جلوگیری از ریزش مو با 6 راهکار تایید شده

به گزارش جعبه مهر، برای جلوگیری از ریزش مو ابتدا باید سلامت پوست کف سر را تضمین کنید. سپس با استفاده از مواد معدنی و مغذی مناسب برای تقویت ریشه و ساقه مو تلاش کنیم. البته برخی اصلاح برخی رفتارهای فردی حین شانه کردن و شستن موها در جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارند.

جلوگیری از ریزش مو با 6 راهکار تایید شده

خبرنگاران | سرویس آرایش و زیبایی - یک بار برای آخرین بار؛ چگونه از ریزش موهای خود جلوگیری کنیم؟ بیشتر افراد رویای داشتن مو های سالم، براق و زیبا را در سر دارند، چراکه مو های سالم و زیبا، جذابیت یک فرد را افزایش می دهد. امروزه افراد زیادی به دلایل مختلف با ریزش مو سر و کار دارند. موثرترین روش ها برای جلوگیری از ریزش مو کدامند؟ در ادامه با روش های تایید شده توسط پزشکان برای پیشگیری از ریزش مو آشنا می شوید.

ریزش مو علل گوناگونی دارد که میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. درست است که ریزش مو بدون درد اتفاق می افتد، ولی آن را می توان یک تجربه استرس زا دانست. ناپدید شدن مو ها به صورت روزانه به خصوص در زنان، زیبایی آن ها را تحت شعاع قرار می دهد. البته بیشتر آقایان، ریزش مو را به عنوان یک نتیجه طبیعی پیری می پذیرند. اما باید بدانید که علت ریزش مو یکی از موارد زیر است:

  • کمبود مواد مغذی ضروری در بدن
  • استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی همچون رنگ مو، اسپری مو، مواد دکلره و مواد فر و صاف کننده مو
  • حرارت ناشی از سشوارها و اتوی مو
  • رژیم غذایی نامناسب و عادات ناسالم
  • عدم تعادل هورمونی
  • مصرف برخی از داروها
  • شوره سر و یا سایر اختلالات پوست سر
  • استرس، تنش، ناراحتی فکری و نگرانی
  • دلایل ژنتیکی

در ادامه با موثر ترین روش ها برای جلوگیری از ریزش مو آشنا می شوید:

1. از شانه مناسب استفاده کنید

زمانی که با ریزش مو روبرو هستید، شانه کردن مو ها می تواند مانند یک کابوس عذاب آور باشد. اما اگر شانه مناسب را انتخاب و مو های خود را با استفاده از آن شانه کنید، متوجه خواهید شد که نگرانی های شما بی مورد است.

بهتر است از یک شانه عریض چوبی برای شانه کردن مو ها استفاده کنید. شانه های چوبی عریض که بین دندانه های آن ها فاصله وجود دارد، از ریزش مو ها در اثر کشش، فشار یا شکستکی جلوگیری می کند. توجه داشته باشید زمانی که مو های شما خیس است از شانه کردن مو ها خودداری کنید. زمانی که مو ها خیس هستند، احتمال شکستگی آن یا کنده شدن آن ها به اوج خود می رسد.

از طرف دیگر، هر هفته شانه و برس خود را تمیز کنید. این کار را می توانید زیر دوش حمام انجام دهید. تمیز نگه داشتن شانه و درنتیجه پیشگیری از بروز بیماری های قارچی، نکته بسیار مهمی برای جلوگیری از ریزش مو به شمار می رود.

2. مو های خود را به روش صحیح حوله کنید

پس از استحمام زمان خشک کردن مو ها فر می رسد. خشک کردن مو ها با حوله سریعترین راهی است که به ذهن همه می آید. اما باید بدانید که استفاده نادرست از حوله می تواند به بدترین رفتاری تبدیل شود که شما می توانید با مو های خود انجام دهید.

خشک کردن محکم و سریع مو ها با مالش شدید حوله بر روی سر باعث شکستگی، گیر کردن و کنده شدن مو ها می شود. به جای این کار بهتر است حوله را بر روی سر بگذارید، و به آرامی آب سر را بگیرید. هیچ فشاری به سر وارد نکنید. لازم نیست حوله را حرکت دهید. سپس صبر کنید تا مو ها به صورت طبیعی خشک شوند.

3. مو های خود را سه بار در هفته بشویید

حداقل هر سه روز یکبار و حدبیشتر سه بار در هفته، مو های خود را با استفاده از یک شوینده مو یا شامپو مناسب بشویید تا کثیفی، چربی و باکتری های تجمع یافته در کف سر از بین بروند. بهتر است مو های خود را تمیز نگه دارید تا از ریزش مو در اثر مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کرده باشید.

از طرف دیگر، بهتر است زیاده روی نکنید. شستن زیاد موها، چربی های مفید موجود در کف سر را از بین می برد و کف سر را خشک می کند. این مواد معدنی برای رشد مو ها ضروری هستند.

4. جلوگیری از ریزش مو با روغن درمانی

شاید توصیه های زیادی در این باره شنیده باشید که مالیدن روغن به مو ها قبل از خواب کمک زیادی به کاهش ریز مو می کند. بله، موثر است، اما نه با همه روغن ها! روغن هایی مانند روغن بادام، نارگیل، زیتون یا روغن کرچک برای ماندن طولانی مدت بر روی سر بسیار مناسب هستند؛ بنابراین برای روغن درمانی قبل از خواب توصیه می شوند.

از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم: 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک یا روغن هسته انگور

زمان انجام: قبل از خواب شب

روش انجام

1. دو قاشق غذاخوری از یکی از روغن های گفته شده را درون یک کاسه بریزید.

2. نوک انگشت های دست خود را دورن کاسه گذاشته و تا حد معقولی به روغن آغشته کنید. سپس برای ماساژ دادن کف سر آماده شوید.

3. حدود 15 دقیق کف سر و ریشه مو های خود را با روغن ماساژ دهید. ماساژ باید به آرامی با فشار کم انجام شود. تمام نقاط کف سر باید ماساژ داده شوند.

4. روغن باقیمانده را به ادامه طول ساقه های مو بمالید.

5. به روغن فرصت دهید تا در طول شب تاثیر خود را بگذارد و صبح روز بعد مو های خود را با شامپوی مناسب بشویید.

دوره انجام: 2 تا 3 شب در هفته

ترکیب روغن ویژه برای ماساژ روغن

این ترکیب روغن 100 میلی لیتر است. برای ذخیره و نگهداری آن به یک بطری و یک لیوان مدرج اندازه گیری میلی لیتر نیاز دارید:

  • 40 میلی لیتر روغن بادام
  • 40 میلی لیتر روغن نارگیل
  • 10 میلی لیتر روغن کرچک
  • 3 عدد کپسول ویتامین E
  • 10 میلی لیتر روغن اسطوخودوس

5. درمان با روغن داغ

اگر به روغن درمانی در طول شب علاقه مند نیستید، با استفاده روغن گرم قبل از استحمام می توانید از مزیت های روغن بهره مند شوید. روغن گرم به این دلیل ترجیح داده می شود که می تواند به خوبی وارد منافذ پوست سر شود و جریان خون در کف سر را افزایش دهد.

برای اجرای ماساژ روغن داغ از اقدامات زیر پیروی کنید:

مواد لازم: 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک یا روغن زیتون و یا روغن هسته انگور، یک حوله داغ

زمان مورد نیاز: 45 دقیقه تا 1 ساعت

روش انجام

1. دو قاشق غذاخوری از یکی از روغن های گفته شده را درون یک کاسه بریزید. سپس کاسه را چند ثانیه بر روی حرارت کم بگیرید تا داغ شود.

2. نوک انگشت های دست خود را دورن کاسه گذاشته و تا حد معقولی به روغن آغشته کنید. سپس برای ماساژ دادن کف سر آماده شوید.

3. کف سر را طی 15 دقیقه با آغشته کردن روغن، تا جایی که تمامی قسمت های سر پوشیده شود، ماساژ دهید.

4. باقی مانده روغن را به ریشه و بقیه طول ساقه مو ها بمالید. این اطمینان را حاصل کنید که روغن بر ریشه تا نوک ساقه مو نشسته است.

5. 30 تا 45 دقیقه دیگر نیز صبر کنید. اما در این مدت، دور سر خود را با یک حوله گرم شده ببندید. برای گرم کردن حوله می توانید از بخار آب داغ یا سشوار استفاده کنید. در این مدت اگر حوله سرد شد، سشوار داغ به طرف آن بگیرید.

6. پس از اتمام این مراحل، با شامپوی مخصوص خود، سر را شست و شو دهید.

دوره انجام: 2 تا 3 بار در هفته

6. مخلوط چای سبز و تخم مرغ

چای سبز دارای انواع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از ریزش مو جلوگیری و رشد آن ها را بهبود می دهند. تخم مرغ نیز یک ماده مفید شناخته شده برای تقویت کف سر است، چراکه پروتئین زیادی دارد. ترکیب این دو بیشتر مواد معدنی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو را فراهم می کند.

مواد لازم: 2 قاشق غذاخوری چای سبز، یک زرده تخم مرغ، کلاه دوش یا کلاه رنگ مو

زمان لازم: 30 دقیقه

روش انجام

1. یک زرده تخم مرغ را درون یک کاسه تمیز بریزید. 2 قاشق غذاخوری چای سبز تازه به آن اضافه کنید.

2. ترکیب را به خوبی هم بزنید تا ظاهر آن کمی غلیظ شود و تا حدودی کف کند. اگر بیش از حد غلیظ شد، می توانید چای سبز بیشتری به آن اضافه کنید.

3. این ماسک را به کف سر بمالید.

4. مو های خود را با یک کلاه دوش یا کلاه رنگ بپوشانید.

5. 30 دقیقه صبر کنید تا ماسک عمل کند. بعد از این مدت، سر با با آب سرد و شامپوی مخصوص خود بشویید.

دوره انجام: 2 تا 3 بار در هفته

نکات قابل ملاحظه برای جلوگیری از ریزش مو

  • برای جلوگیری از ریزش مو سعی کنید از شامپو سازگار با موی خود استفاده کنید. از شامپو هایی که عاری از سولفات، سیلیکون، مواد شیمیایی شدید که به مو آسیب می رسانند و شامپو های فاقد پارابن استفاده کنید. استفاده از شامپو های نامناسب مو ها را شکننده می کنند و بیشتر سبب ریزش مو می شوند. سعی کنید هنگام خرید شامپو از محصولات شرکت های معتبر استفاده کنید.
  • استفاده از مواد شیمیایی به صورت مکرر، خشک کردن بیش از حد مو به وسیله اتو کردن و رنگ کردن مو ها از دیگر عواملی هستند که می تواند منجر به ریزش مو شوند.
  • روش بستن مو ها نیز می تواند در ریزش آن ها موثر باشد. دم اسبی کردن مو به حالتی که مو ها بسیار محکم جمع شوند یا کشیده شوند می تواند باعث ریزش مو شود. استفاده روزانه از کش و باند های لاستیکی به جلو و عقب مو و محکم بستن مو می تواند تاثیر زیادی در ریزش داشته باشد. بهتر است گاهی مو ها را آزاد بگذارید.
منبع: setare.com
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9155

به "جلوگیری از ریزش مو با 6 راهکار تایید شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از ریزش مو با 6 راهکار تایید شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید