تصاویری از گنجینه پنج هزار ساله ایران در لندن

به گزارش جعبه مهر، در این نمایشگاه که ایران حماسی نام دارد و از شنبه 29 ماه می (هشتم خردادماه) به مدت سه ماه در لندن برپا می گردد و تمام بلیت های روز افتتاحیه آن به فروخته شده است، بیش از 300 اثر از 5200 سال پیش تا دوران معاصر به نمایش گذاشته شده و از حالا توجه بسیاری از رسانه های غربی را به خود جلب نموده است. نمایشگاهی که به گفته مسؤولان موزه ویکتوریا و آلبرت، در 90 سال اخیر برای نخستین بار به این شکل برپا شده است.

تصاویری از گنجینه پنج هزار ساله ایران در لندن

بخش ویژه نمایشگاه که توجه بسیاری از رسانه ها را هم جلب نموده، بازنمایی گوشه ای از معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که تغییر رنگ کاشی های آن را با چرخش نور یا همان خورشید نمایش می دهد.

ظهور تمدن ایران با نمایش آثاری از 5200 سال پیش از تمدن های ایلام (عیلام)، سیلک کاشان، اَرته (جیرفت) و مجموعه از ایران باستان، نقطه شروع برای تماشای این غرور تاریخی است. یک کوزه سفالی به شکل گاو کوهی از 1200 تا 800 سال پیش از میلاد، یک کاسه طلایی با غزال هایی سه بعدی از همان دوره تاریخی و مجسمه هایی از جنس طلا، لاجورد و مواد گرانبهای دیگر که همگی از مجموعه های شخصی و یا از موزه های دیگر همانند لوور و بریتانیا امانت گرفته شده اند.

بازوبند طلایی متعلق به 500 تا 330 قبل از میلاد که پس از چند بار خرید و فروش و سرقت، خاتمه به دست موزه ویکتوریا و آلبرت رسیده است.

در ایران حماسی، امپراطوری پارس با تمرکز بر هخامنشیان، یک بخش مجزا به خود اختصاص داده و در آن ارابه های طلایی، تندیس ها و نقش برجسته هایی از شاهان و سربازان، ریتون ها و جام های زرین و سیمین به نمایش گذاشته شده است. منشور حقوق بشر کوروش هم از موزه بریتانیا مهمان این نمایشگاه شده و به اسم شاهکاری شاخص معرفی شده است. روزنامه گاردین با تفسیری از شکوه این دوران نوشته که امپراتوری پارس، زندگی تشریفاتیِ با شکوه و جلالی را نمایش می دهد... و بعد با توضیح جزئیات نقش برجسته ای که از موزه فیتز ویلیامِ کمبریج به امانت گرفته شده، به ظرافت هنری آن دوران اشاره می نماید و در ادامه به مخاطبان پیشنهاد می دهد که برای آنکه بدانند امپراطوری پارس از نگاه خارجی ها چگونه بود و اسکندر با آن چه نموده؛ تاریخ هردوت مورخ یونان باستان را بخوانند.

منشور کوروش که در موزه بریتانیا نگهداری می گردد و برای نمایش در ایران حماسی به موزه ویکتوریا و آلبرت امانت داده شده

تغییر مذهب بخش دیگر این نمایشگاه است که به آثار دوران اسلامی در ایران می پردازد و مهمترین سند آن شاهنامه است، با این تفسیر که کتاب پادشاهان است و در شروعن قرن یازدهم میلادیۀ فردوسی آن را به نظم درآورده. نسخه های خطی باشکوهی از شاهنامه هم به نمایش گذاشته که بعضی از آن ها شاهکار نقاشان دوران صفوی است.

برگی از شاهنامه شاه طهماسب. امانت گرفته شده از مجموعه ساریخانی

نمایشگاه اما بخش بزرگی را هم به هنر معاصر ایران اختصاص داده که مکتب های مختلفی در آن به نمایش درآمده که نیمی از آثار آن، به زنان هنرمند ایرانی اختصاص دارد.

فروهر، اثری از مسعود عربشاهی که در بخش معاصر ایران حماسی نمایش داده شده

این ریخته گری باشکوه برنزی به دوران ایلام میانه (1500 تا 1100 قبل از میلاد) مربوط است. زوجی که روی یک ازاره ایستاده اند و لباس های فاخری پوشیده اند، که احتمالا پادشاه و ملکه باشند. حالت آن ها نشان می دهد که عبادت می نمایند. این پیکرک های کوچک احتمالا از کاوش های فرانسوی ها در شوش بدست آمده اند که اکنون از مجموعه ساریخانی برای این نمایشگاه به امانت گرفته شده است.

قطعه ای از یک کمربند طلایی مربوط به قرن هفتم قبل از میلاد با نقش های برجسته از گوزن و سر شیر. گزارش شده این کمربند طلایی در سال 1947 به وسیله روستایی ها از یک تابوت برنزی در منطقه زیویه کردستان کشف و بعد قطعه قطعه شده که 14 قطعه از آن در موزه های دنیا نگهداری می گردد. یک قطعه از این کمربند در موزه ملی ایران موجود است. سوراخ های پشت آن نشان می دهد، احتمالا کمربند به چرم دوخته شده بود. قطعه نمایش داده شده در نمایشگاه ایران حماسی از مجموعه ساریخانی امانت گرفته شده است.

این ظرف نقره ای (500 تا 750 میلادی) متعلق به دوره ای است که ساسانیان در ایران حکومت می کردند. تصویری از یک قرقاول با هاله ای در گرداگر آن و آویزی که به پرنده آویخته شده و نماد پادشاهان آن دوره بوده است.

بطری و کاسه ای مزین به شعر فارسی متعلق به 1180 - 1220 میلادی که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می گردد.

نیم تنه سلطنتی با دوره تاریخی در حدود 439 - 457 میلادی که از مجموعه ساریخانی برای این نمایشگاه امانت گرفته شده است.

کره آسمانی متعلق به قرن هفدهم میلادی، صورت های فلکی که در آسمان دیده می گردد، روی این کره نقش بسته است. این کره در زمان خود ابزار نجومی بود که برای طالع بینی مخصوصا در حکومت سلطنتی استفاده می شد.

یک نسخه دست نویسی شده متعلق به قرن هفدهم میلادی با نقشی از یک شکارچی سوار و جوانی ایستاده با لباس هایی فاخر به همراه اشعاری به زبان فارسی که در اطراف صفحه شعرهایی از سعدی مشاهده می گردد. این نسخه هم اینک در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می گردد.

زنان در اطراف سماور (75 - 1850) نقاشی اسماعیل جلاییر از زنان حرمسرا که احتمال داده می گردد متعلق به دوره ناصرالدین شاه بوده باشد و احتمالا هم این نقاشی را از روی عکس کشیده است. این اثر هم در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می گردد.

ابا، روپوش مردانه متعلق به قبل از 1877 میلادی از کاشان که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهدای می گردد.

این نمایشگاه تا 12 سپتامبر (شهریورماه) در لندن برپا است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10561

به "تصاویری از گنجینه پنج هزار ساله ایران در لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری از گنجینه پنج هزار ساله ایران در لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید