جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 خرداد 1400

به گزارش جعبه مهر، شاخص بورس در اولین روز هفته کار خود را با فرایند صعودی شروع نموده است. اینبار بانک ها و محصولات شیمیایی رهبری بازار را بر عهده گرفته اند و دوران پالایشگاه ها و خودرویی ها احتمالا به خاتمه رسیده است. تا 30 دقیقه اول معاملات امروز شاخص کل بورس تهران بیش از هفت هزار واحد رشد نموده و به رقم یک میلیون و 154 هزار واحد رسیده است. تا اینجای کار شاخص کل 62 صدم درصد و شاخص هم وزن 9 صدم درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان می دهد خیلی از شرکت های کوچک در این راستا همراهی نمی نمایند و شرایط برای نماد های شاخص ساز خیلی بهتر از کلیت بازار سرمایه است. تا اینجای کار نماد های فارس، نوری، وبلمت، شستا، وتجارت، فولاد و وبصادر به ترتیب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 خرداد 1400

خیزش دوباره بانک ها و محصولات شیمایی

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز شنبه 29 خردادماه 1400 اکثریت بازار سرمایه به دست نماد های سبزرنگ افتاده است. طوری که از مجموع 268 نماد معامله شده در بازار بورس در ساعت اولیه معاملات حدود 150 نماد فرایند صعودی دارند و 118 نماد به راستا نزولی خود ادامه می دهند. در بازار فرابورس شرایط متفاوت است و نماد های قرمزرنگ پیشتازند. طوری که از بین 151 نماد معامله شده 84 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و 67 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 29 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بورس می خواهد خرداد را با رنگ سبز به انتها برساند. احتمالا به همین خاطر در اولین ساعات معاملات امروز شنبه شاهد رشد قیمت سهام در اغلب نمادهای شاخص ساز به خصوص در دو گروه بانک ها و محصولات شیمیایی هستیم. انگار که این دو گروه قرار است جایگزین پالایشی ها و خودرویی ها شوند و رهبری بازار را در راستا صعودی به دست بگیرند. در ساعات اولیه معاملات امروز دارا یکم به واسطه افزایش قیمت سهام بانک ها حدود 2.6درصد رشد نموده و پالایش سر جایش متوقف شده. دیگر صندوق های سهامی عموما به رشد یک درصدی بسنده نموده اند. امروز شاهد تحولاتی در گروه نهادهای اقتصادی هستیم. سهامداران شرکت فرابورس بعد از مدت ها در حال خلاصی از صف فروش هستند و این موضوع باعث افزایش حجم معمالات در نمادهای فرابورس، بورس و بورس کالا شده است. هرچند کالا همچنین صف فروش دارد. فلزات اساسی امروز رمق چندانی ندارند. فملی یک درصد کاهش قیمت و فولاد یک درصد افزایش قیمت پیدا نموده. کویر، فرزین، فرآور و فاسمین کمی نزولی و ذوب، فخوز، فوکا و فباهنر کمی صعودی هستند. در این بین تنها فروی، فسپا و فگستر بیش از سه درصد رشد نموده اند. گروه محصولات شیمیایی اغلب به رنگ سبز درآمده. پترول، نوری، شفن، شپدیس، بوعلی و جم بیش از دو درصد افزایش قیمت را تجربه می نمایند. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری برای وتجارت، وبصادر و وپست صف خرید تشکیل شده و وبملت و وکار حدود سه درصد رشد نموده اند. گروه پالایشگاه ها هم کمی سبزرنگ است. شرکت های چندرشته ای صنعتی، استخراج کانه های فلزی و محصولات کانی غیرفلزی از دیگر گروه های نسبتا سبزرنگ بازار امروز هستند.

یک سوم نماد ها در صف فروش

شرایط امروز برای نماد های شاخص ساز تا حد زیادی مطلوب است، اما تغییری به حال سهامداران نماد های کوچک ایجاد نشده است. تا جایی که امروز حدود 190 نماد بازار صف فروش دارند. این تعداد 32 درصد یعنی یک سوم بازار سرمایه را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش همچنین حدود دو هزار و 600 میلیارد تومان است. در سوی دیگر بازار امروز 60 نماد یعنی 10 درصد بازار سرمایه صف خرید دارند و ارزش کل صف های خرید به حدود 720 میلیارد تومان می رسد.

شستا؛ سنگین ترین صف خرید بازار

بعد از نماد تازه وارد ومدیر که امروز اولین روز معاملات خود را تجربه می نماید و صف خرید 134 میلیارد تومانی دارد، شستا سنگین ترین صف خرید بازار را به ارزش 107 میلیارد تومان شاهد است. نوری با صف خرید 96 میلیاردی در رتبه بعدی این فهرست و بالاتر از عرضه اولیه ولکار ایستاده است. وتجارت، تاپیکو، فتوسا، وبصادر، وبانک، جم، پترول، شاملا، شبریز، بوعلی، ونوین، وخارزم و رانفور از دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

غدام؛ سنگین ترین صف فروش بازار

شرکت خوراک دام پارس با نماد غدام امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است. احتمالا این اولین بار در سال 1400 باشد که ارزش سنگین ترین صف خرید بیشتر از سنگین ترین صف فروش است. چراکه غدام حدود 61 میلیارد تومان صف فروش دارد. سنیر با صف 58 میلیاردی و ثنوسا با صف 51 میلیاردی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. غنوش، بکاب، کمرجان، ثالوند، حپترو و ثعمرا از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز به حساب می آیند.

جهش 14 هزار واحدی بورس به یاری شاخص ساز ها

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز شنبه 29 خردادماه با صعود 14 هزار و 310 واحدی به رقم یک میلیون و 161 هزار و 985 واحد رسید. در این روز شاخص کل 1.25 درصد رشد کرد، اما شاخص هم وزن تنها شش صدم درصد افزایش داشت که نشان می دهد عمده رشد شاخص کل بر دوش نماد های شاخص ساز بوده و از این بازار سبزرنگ چیزی نصیب سهامداران شرکت های کوچک و متوسط نشده است. نماد های فارس، شستا، فولاد، تاپیکو، کگل، نوری و جم به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته اند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز شنبه 29 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

با وجود رشد شاخص کل، گروه های کوچک بازار که در سمت راست و پایین نقشه قرار دارند، غرق در رنگ قرمز هستند. امروز شاهد شگفتی سازی نمادهای محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و شرکت های چندرشته ای صنعتی بودیم. بانک ها هم نشانه های مثبتی از خود بروز دادند. در گروه فلزات اساسی، فملی در فرایند صعودی بازار همراهی نکرد و کمی عقب نشینی داشت. فولاد، ذوب، فخوز و فسپا سه درصد رشد کردند و فتوسا، فگستر، فروی و فسازان صف خرید داشتند. خودرویی ها امروز عموما قرمز بودند. خساپا یک درصد، خودرو دو درصد و خپارس سه درصد کاهش قیمت پیدا کردند و برای خاهن و خیاری صف فروش تشکیل شد. عمده نمادهای شمیایی از جمله پترول، تاپیکو، شپدیس، شفن، جم، نوری، بوعلی و شاراک با رشد پنج درصد به صف خرید رسیدند. در گروه فرآورده های نفتی هم اغلب نمادها یعنی شپنا، شتران، شبریز، شسپا و شبهرن صف خرید داشتند. وبصادر، ونوین و وتجارت از گروه بانک به جمع نمادهای دارای صف خرید پیوستند و وبملت و وپارس به رشد سه درصدی بسنده کردند. شستا، وغدیر، وبانک و ونیکی هم نماینده های گروه شرکت های چندرشته ای صنعتی در فهرست نمادهای دارای صف خرید بودند. دیگر گروه های بازار عموما رنگ قرمز داشتند که از جمله آنها می توان به محصولات غذایی، نهادهای اقتصادی، حمل و نقل، زراعت، قند و شکر و رایانه اشاره نمود.

4.9 هزار میلیارد تومان سهام در بورس جابه جا شد

معامله گران بورس امروز حدود هشت میلیارد برگه سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 482 هزار معامله به ارزش چهار هزار و 932 میلیارد تومان دادوستد کردند. این رقم نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی ندارد و نشان می دهد ارزش معاملات روزانه ثابت باقی مانده است. غکورش، ولکار، شپنا، خودرو، فملی، خگستر و فولاد پرتراکنش ترین نماد های بورس و فتوسا، فگستر، فرابورس، کرمان، چخزر، رافزا و شاروم پرتراکنش ترین نماد های فرابورس در بازار امروز بودند.

ورود پول در نیمه دوم بازار

سهامداران حقیقی امروز در مجموع 152 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و پولشان را از بازار خارج کردند. نکته جالب در آنالیز فرایند تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی آنجایی است که در نیمه اول بازار حقوقی ها خریدار بودند، اما به محض اعلام نتایج اولیه انتخاب راس ساعت 11 ظهر حقیقی ها دست به خرید سهام زدند. امروز نماد های تاپیکو، شفن، وبملت، شستا، شپدیس، فتوسا، وغدیر و نوری بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند و حقوقی ها دست به حمایت از نماد های شپنا، فولاد، وملل، وپاسار، خاهن و میدکو زدند.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10374

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 خرداد 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 خرداد 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید