توجه به زیرساخت های فرهنگ و هنر در کردستان امری لازم است

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/کردستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: یکی از مسائلی که در حوزه فرهنگ و هنر در کردستان نیازمند توجه ویژه ای است، بحث توسعه زیرساخت های فرهنگ و هنر است.

توجه به زیرساخت های فرهنگ و هنر در کردستان امری لازم است

عبید رستمی امروز (19 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: توسعه زیرساخت های فرهنگ و هنر سبب ایجاد بازار فراوری و عرضه آثار و محصولات فرهنگی، ایجاد اشتغال برای اصحاب فرهنگ و هنر خواهد شد و در نتیجه جامعه ما از برنامه های فرهنگی و هنری منتفع خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح تماشاخانه گروس بیجار در تاریخ 11 آبان، مطرح نمود: تماشاخانه گروس، سالنی به روز با ظرفیت 130 نفر است که برای تکمیل امکانات این سالن رایزنی ها و مکاتباتی را با وزیر ارشاد داشتیم.

رستمی ادامه داد: سفر وزیر ارشاد دو اتفاق مهم را در پی داشت که یکی از آن ها افتتاح خدمات کتابخانه مرکزی شهر سنندج بود که یکی از برنامه ها و اقدامات ویژه در بحث کتاب است که می تواند به ارتقا سطح فرهنگ و کتاب و کتابخوانی و توسعه کتاب در استان کردستان بسیار موثر باشد.

وی اظهار داشت: همانگونه که می دانید ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه هایی همانند شهرداری، شورای اسلامی شهر، کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش کردستان، سال جاری به صورت ویژه در طرح مرکز کتاب ایران شرکت نموده ایم.

رستمی یادآور شد: در بین 191 شهر که متقاضی حضور در این طرح بودند، خوشبختانه سنندج در کنار 36 شهر شرکت کننده نهاده شد و از 36 شهر نیز در ردیف 5 شهر برگزیده نهاده شد و طبق برآوردهای انجام شده شهر سنندج جزو نامزدهای اصلی مرکز کتاب ایران است.

وی با اشاره به انتخاب شهر سنندج به عنوان مرکز کتاب ایران توضیح داد: تحقق این مهم با خود برکات و بودجه و امکانات فراوانی در پی خواهد داشت و این امر به توسعه کتابخوانی یاری شایانی خواهد نمود.

رستمی در ادامه سخنان خود اضافه نمود: با توجه به اینکه هنر نمایش یکی از هنرهای انسانی و تجمیع همه هنرها است و ارتباط ویژه و بلاواسطه ای با مخاطب خود دارد، توانسته است مخاطبان خاص خود را داشته باشد.

وی با اشاره به طوفان رسانه ای در پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و استقبال بی نظیر مردم از این جشنواره اضافه نمود: برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان استارت فرهنگی پساکرونایی بود که با استقبال بی نظیر مردم مریوان به عنوان مطالبه گران این جشنواره روبه رو شد.

رستمی اظهار داشت: حقیقتا هنر نمایش در استان کردستان، هنرمندان نمایش و انجمن هنرهای نمایشی، انجمنی مطالبه گر است و این سبب ایجاد تحول در وضع موجود خواهد شد، مین که به وضع موجود قانع نیستند و در کوشش هستند که برترین وضع موجود را برای هنر نمایشی در استان رقم بزنند.

وی به جشنواره های استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی در حوزه نمایش اشاره نمود و اضافه نمود: جشنواره های مختلف نمایشی در استان کردستان، این استان را با سایر استان ها متفاوت نموده است و در کنار آن همگرایی ویژه ای بین ادارات استان در حوزه نمایش وجود دارد.

رستمی به احداث تالار مرکزی استان اشاره نمود و اضافه نمود: پاشنه آشیل زیرساخت ما در حوزه توسعه امکانات و سالن های هنری، سالن مرکزی روبه روی استانداری است که در سال 1382 تخریب و تا سال 1397، ده میلیارد اعتبار به آن اختصاص و 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی در مورد این پروژه گفت: خوشبختانه از سال 1379 این پروژه ملی استانی شده بود و توانست از اعتبارات استانی در سال 1397 نوزده میلیارد، در سال 1398 نه میلیارد و در سال 1399، 38 میلیارد و 200 تومان تخصیص داده شد و در حال حاضر بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا خاتمه سال این پروژه افتتاح گردد.

رستمی اعلام کرد: وزیر ارشاد در سفر خود و بازدید از تالار مرکزی وعده داد که بحث تجهیزات سالن ها و تماشاخانه ها و پلاتو استان کردستان را به صورت ویژه در برنامه های کاری خود قرار دهند.

وی یکی از اتفاقات مهم در سفر وزیر ارشاد به کردستان را انجمن دف ایران دانست و اضافه نمود: انجمن دف می تواند اولین انجمنی باشد که دفتر اصلی آن در استان کردستان تشکیل می گردد و این به معنی تمرکززدایی و توزیع عادلانه امکانات است.

رستمی در ادامه این نشست از انتشار 3 جلد نمایشنامه کُردی اطلاع داد و گفت: نمایشنامه کردی در قالب سه جلد کتاب در سنندج منتشر و به 9 نمایشنامه دیگر هم به زودی در یک جلد کتاب به چاپ خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اولین استارت فرهنگی پساکرونایی است؛ مطرح نمود: طی 2 سال گذشته که کرونا در استان کردستان شیوع پیدا کرد گرچه شیوه برگزاری برنامه های فرهنگی تغییر پیدا کرد و اغلب به صورت مجازی برگزار گردید اما به هیچ وجه تعطیل نشد.

رستمی با تاکید بر تعطیل نشدن برنامه های فرهنگی و هنری در استان، اظهار داشت: در سال گذشته سی ویکمین دوره جشنواره تئاتر استان که به صورت مجازی برگزار گردید قریب به 6 هزار نفر به وسیله تلویزیون اینترنتی کوردمی به تماشای نمایش ها نشستند.

وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: خوشبختانه محدودیت زبانی برای انتشار نمایشنامه ها وجود ندارد و در حوزه ادبیات داستانی نیز به منظور چاپ آثاری در حوزه ادبیات داستانی همکاری هایی کردستان شناسی دانشگاه کردستان انجام شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10987

به "توجه به زیرساخت های فرهنگ و هنر در کردستان امری لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به زیرساخت های فرهنگ و هنر در کردستان امری لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید