بی بریتانیایی و راهبرد تهران

به گزارش جعبه مهر، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است نوع تعامل ایران با دولت جدید بریتانیا باید به گونه ای باشد که اجازه ندهد تا در یارکشی ها بر سر موضوعات مورد اختلاف، بوریس جانسون پشت سر ترامپ قرار بگیرد.

بی بریتانیایی و راهبرد تهران

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، نصرت الله تاجیک کارشناس بین الملل و سفیر پیشین ایران در اردن تفاوت های دولت بوریس جانسون و ترزامی را مورد آنالیز قرار داده و در این راستا چهار گزاره را مطرح نموده که به توضیح زیر است:

1- در پدیده های سیاسی اجتماعی ما نباید دیگر در جستجوی قلل رفیع باشیم . مثلا در سیاست خارجی یا حتی در سیاست داخلی دیگر نمی گردد درجستجوی رهبرانی بود که کاریزماتیک بوده و دارای نفوذ کلام قطعی ، همه جانبه و تاثیرگذار بر روند سیاسی -اجتماعی آن کشور یا مثلا در صحنه بین المللی بوده باشند.

2- تار و پود برگزیت مانند یک کلاف سردرگم آنچنان بر پای انگلیس پیچیده که در حقیقت به عنوان یک وزنه سنگین نه تنها سیاست داخلی انگلیس و روند توسعه سیاسی اجتماعی این کشور بلکه سیاست خارجی آن را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین نه تنها سیاست این کشور با اتحادیه اروپا بلکه با خاورمیانه که مهم ترین بحث امنیت منطقه ای ماست را هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

3- گزاره سوم که ناشی از گزاره اول و دوم است. از یک سو حزب محافظه کار با فقدان رهبری جامع الشرایط -که بتواند این حزب را از گردنه بحرانها، چالشها و مسائلی که انگلیس و آن حزب با آنها روبرو هستند عبور دهد - روبروست. از سوی دیگر مسائل برگزیت و مسائل داخلی چنان تحرک و قدرت اجرایی و سیاسی نخست وزیر و رهبر جدید حزب را خواهد گرفت که شاید خیلی ادعای گزافی نباشد که بگوییم بسیار بعید است که نیرویی برای وی به منظور اعمال سیاست خارجی باقی بماند.

4- گزاره چهارمی که از گزاره دوم و سوم به دست می آید آنطور که از شخصیت بوریس جانسون پیدا است در قدر ت تخریبی یا بطور مثال روش های پوپولیستی مثل قلع و قمع کابینه که می-تواند خوب عمل کند ولی در بخش ایجابی پیروز نخواهد بود و قدرت سازندگی نخواهد د اشت و لذا نمی تواند جریانی را ایجاد کند. این مشکل در زمان شهرداری وی در لندن و وزیر خارجه انگلیس هم در باره وی مصداق دارد.

حالا اگر در این چهار گزاره تفاهم داشته باشیم ، برای بوریس جانسون نیرو و توان زیادی باقی نخواهد ماند تا اعمال قدرت نموده و در صحنه خارجی خصوصا در مسائل ایران، نقش آفرینی کند و مثلا جریانی علیه ایران به وجود آورد. بنابراین ما خیلی نباید انتظار داشته باشیم انگلیس در چند سال آینده در مقابل این مسائلی که با آن روبروست قد راست کند و بتواند نقش زیادی در مسائل خاورمیانه از جمله ایران بازی کند.

تاجیک درباره سیاست دولت جدید انگلستان در در موضوع برجام می گوید: انگلیس ها دو نوع سیاست دارند یک سیاست عمومی شان است که اصطلاحا بین نخبگان و نهادهای دست اندرکار سیاست خارجی اجماع عام داشته و حاکمیتی بوده ، یا به عبارتی دولت پنهان (Deep State) آنها را طراحی می نماید . مثل تنظیم رابطه انگلیس با آمریکا، یا تا حدی در خصوص برجام .این نوع سیاست ، سیاستی است که اصولی بوده و تقریبا ثابت است و کمتر با تغییر دولت دستخوش تحول میگردد. همچنین سیاست حزبی بر چیزی مثل رابطه با آمریکا یا احتیاج به برجام و پایداری و وفاداری به برجام، خیلی نباید بین سیاست حزب کارگر و حزب محافظه کار تفاوت ایجاد کند مگر در تاکتیک. اما در مقابل سیاست هایی وجود دارد که به حزب مربوط می گردد و طبیعی است که رهبر حزب و نخست وزیر تاثیر زیادی در اجرای آن سیاست یا تاکتیک داشته باشد.

وی اضافه نمود: من احساس می کنم که بوریس جانسون در ارتباط با برجام همان ایده حفظ برجام را ادامه دهد و هیچ عجله ای برای دنباله روی از راه ترامپ را نداشته باشد. بطور کلی سیاست انگلیسی ها چند خصیصه کلی دارد که کند و بطی، عقلانی، دراز مدت، به دور از هیجان، در کمال آرامش و پنهانی است و چنین نیست که مثلا مانند ترامپ تصمیمات هیجانی بگیرند. آنها معتقدند با ماندن در برجام می توانند رفتار ایران را کنترل و اصلاح نمایند. این فرهنگ با فرهنگ آمریکایی متفاوت است. در واقع دو نوع سیاست و دو نوع تاکتیک در این خصوص خواهند داشت .

مشروح این گفت و گو را ایـنـجـا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2420

به "بی بریتانیایی و راهبرد تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی بریتانیایی و راهبرد تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید