تغییری در طرح های پتروشیمی با تعویض دولت ایجاد نمی گردد

به گزارش جعبه مهر، مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با روی کار آمدن دولت تازه تغییری در طرح های پتروشیمی ایجاد نمی گردد، مگر اینکه تغییر مثبتی در طرح هایی که خود سرمایه گذار ادامه نمی دهد و پیشرفت ندارند، رخ دهد.

تغییری در طرح های پتروشیمی با تعویض دولت ایجاد نمی گردد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، امیر وکیل زاده امروز (دوشنبه، 14 تیرماه) در نشست خبری با خبرنگاران درباره احتمال تغییر در طرح های جهش سوم با روی کار آمدن دولت تازه اظهار کرد: همه طرح های صنعت پتروشیمی پس از اعلام آمادگی سرمایه گذار و آنالیز های کارشناسی موافقت اصولی دریافت نموده اند، بنابراین بعید است با تغییر دولت، طرحی که سرمایه گذار به آن ورود نموده کنار گذاشته گردد.

وی اضافه کرد: اتفاقی که ممکن است رخ دهد این است که برخی از طرح ها پیشرفت ندارند و در برخی از مراحل متوقف می شوند و خود سرمایه گذار ادامه نمی دهد، بنابراین ممکن است با کار کارشناسی و هدایت سرمایه گذار، تغییری در این طرح ها رخ دهد که طرح مثبت و فعال گردد، این اتفاق ممکن است بیفتد و غیر از این بعید می دانم.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ایفای نقش بسیار مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور اشاره نمود و گفت: مبادلات صنعت پتروشیمی در دنیا 3700 میلیارد دلار است و سهم ایران از این اندازه در سال 99، 17 میلیارد دلار، یعنی کمتر از نیم درصد بود که با توجه به منابع بزرگ هیدروکربوری ایران، ظرفیت افزایش این رقم وجود دارد و تدوین نقشه راه جامع در این زمینه بسیار یاری می نماید.

وکیل زاده ادامه داد: ارزش ریالی پایه قرارداد های پروژه های زیربنایی به منظور پشتیبانی طرح ها و مجتمع ها حدود 3200 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به شروع فعالیت امور توسعه کسب وکار دانش بنیان از پارسال اضافه کرد: این دفتر شرکت های دانش بنیان را که توانایی ساخت تجهیزات مورداحتیاج صنعت پتروشیمی را دارند، شناسایی و ارتباط این شرکت ها را با مجتمع های پتروشیمی برقرار می نماید تا به قرارداد منتج گردد.

* اجرای فن بازار در پتروشیمی

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه به زودی تفاهم نامه اجرای فن بازار در شرکت ملی صنایع پتروشیمی امضا می گردد، اظهار کرد: با این کار در عمل ارتباط بین مجتمع ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد می گردد.

وکیل زاده با بیان اینکه 43 طرح جهش دوم از سال 92 شروع شد، گفت: 15 طرح تا ابتدای سال 99 و 17 طرح هم از سال 99 تا ابتدای سال 1400 به بهره برداری رسیدند که امیدواریم 11 طرح به جامانده تا انتها سال جاری تکمیل و راه اندازی شوند.

وی اندازه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی را 79 میلیارد دلار تا انتها سال 99 اعلام نمود و اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی ایران 90 میلیون تن است که با اتمام جهش دوم صنعت پتروشیمی تا انتها سال جاری به 100 میلیون تن می رسد.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری مورد احتیاج 11 طرح به جامانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی 8.5 میلیارد دلار بوده که تا به امروز 6.3 میلیارد دلار آن هزینه شده، توضیح داد: میانگین پیشرفت این 11 طرح اکنون 84 درصد است.

* افزایش 10 میلیارد دلاری عایدی

وکیل زاده با بیان اینکه سرمایه مورد احتیاج 39 طرح جهش سوم صنعت پتروشیمی 20 میلیارد دلار است که 5.6 میلیارد دلار آن تا به امروز هزینه شده، گفت: با تکمیل طرح های جهش سوم، ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی به 133 میلیون تن می رسد و 10 میلیارد دلار به عایدی کشور اضافه کرده می گردد.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 بیش از 27 هزار نفر در اجرای طرح های پتروشیمی فعال هستند، گفت: صنعت پتروشیمی اکنون 107 هزار اشتغال مستقیم دارد و با تکمیل طرح ها و تکمیل زنجیره ارزش، این صنعت قابلیت ایجاد یک میلیون اشتغال پایدار مستقیم را دارد.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به 286 دانش فنی موجود در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی و 117 لایسنسور در دنیا اشاره نمود و اضافه کرد: باید سهم ایران را در دانش فنی افزایش دهیم که در این زمینه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفقیت های خوبی داشته و در حال توسعه دانش های مورد احتیاج این صنعت است.

وکیل زاده ادامه داد: از سال 87 تا به امروز حدود 67 درصد سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی از فاینانس اجرا شده که این رقم به علت تحریم ها کاهش یافته است.

وی درباره اختلاف میان ظرفیت و فراوری واقعی صنعت پتروشیمی گفت: کمبود فراوری ناشی از عوامل مختلفی همانند فرسودگی تجهیزات، کمبود خوراک و تعمیرات اساسی است که اگر تحریم ها برطرف گردد این اختلاف می تواند کاهش یابد.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اختلاف بین فراوری و ظرفیت صنعت پتروشیمی را ناشی از عواملی مانند فرسودگی برخی تجهیزات، کمبود خوراک و... دانست و گفت: اگر تحریم ها برطرف گردد می توان ظرفیت را به فراوری واقعی نزدیک کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10653

به "تغییری در طرح های پتروشیمی با تعویض دولت ایجاد نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییری در طرح های پتروشیمی با تعویض دولت ایجاد نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید