تقدیم یک نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران به شاپور قریب؛ توصیه شارلوت کورچت به فیلمسازان مشتاق به حضور در جشنواره ها
به گزارش جعبه مهر، خبرگزاری خبرنگاران- رییس بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو با توصیه به فیلمسازان جوان در مطالعه دقیق قوانین جشنواره ها گفت: لوکارنو به دنبال کشف مقوله های گسترده، فراملیتی و نگاهی مولف و نشنیده شده است.
به گزارش خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی برنامه ریزی پخش فیلم کوتاه با حضور شارلوت کورچت، رییس بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو و اجرای رامتین شهبازی و ترجمه غزال بخت آزاد شامگاه شنبه 10 آبان، در لایو اینستاگرام سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برگزار گردید.
رامتین شهبازی در ابتدای این نشست گفت: نشست امشب را به هنرمند سرشناس، شاپور غریب تقدیم می کنیم که اگرچه به عنوان کارگردان فیلم بلند بیشتر شناخته می گردد اما بر گردن فیلم کوتاه ایران نیز حق زیادی دارد.
سپس شارلوت کورچت با اشاره به معینات جشنواره لوکارنو بیان نمود: در بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو رقابت شرایط به خصوصی دارد چون کارگردانانی می توانند آثار خود در این رویداد به نمایش بگذارند که تا پیش از آن فیلم بلندی نساخته باشند. سال جاری جشنواره شرایط ویژه ای به واسطه کرونا داشته است و فیلم های کوتاه به صورت آنلاین پخش شدند. در جشنواره لوکارنو بخش جانبی هم برای فیلم های تجربی در نظر گرفته شده است. همچنین بخش خارج از مسابقه در این جشنواره وجود دارد که آثار فیلمسازان مطرح دنیا در این بخش به نمایش در می آید.
وی خطاب به فیلمسازان گفت: پیش از آنکه فیلم خود را برای یک جشنواره ارسال کنید، حتما به قوانین آن رویداد دقت کنید تا وقت و منابع اقتصادی خود را هدر ندهید. در جشنواره ای مانند لوکارنو نباید اکران بین المللی برای فیلم خود داشته باشید، حتی یک اکران در کشوری دیگر ممکن است مانع حضور شما در این جشنواره سینمایی گردد. بسیاری از جشنواره ها چون کن و ونیز هم چنین چارچوبی را برای فیلم هایی که می پذیرند در نظر گرفته اند با این تفاوت که فیلم در کشور فیلمساز هم نباید پیش از حضور در جشنواره به نمایش درآید.
اهمیت یاری دریافت از پخش نمایندگان معتبر
کورچت ادامه داد: برای حضور در جشنواره های مختلف همیشه این پرسش برای فیلمساز ایجاد می گردد که فهرست جشنواره ها را از چه منبع معتبری می توان تهیه کرد. این مسئله بسیار مهم است و سایت های معتبر و مقالاتی هم که دربردارنده فهرست جشنواره های مناسب و معتبر دنیا هستند از جمله منابع قابل دسترس برای این امر است.
این سینماگر تاکید نمود: سپس این سوال برای فیلمساز پیش می آید که آیا فیلم را به یک جشنواره ارسال کند یا به پخش نمایندگان بسپارد، در چنین شرایطی اگر تهیه نماینده خوبی دارید حتما نظر او را جویا شوید. اما اگر اینطور نیست، باید بدانید که جشنواره هایی در دنیا برای نمایش فیلم هزینه ای دریافت می نمایند که اگر مشکل اقتصادی ندارید می توانید از این طریق اقدام کنید اما اگر بودجه کافی برای این امر ندارید بهترین روش یاری دریافت از پخش نمایندگان معتبری است که در این حوزه سال هاست مشغول فعالیت هستند.
او سپس به معرفی سایت های معتبر برای پذیرش فیلم هایی با موضوع معین در جشنواره های مختلف پرداخت.
در ادامه این نشست رامتین شهبازی پرسشی را درباره سیاست های حمایتی جشنواره لوکارنو بیان کرد که کورچت اینطور پاسخ داد: در جشنواره فیلم لوکارنو برنامه ای به نام آموزشگاه فیلمسازان وجود دارد که از جمله شرایط آن می توان به ساخت حداقل یک فیلم کوتاه و ارسال انگیزه نامه از ساخت فیلم اشاره نمود که در صورت داشتن این شرایط فیلمسازان برای همکاری مشترک دعوت می شوند اما جشنواره لوکارنو به طور کلی حمایت خاصی برای فراوری ندارد و جشنواره هایی چون ونیز، کن و برلین چنین رویکردی را در قالب بخش های جنبی به حمایت از فیلمسازان می پردازند.
در ادامه شهبازی درباره اینکه بخش تجربی در جشنواره فیلم لوکارنو چه نگاهی به آثار این حوزه دارد؟ پرسشی را بیان کرد که این سینماگر گفت: این بخش جانبی است و در سال 2019 سرهای در حال حرکت نام گرفت. در زمینه فیلم های تجربی هم آثاری که به نوعی در آن تلفیقی از فیلم ها و تصاویر یا انیمیشن و … وجود دارد، پذیرفته می شوند.
فیلم های تجربی و کلاسیک برای لوکارنو مرز بندی معینی ندارند
کورچت همچنین درباره رویکرد اصلی این جشنواره در بخش اصلی توضیح داد: در بخش اصلی جشنواره سلیقه عمومی بیشتر به فیلم هایی که دارای ساختار روایی هستند تمایل دارد و از فیلم های تجربی کمتر استقبال می گردد. بیشتر فیلم هایی در این بخش پذیرفته می شوند که احساسات ویژه ای را در مخاطب بر می انگیزند. به طور کلی فیلم تجربی و کلاسیک در حال حاضر مرزبندی چندان معینی ندارد.
او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مخاطبان جشنواره لوکارنو، گفت: مخاطبان جشنواره لوکارنو بیشتر محلی هستند و چون زمان جشنواره هم در اواسط تابستان است و بخشی از مخاطبان به واسطه تعطیلات در این رویداد سینمایی حضور پیدا می نمایند. همچنین مخاطبان بین المللی که بیشتر جوان و دانشجو هستند اقبال خوبی به این رویداد داشته اند. جشنواره همچنین جوانان علاقه مند را از نقاط مختلف دنیا گردهم آورد تا بتوانند در کمپی که این جشنواره را ایجاد نموده با هزینه نه چندان زیادی حضور پیدا نموده و از برنامه های این رویداد سینمایی بهره ببرند.
کورچت درباره رویکردی که در قبال فیلم های ارسالی به جشنواره دارند نیز بیان نمود: من به عنوان عضو کمیته انتخاب باید دنبال فیلم بگردم و محور این جست و جو هم یافتن فیلمسازان جوان است. اما نکته مهم برای فیلمسازان حضور در جشنواره های متعدد و متنوع است.
در پی مقوله گسترده، فراملیتی و نگاهی مولف و ناشنیده ایم
در ادامه شهبازی درباره اینکه جشنواره لوکارنو توانسته نگاه جدیدی را برای فیلمسازان و همچنین مخاطبان جشنواره ایجاد کند یا خیر؟ پرسشی را بیان کرد که کورچت در این باره گفت: جشنواره هر سال استراتژی معینی دارد و به دلیل بین المللی بودن همیشه دنبال یک مقوله گسترده، فراملیتی و نگاهی مولف و ناشنیده است.
در بخش دیگر این نشست نوبت به پرسش مخاطبان رسید و کورچت در پاسخ به اینکه جشنواره فیلم لوکارنو برای پذیرش فیلم های کوتاه مبلغی را دریافت می نماید یا خیر گفت: بله، اما جشنواره لوکارنو از فیلمسازان جوان حمایت می نماید اما فیلمسازان باید در نامه ای به دبیرخانه جشنواره شرایط خود را توضیح دهند تا جشنواره درباره دریافت نکردن هزینه از فیلمساز تصمیم گیری کند.
او در پاسخ به اینکه جشنواره لوکارنو بیشتر از پخش نمایندگان فیلم می پذیرد یا فیلمسازان توضیح داد: تفاوتی بین این دو وجود ندارد و اولویت بندی برای پذیرش فیلم هم در نظر گرفته نشده است.
سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست های تخصصی 37-20 تا 17 آبان ادامه دارد.
منبع: خبرگزاری آریادور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه