و بلوچستان تعداد افرادی که قصد دارند به بهانه یاری به مناطق محروم به شهرت برسند هم افزایش پیدا کرد. در نبود آموزش های صحیح اصول فعالیت های مدنی و خیریه ای این افراد با انجام اقدامات نادرست باعث رفتارهایی شده اند که مناسب شان انسانی مردم این منطقه نیست و باعث از بین بردن عزت نفس این افراد می گردد. اگرچه نباید اقدامات خوب و موثر بعضی دیگر از فعالان مدنی که اغلب بومی هستند را هم نادیده گرفت.

این نمایشگاه در شهریورماه در خانه هنرمندان در تهران برگزار گشت

متاسفانه فعالیت های نامناسب نه تنها در زمینه یاری های خیریه ای بلکه در زمینه صنایع دستی هم دیده می گردد. به تازگی عکس هایی در فضای مجازی منتشر شده که نمایشگاهی در خصوص سیستان و بلوچستان را نشان می دهد که در فضایی لاکچری زنان بلوچستان در گوشه ای روی زمین نشسته و در حال سوزن دوزی هستند و از آنها به عنوان اشیاء نمایشگاهی استفاده شده و بازدیدکنندگان بالای سر آنها ایستاده اند. این عکس ها واکنش شدید بعضی از فعالان مدنی و مردم سیستان و بلوچستان را به همراه داشته است.

واکنش یکی از فعالان مدنی استان سیستان و بلوچستان

اگرچه مشاهده فرآیند انجام سوزن دوزی از سوی زنان بلوچ که پوشش بومی دارند جذاب است اما پیش از آن، کرامت انسانی این هنرمندان ارزشمند است و باید شان انسانی آنها رعایت گردد نکته ای که به نظر می رسد این روزها کمتر مورد توجه است.

منبع: چمدان
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3814

به "بی احترامی به زنان بلوچ در تلخ ترین نمایشگاه پایتخت ، شوآف با سوزن دوزی ؛ کرامت انسانی را زیرپا له کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی احترامی به زنان بلوچ در تلخ ترین نمایشگاه پایتخت ، شوآف با سوزن دوزی ؛ کرامت انسانی را زیرپا له کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید