نفس تحریم ها به شماره افتاد، لب کارون خشک شد

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران - گروه استان ها: هر روز در صفحات استانی خبرنگاران، اخبار متنوعی منتشر می شود که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، برخی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد.

نفس تحریم ها به شماره افتاد، لب کارون خشک شد

بسته خبری مهر در برگیرنده برخی از مهمترین اخبار خبرنگاران است که به شکلی خلاصه جمع آوری شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

در بسته خبری امروز نیز اخباری از جمله کم آب شدن رود کارون به عنوان بزرگترین رودخانه ایران، خام فروشی سنگ معادن طلا در مازندران، اطفاء حریق توسط آتش نشان 10 ساله از جمله خبرهای امروز هستند.

تحریم های بانکی و کشتیرانی به زودی رفع می شود

اما در کشاکش خبرهای هسته ای، برجام و توافقات مختلف پیرامون موضوع هسته ای خبری هم از رفع تحریمهای بانکی و کشتیرانی بخوانید.

رئیس تیم حقوقی مذاکره کننده هسته ای ایران در ملارد و طی همایش تبیین سیاست خارجی دولت یازدهم گفته است که با عنایت به مذاکرات و رایزنی های اجرا شده، تحریم های بانکی، کشتیرانی و بیمه در آینده ای نزدیک برداشته خواهد شد.

امیر حسین زمانی نیا این را هم گفته است که تنش زدایی در سیاست خارجی همواره از جدی ترین اولویت های دولت بوده و واکنش برخی کشورهای منطقه به فرایند پیروزیت های حاصل شده در سیاست خارجی موید حصول دستاوردهای برجسته در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

کارون خشک تر شد

دیگر عادت کرده ایم خبرهای خشکسالی و کم آبی را بشنویم. خیلی دردمان نمی گیرد انگار وگرنه فکری به حال خودمان و رودخانه ها و تالاب هایمان می کردیم. در همین وانفسا باز هم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری از کاهش آب رودخانه کارون بزرگ خبر داد و گفت:آب این رودخانه تحت تاثیر کاهش بارش ها و خشکسالی قرار گرفته و آب آورد آن کاهش یافته است.

گویا آب آورد رودخانه کارون بزرگ در شرایط نرمال 14 میلیارد متر مکعب است و در حال حاضر میزان آب آورد این رودخانه به 9 میلیارد متر مکعب رسیده است که این امر به واسط خشکسالی و کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

تهدیدی جدید برای شهرجهانی صنایع دستی

بنا براعلام اتحادیه صنایع دستی از یک ماه گذشته این مرکز اجازه اعطای جواز کسب برای13رسته صنایع دستی را نداشته است که این مطلب تهدیدی برای عنوان شهر جهانی صنایع دستی است.

با توجه به قدمت دیرینه انواع صنایع دستی در اصفهان، مهرماه سال جاری اصفهان، از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است اما کارشناسان حوزه صنایع دستی این روزها از خارج شدن تعدادی از رشته های مهم صنایع دستی از نظارت اتحادیه مربوطه توسط سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلایه دارند.

یزد در قعر جدول بارش های پاییزی

در حالی که در اخبار هواشناسی شرایط بارش ها بسیار خوب توصیف می شود و بارش باران و برف همه مردم را شگفت زده کرده، یزد همچنان در قعر جدول بارشی بسر می برد.

استان یزد به ویژه شهرستان یزد در طول نیم قرن گذشته به استناد گزارش های هواشناسی، کم بارش ترین منطقه کشور بوده و شهر یزد سال هاست لقب کم بارش ترین شهر کشور را با خود به همراه دارد.

سال ها خشکسالی در یزد شرایط این استان را به ویژه در روستاها به شدت نگران کننده کرده و خشکسالی خسارت هایی شدیدی به کشاورزی، منابع آبی و ... وارد کرده به نحوی که مردم از خشکسالی به عنوان یک بلا و آفت یاد می کنند.

طلاهایی که خام هدر می فرایند

به استان مازندران می رویم استانی که خام فروشی معادنش مصیبتی شده برای اقتصاد استان و حالا کارشناسان تاکید دارند باید برای این مشکل چشم انداز معدنی تعریف شود.

طبق آمارهای غیررسمی بیش از 100 واحد معدنی در مازندران فعالیت دارند و از 17 ماده معدنی استان پنج ماده معدنی قابلیت صادراتی دارد و در حال حاضر عمق اکتشافات مواد معدنی در مازندران 10 تا 15 متر ولی در خارج از کشور 50 تا 100 متر است.

معادن مازندران طلاخیز است و مواد معدنی دارد که قابلیت جهانی شدن دارند، اما این ذخایر اسیر خام فروشی و خرده فروشی شده است.

پلیس آب هم تشکیل شد

حالا دیگر آب هم پلیس مخصوص به خود را دارد. حتما می پرسید پلیس آب؟کارشان چیست؟ آنها در واقع کارشان شناسایی اشتراک های غیرمجاز در سطح شهر است و مدیر اداره آب و فاضلاب رامهرمز از شناسایی و تبدیل شرایط 19 فقره انشعاب غیرمجاز در ماه گذشته در این شهرستان بعد از تشکیل پلیس آب خبر داده است.یعنی کارشان حسابی گرفته است.

این پلیس ها کارشان پول ساز هم هست. شناسایی 19 فقره انشعابات غیرمجاز بالغ بر 154 میلیون ریال درآمدزایی برای این اداره در برداشت.

آتش نشان 10 ساله حریق را مهار کرد

ماهان 10 ساله آتش نشان افتخاری اهواز حریق خانه خود را به خوبی مهار کرد. داستان از این قرار بود که چند روز قبل ماهان خارکن، دانش آموز 10 ساله اهوازی در واحد 6 طبقه دوم مجتمع پارس منطقه گلستان حریقی که به وسیله بخاری گازسوز شعله ور شده بود را به وسیله پتو اطفا کرد. گویا والدین بخاری را در کنار مبل قرار داده و آتش ایجاد شد ولی خوشبختانه وجود ماهان 10 ساله به عنوان همیار آتش نشان که آموزش های لازم را توسط سازمان دیده بود، با مهارت و سرعت آتش را به وسیله پتو در نطفه خفه کرد.

آموزش های شهفرایندی یکی از اقدامات سازمان آتش نشانی اهواز است که طی چند سال اخیر با جدیت فراوانی پیگیری می شود و کارشناسان و مربیان در سطح مدارس حضور پیدا کرده و نکات ایمنی و اصول پیشگیری از حوادث را به فرزندان آموزش می دهند.

مادربزرگ ماهان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: از ابتدا مخالف آموزش دیدن ماهان بوده و نگران رفتن ماهان در آتش بودم؛ اما اکنون از این مخالفت خود پشیمان شده و ماهان برای من افتخار است و به همه اولیا توصیه می کنم تا نسبت به ثبت نام فرزندان خود در کلاس های آموزشی آتش نشانی اقدام کنند.

من زندگی را دوست دارم

سری به استان گلستان بزنیم، در شهر گرگان عده ای می خواهند از بیماران خاص حمایت کنند اما این بار با زبان هنر، آنها می خواهند جشنواره عکس برگزاری کنند و اسمش را نیز گذاشته اند: من زندگی را دوست دارم

محمدرضا کیوانفر دبیر این جشنواره در رابطه به خبرنگاران گفته است که بنیاد بیماری های خاص با هدف ایجاد عزم ملی در توجه به مسائل بیماران خاص در سه محور پیشگیری، درمان و آموزش برای بیماران خاص، با همکاری استانداری گلستان و با نگاهی نو و فارغ از کلیشه های مرسوم به موضوع بیماری های خاص (دیالیز، تالاسمی، هموفیلی و بیماران صعب العلاج سرطان، ام اس، پیوند کلیه، دیابت و ای بی) اقدام به برپایی جشنواره عکس من زندگی را دوست دارم می کند.

کیوانفر می گوید در راستای این جشنواره می کوشیم با ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی با توجه به زمینه های آثار نمایشگاهی، ظرفیت های ناب تصویری و ادراک شاعرانه، شرایط توجه به بیماران خاص را فراهم کنیم.

عبدالله عبدالله در سرزمین چهار فصل ایران

با وجود اینکه با شنیدن نام سیستان و بلوچستان یک استان های کم برخوردار و چهره ای کویری در اذهان عموم تداعی می شود اما این استان دارای ظرفیتی هم چون بندر چابهار است که رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان امروز در سفر به این بندر از آن به عنوان بستر توسعه اقتصادی افغانستان و سایر کشور های منطقه یاد کرد.

بندر چابهار در جنوبی ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان یکی از نزدیک ترین بنادر آب های آزاد به کشور افغانستان است و امروز عبدالله عبدالله با سفر به این شهر بندری خواستار بهره گیری تجار افغانی از ظرفیت های تجاری آن شد.

رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در سفر به بندر چابهار گفت: بندر چابهار نه تنها برای افغانستان و ایران، بلکه به سایر کشورهای منطقه نیز مهم و با ارزش است افزود: بندر چابهار از تمام بنادر دیگر برای وصل کردن افغانستان به دریا نزدیک تر و کم هزینه تر می باشد و راه را برای مرادوات اقتصادی با طرف هندی را نیز تسهیل تر می کند.

ترکیه ای ها به عکس پسر قشمی طلا دادند

عکاس هرمزگانی سومین طلای عکس مسابقات بین المللی در سال جاری را در کشور ترکیه کسب کرد. علی اصغر بشارتی در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص کسب سه مدال طلا جهانی عکاسی گفت: در مسابقات آساهی شیمبون ژاپن به وسیله سایت ثبت نام و 10 عکس ارسال کردم. عکس زن قشمی از سوی داوران انتخاب و پیروز به کسب مقام قهرمانی طلا شد، همچنین در مسابقات آرژانتین که مرداد ماه سال جاری برگزار شد مدال برنز و سه روز پیش هم در ترکیه مقام اول و مدال طلا را کسب کردم.

عکسی که در جشنواره ترکیه رتبه نخست را کسب کرد عکس با نام پسر از این هنرمند قشمی با محتوای عشق ورزیدن مادر قشمی به فرزندش در دریا و تقلای فرزند برای رسیدن به آغوش مادر بود.

محور ورودی پاسارگاد جذاب می شود

خبر می رسد در راستای کاوشهای اخیر و ساماندهی میراث فرهنگی شیراز قرار است محور ورودی میراث جهانی پاسارگاد بر اساس معماری مطابق با دوره هخامنشی ساماندهی شود تا فضای بصری ورودی به این محوطه تاریخی بر اساس معماری هخامنشی برای گردشگران جذاب تر باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این رابطه به خبرنگاران گفت: خیابان منتهی به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد منشعب از جاده اصلی شیراز ـ اصفهان به عنوان محور اصلی گردشگری منطقه پاسارگاد سالانه محل گذر حدود نیم میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

سوخت رسانی به کامیون های گرفتار در مرز ترکیه به ایران

صف طویل نزدیک 50 کیلومتری کامیون های گرفتار در برف مرز بازرگان - گوربولاغ وارد هشتمین روز شده و رانندگان این خودروها همچنان چشم انتظار ورود به کشور هستند.

و در همین شرایط امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص فرایند امداد رسانی به رانندگان کامیون های ایرانی به خبرنگاران گفت: 580 دستگاه کامیون ایرانی که در آنسوی مرز بازرگان و در خاک ترکیه به علت بارش برف و کولاک شدید متوقف شده بودند، با رایزنی و هماهنگی وزارت امور خارجه سوخت مورد نیاز خود را دریافت کردند.

وی تصریح کرده است که بر اساس رایزنی های اجرا شده مجوز 10 هزار لیتر سوخت تا فاصله 23 کیلومتری مرز در کشور ترکیه اخذ شد و عصر روز سه شنبه با همکاری نهادهای مرتبط استان به هر راننده کامیون ایرانی حدود 20 الی 30 لیتر به صورت رایگان توزیع شد. در کنار توزیع سوخت از سه شنبه امداد رسانی و تأمین مایحتاج مورد نیاز رانندگان ایرانی از قبیل پتو و مواد غذایی ایرانی به وسیله گروه های امدادی هلال احمر و ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی با هماهنگی و رایزنی کنسولگری ایران در ارزروم ترکیه و کنسولگری ترکیه در ارومیه در حال انجام است.

ایستگاه بهداشتی در زیر زمین

افزایش بیماری ها و ضرورت اهمیت پیشگیری موجب شد تا مشهدی ها امروز دراقدامی قابل توجه به دور از هیاهوی شهر در زیر زمین و در ایستگاه قطار شهری ایستگاهی بهداشتی با هدف ارایه خدمات مشاوره ای ایجاد کنند.

با راه اندازی پایگاه سلامت شهفرایندی درایستگاه قائم قطار شهری مشهد زائران و مجاوران حرم رضوی از این پس مشاوره و خدمات رایگان بهداشتی دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در مراسم افتتاح پایگاه سلامت شهفرایندی در ایستگاه قائم گفت: پایگاه سلامت در این ایستگاه هیچ گونه درآمد و منفعتی برای شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد و همچنین انجمن های پزشکی فعال در این پایگاه نداشته و فعالیت مذکور کاملا عام المنفعه و در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه است.

در این ایستگاه شهفرایندان می توانند از خدمات رایگان تست فشار خون و یا دیابت و آگاهی درباره سایر بیماری ها اطلاعات کسب کنند.

دانشجویانی که جا پای استاد می گذارند

هفته پژوهش که می شود بازار اظهار نظرهای مرتبط هم رونق می گیرد، اظهاراتی که اگر عملی شود گره کور پژوهش در کشور را تا حدودی باز می کند. نصرالله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر کشور نیز با چنین اظهار نظری امروز پایش به بسته خبری مهر باز شد: باید شرایطی ایجاد شود که دانشجوها جا پای استاد خود بگذارد. وی البته از راه اندازی هسته های علمی در دانشگاه های کشور برای تحقق این حرفش خبر داده و وعده کرده است که دانشجویان لیسانس، کارشناسی ارشد و دارنده های رساله های دکتری مورد حمایت قرار گیرند.

علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که برای شرکت در نشست هم اندیشی شرکت های دانش بنیان به همدان رفته بود از تحول در تعداد این شرکت ها حرف به میان آورده و گفته است: اول فروردین سال 92 تعداد شرکت های دانش بنیان ثبت شده در کشور 30 شرکت بود که در مرداد 93 این میزان به 156 شرکت افزایش پیدا کرد و پس از تنها یک سال در 94 تعداد این شرکت ها به یک هزار و 500 شرکت رسید؛ البته باید منتظر ماند و خروجی این شرکت ها را در اقتصاد دانش بنیان دید.

داوطلبی که قبل از تایید صلاحیت فوت کرد!

اما این روزها تایید صلاحیت ها هم جای خود را در میان اخبار داغ حفظ کرده است به طوریکه نتایج بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی نشان از تایید صلاحیت بالای 90 درصدی در بیش از 25 استان کشور دارد.

مطابق آمار اعلامی از سوی مسئولان استانی بوشهر شاهد تایید صلاحیت 100 درصد داوطلبان بوده و بعد از این استان، چهارمحال و بختیاری و همدان با تایید صلاحیت 99 و 98 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. کمترین میزان تایید صلاحیت نیز در اختیار استان هرمزگان با تایید صلاحیت حدود 81 درصد داوطلبان است.

در برخی استان های نیز اتفاقات غیرقابل پیش بینی روی تعداد داوطلبان تأثیرگذار بود به طوری که در استان مرکزی یک داوطلب انتخابات مجلس در فاصله ثبت نام تا بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی یعنی در طول 10 روز فوت کرد تا یک نفر از آمار این استان کاسته شود کرمان هم جزو آخرین استانهایی بود که مسئولان انتخابات آمار تایید صلاحیت شده ها را اعلام کردند.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4949

به "نفس تحریم ها به شماره افتاد، لب کارون خشک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس تحریم ها به شماره افتاد، لب کارون خشک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید