تله کابین گنجنامه نهایتا تا شهریور کار می کند
به گزارش جعبه مهر، سعید ترابیان در دورهمی با خبرنگاران در گنجنامه، با تاکید بر اینکه کسب و کار در همدان صفر است به طوریکه ما از بیرون استان تولید ثروت نداریم، نام کرد: خوشحالیم که همدان، استان صنعتی نشده و دارای فرصتی به نام گردشگری هستیم که به نام صنعت سوم در دنیا شناخته شده است.
وی با اشاره به وجود چند مشکل در جهت گردشگری همدان که نیازمند درایت، مدیریت و مطالبه گری است نه پول، اظهار کرد: به نام مثال غارعلیصدر برای همدان هیچ سودی ندارد و درآمد حاصل از آن سرسفره همدانی ها نمی آید به طوریکه شاید از 700 هزار مسافر، 5 درصد به همدان برگردند اما اگر فاصله غار تا همدان 5 کیلومتر بود اوضاع فرق می کرد.
ترابیان اضافه نمود: تله کابین گنجنامه هم در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت و با مسئولیت حقوقی بالا کار می کند و در حال ضرردهی بوده و از پس اقساط بانک برنمی آییم و پروژه نهایتا تا شهریورماه سرپا است. مگر ما چقدر توان داریم؟ تله کابین رامسر نصف ما هزینه کرد اما 5 برابر ما درآمدزایی دارد.
وی با بیان اینکه ناگفته نماند نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد درآمد داشتیم، شرح داد: اینک همدان به یک مقصد گردشگری تبدیل و چند هتل ساخته شده و باز هم تقاضای ساخت هتل داریم اما چه کنیم همدان از چیزی که دارد استفاده کند؟
این سرمایه گذار، غرب کشور را ناشناخته خواند و گفت: همدان قادر است به نام پایلوت غرب کشور شناخته گردد به طوریکه با هزینه های بسیار کم می توانیم مبادی غرب باشیم هر چند با تکمیل آزادراه کربلا تا چند سال دیگر بیچاره می شویم.
ساماندهی ورودی شهر از سمت جورقان و راه اندازی ایستگاه اطلاع رسانی برای گردشگران در ورودی های شهر از دیگر درخواستهای مدیرعامل دهکده گنجنامه بود که در جمع خبرنگاران مطرح شد.
وی باز هم خواستار مطالبه گری شد و مطرح نمود: با حرف و شعار نمی توان کاری از پیش برد اما متاسفانه ما مطالبه گر نبوده و مدام با هم جدل می کنیم و دنبال نقاط ضعف هم هستیم.
ترابیان به تدوین سند گردشگری همدان که خود در 35 صفحه به امکان سنجی همدان پرداخته، اشاره کرد و گفت: همدان می تواند به مرکز تجاری غرب کشور بدل گردد هر چند از داشتن برند هم محروم است و نمی دانیم همدان را با چه برندی از جمله الوند، سوغات، بوعلی سینا و ... به گردشگران معرفی کنیم؟
وی با بیان اینکه باید برند همدان را بسازیم، از اصحاب رسانه خواست با مطالبه گری موجب ایجاد تغییر و تحول در فرهنگ، اقتصاد و رشد آن شوند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم با اشاره به رویدادهای برگزار شده در سال گذشته گفت: امسال اثرگذاری رویدادها و کمک به پایداری گردشگری در همدان در آمار بسیار محسوس است به طوریکه نرخ اشغال هتل ها و مراکز اقامتی حداقل 50 درصد نسبت سال گذشته و سالهای قبل رشد دارد.
علی خاکسار با بیان اینکه خوشبختانه امسال آمار گردشگری در استان افزایش داشته به ویژه گردشگری خارجی که از رشد خوبی برخوردار است، اضافه نمود: در سالهای گذشته 10 هزار مسافر خارجی نهایتا به 15 هزار گردشگر می رسید اما امسال در 4 ماه نخست سال که فصل گردشگری خارجی هم نبوده، افزون بر 6 هزار گردشگر خارجی به همدان آمده اند که بخش بزرگی از آن به پایین آمدن دلار و تبدیل ایران به مقصد گردشگری ارزان قیمت برمی گردد.
وی با اشاره به ورود عراقی ها به کشور نه تنها به بهانه رفتن به مکانهای مذهبی بلکه به منظور بهره مندی از جاذبه های گردشگری و گردشگری سلامت گفت: اتفاقات خوبی را سازمان میراث فرهنگی رقم می زند که توجه خوبی به منطقه غرب کرده به طوریکه از 10 استان غرب و شمال غرب کارگروه توسعه غرب کشور را تشکیل داده است.
وی ادامه داد: اعضای کارگروه متشکل از آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان، ایلام، لرستان تا چهارمحال بختکمک بوده و قرار است با جلسات مختلف به نتیجه برسیم تا تورهای تلفیقی راه اندازی گردد و به صورت جدی پکیج و محتوای معرفی مقاصد گردشگری را داشته باشیم و در صداوسیما تولید محتوای استانها پخش گردد و این کمک می کند که منطقه غرب به جهت و محور نو گردشگری تبدیل گردد و جهت مثلث طلایی و قدیمی گردشگری به سمت غرب هم منحرف گردد.
وی بابیان اینکه همدان در این برنامه می تواند نقش محوری داشته باشد چرا که دارای زیرساختهایی نظیر راه آهن است و می تواند مرکز توزیع باشد و علاوه بر میزبانی، گردشگر فرصت گردد، ادامه داد: در حال حاضر بر روی پایلوت قرار دادن همدان کار می گردد.
وی نام کرد: قطار گردشگری هر هفته جمعه ها تا پایان شهریورماه گردشگر به همدان خواهد آورد و پس از آن که رکود گردشگری است از این طریق می توانیم سفرهای ارزان قیمتی داشته و با پایین آمدن نرخ اقامت شاهد افزایش نرخ اقامت گردشگران در همدان باشیم.
خاکسار گفت: باید در ورودی های شهر مراکز اطلاع رسانی داشته باشیم تا گردشگر در بدو ورود اطلاعات اولیه را دریافت کرده و به تور کارتن به دستها نخورد، محل اقامتش تعیین باشد و جاذبه های گردشگری را بشناسد و با برنامه سفر وارد شهر گردد و از ظرفیتهای شهر بهره مند گردد که نیازمند مطالبه گری است، هر چند تحقق این امر از وظایف شهرداری هاست.
وی با بیان اینکه با راه اندازی مراکز اطلاع رسانی شاهد رشد گردشگری و توقف بیشتر آنان خواهیم بود، ادامه داد: سال های گذشته با جامعه هتلداران، گنجنامه و علیصدر به تفاهم نامه ای رسیدیم و قرار بود 3 مرکز اطلاع رسانی با هزینه خودشان در ورودی های شهر بسازند و حتی شهرداری حاضر بود زمین رایگان در اختیارشان بگذارد اما متاسفانه اجرایی نشد.
معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر هم با بیان اینکه گردشگری همدان در حال پیشرفت است، گفت: کشور مسائل زیادی دارد اما اوضاع گردشگری خوب است البته در حوزه گردشگری خارجی تحریم هستیم که بحث گذرنامه و محدودیت ورود به ایران بر همه آشکار است.
مسعود ملکی با بیان اینکه آمار گردشگران خارجی بسیار پایین است، اضافه نمود: کشور زمینه ورود گردشگر را به خوبی فراهم کرده و کاهش ارزش ریال هم ناخواسته در این زمینه موثر بوده است.
وی ادامه داد: آلارمهای معرفی همدان را سال گذشته با برگزاری رویدادهای بین المللی داشتیم و امسال هم داریم به طوریکه در جلسه ای با اعضای شورای شهر کاشان، درخواست خواهرخواندگی مطرح شد.
منبع: گردشبانbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا