خواص باور نکردنی میوه آناناس

به گزارش جعبه مهر، مصرف میوه آناناس فواید و خواص فوق العاده ای را به همراه دارد، از خواص آناناس می توان به درمان بعضی از بیماری ها ، بهبود و زیبایی پوست و مو اشاره نمود.

خواص باور نکردنی میوه آناناس
آناناس یک میوه گرمسیر است که در سراسر دنیا موجود است. کریستف کلمب پس از سفر به آمریکای جنوبی، آناناس را به اروپا آورد. آناناس به عنوان میوه ای عجیب و غریب شناخته میشد که در مهمانی های رسمی سرو میشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مجموعه ای از خواص آناناس آشنا کنیم.

با اینحال این میوه در حال حاضر بسیار بین مردم رایج است و مردم می توانند از میوه، کمپوت و آب آناناس استفاده نمایند. در آمریکای مرکزی و جنوبی، آناناس نه تنها برای طعم شیرین دلپذیرش هوادار دارد بلکه قرن ها برای درمان مسائل مربوط به هضم و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقاله به آنالیز مزایای سلامتی و تغذیه این میوه می پردازد.

ارزش غذایی آناناسیک فنجان تکه های تازه آناناس شامل عناصر زیر است:

82 کالری

0.2 گرم چربی

0 گرم کلسترول

2 میلی گرم سدیم

21.65 گرم کربوهیدرات (شامل 16 گرم قند و 2.3 گرم فیبر)

0.89 گرم پروتئین

میزان احتیاج روزانه ای که همان میزان از آناناس تامین می نماید:131 درصد ویتامین C

2 درصد ویتامین A

2 درصد کلسیم

3 درصد آهن

شامل ویتامین ها و مواد معدنی مهمی همانند موارد زیر است:تیامین

ریبوفلاوین

ویتامین B6

فولات

اسید پانتوتنیک

منیزیم

منگنز

پتاسیم

بتاکاروتن و دیگر آنتی اکسیدان ها

آناناس تازه تنها منبع شناخته شده از آنزیمی به نام بروملائین است که می تواند در طیف بسیار وسیعی از مزایای بهداشتی نقش داشته باشد.

فواید و خواص آناناسخوردن میوه ها و سبزیجات از همه نوع به مدت طولانی می تواند خطرات سلامتی را به طور چشمگیری کاهش داده و سبک زندگی را تغییر دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند آناناس، کاهش خطر ابتلا به چاقی، مرگ و میر عمومی، دیابت و بیماری های قلبی را به همراه دارد.

بعلاوه پوست صورت و مو را تقویت می نماید، انرژی را افزایش می دهد و باعث لاغری در سراسر بدن می شود.1

مزایای دیگر استفاده از آن عبارت است از:

کاهش خطر ابتلا و پیشرفت تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا)مصرف انواع میوه ها در رژیم غذایی (خوردن بیش از سه واحد میوه در روز) خطر ابتلا و پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

جلوگیری از آسمخطر ابتلا به بیماری آسم در افرادی که میزان زیادی موادمغذی استفاده می نمایند، پایین تر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه هایی مانند آناناس، انبه، پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، نعناع، کدوتنبل و هویج یافت می شود.

کاهش فشار خونکاهش فشار خون، یکی دیگر از خواص آناناس است. افزایش پتاسیم خون با مصرف میوه ها و سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند، می تواند به کاهش فشار خون افراد یاری کند. براساس تحقیقات انستیتیو بهداشت و تغذیه ملی، کمتر از دو درصد افراد بالغ در جامعه آمریکا روزانه حدود 4700 میلی گرم پتاسیم دریافت می نمایند. بعلاوه توجه داشته باشید که مصرف پتاسیم می تواند میزان مرگ ومیر را تا 20 درصد کاهش بدهد.

جلوگیری از سرطانآناناس سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و به همین علت می تواند از شکل گیری رادیکال های آزاد که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری سرطان هستند، جلوگیری کند.

بعلاوه پژوهش های انجام شده از سوی دانشکده تغذیه دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی بتاکاروتن نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات دارند. تحقیقات انجام شده بر روی مردم ژاپن نیز نشان می دهد که رابطه معکوسی بین استفاده از رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن و امکان ابتلا به سرطان کولون وجود دارد.

وجود فیبر در همه میوه ها و سبزیجات نیز تا حد زیادی می تواند ریسک ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش بدهد. براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مطالعات و پژوهش های انجام شده نشان می دهند که آنزیم بروملین و دیگر آنزیم های موجود در آناناس در درمان سرطان و یاری به کاهش عوارض جانبی آن (تورم دهان و گلو به علت شیمی درمانی) بسیار مؤثر است.

دیابتمطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که به وسیله رژیم غذایی فیبر بیشتری دریافت می نمایند، سطح گلوکز خون پایین تری دارند و دریافت رژیم حاوی فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز می تواند منجر به بهبود سطح قند خون، لیپید و انسولین شود. یک آناناس میانه در حدود 13 گرم فیبر دارد.

دستورالعمل غذایی پیشنهادی از سوی انجمن تغذیه آمریکا نشان می دهد که میزان فیبر مورداحتیاج برای خانم ها بین 21-25 گرم در روز است که این میزان در آقایان به حدود 30-38 گرم در روز می رسد.

تأثیر مثبت بر باروریآناناس یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان است که تحقیقات تأثیر مثبت آن را بر باروری اثبات نموده اند.

رادیکال های آزاد می توانند به سیستم باروری و تولیدمثل آسیب جدی برساند و غذاهایی با آنتی اکسیدان بالا مانند آناناس برای جلوگیری از این اثر مخرب توصیه می شود. آنتی اکسیدان های موجود در آناناس مانند ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین ها و مواد معدنی چون مس، زینک و اسیدفولیک از جمله ویژگی های خاص این میوه استوایی است که بر باروری زنان و مردان تأثیر مثبت دارد.

بهبود زخم و کاهش التهاببهبود زخم و کاهش التهاب، از دیگر خواص آناناس است. بعضی مطالعات نشان می دهند که آنزیم بروملین موجود در آناناس می تواند به کاهش ورم، کبودی، درد و کاهش دوره بهبود زخم ناشی از عمل های جراحی یاری کند. در حال حاضر، آنزیم بروملین در درمان و کاهش التهاب ناشی از تاندونیت (التهاب بافت های اطراف تاندون)، کشیدگی رباط و دیگر جراحت ها و آسیب عضلات کوچک مانند گوش، بینی و جراحی گلو یا تروما (هر نوع آسیب یا ضربه واردشده بر بدن انسان) نیز استفاده می شود.

پوستآنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در آناناس وقتی به صورت خام یا پخته مصرف می شود، می تواند به بهبود آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا و چین وچروک ناشی از آن یاری کند و منجر به بهبود بافت پوستی شود. بعلاوه ویتامین C نقش مهمی در شکل گیری کلاژن و حفاظت از ساختار پوست دارد.2

موثر برای کاهش وزنآناناس طبیعی حاوی فیبر است. بنابراین مصرف آن باعث پر شدن حجم معده و ایجاد احساس سیری می شود. با خوردن آناناس علاوه بر کنترل وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، میزان قند خون نیز به صورت طبیعی کنترل می شود. بنابراین افت قند خون بویژه در افرادی که رژیم غذایی دارند، بروز نخواهد کرد.

حفظ سلامت قلباگر قلب ما به میزان کافی سالم نباشد، چگونه می توانیم آهنگ های شیرین عاشقانه را زمزمه کنیم؟ به سراغ آناناس بروید! این میوه برای همه چیز راه حلی دارند (خوب، نه همه چیز، به هر حال متوجه منظور من می شوید!). آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در آناناس به پایین آمدن سطح کلسترول بدن یاری می نمایند، و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند.

فابرین نام نوعی پروتئین ارگانیک است که باعث فرایند انعقاد خون می شود. وجود این ترکیبات در خون مانع از گردش خون شده و در نتیجه امکان دارد باعث ایجاد لخته های خونی شود؛ اما بروملین قادر است که این پروتئین را حل نموده و جریان خون را روان سازد. در این صورت است که خون به خوبی به تمام ارگان های بدن می رسد، فعالیت قلب کنترل می شود، رگ های خونی باز شده و از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می شود. به عقیده محققان تأثیر این ترکیب با اثرات آسپرین قابل مقایسه است.

البته منظورمان این نیست که داروی آسپرین خود را کنار گذاشته و آناناس را جایگزین کنید. شما می توانید از این میوه برای ارتقای سلامت قلب خود بهره ببرید.

تقویت سیستم ایمنی بدنبا خوردن یک وعده آناناس که برابر نصف یک فنجان می باشد، 130 درصد از احتیاج روزانه بدن ما به ویتامین C تامین می شود و به همین علت باید آناناس را یکی از برترین و البته خوشمزه ترین منابع تامین ویتامین C - که به آن اسکوربیک اسید نیز گفته می شود - دانست. ویتامین C عمدتا در فرآیندهای مرتبط با تقویت بدن و دستگاه ایمنی در برابر بیماری ها و عوامل بیماری زا مشارکت دارد.

درمان سینوزیت و برونشیتبروملین موجود در آناناس قادر است که ترشحات بینی، سینوزیت یا برونشیت را روان نموده و باعث دفع آن ها شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد افرادی که به مدت 6 روز بروملین دریافت نموده اند 83 درصد راحت تر توانسته اند از شر التهاب های مجاری تنفسی خلاص شوند.

یاری به سلامت کلیه هاافرادی که از مسائل کلیوی رنج می برند می توانند بدون نگرانی آناناس میل نمایند و از خواص آن بهره مند شوند. چون کلیه ها را انباشته از پتاسیم نمی نماید.

یاری به هضم غذانفخ معده، دردهای شکمی، اسپاسم و گرفتگی عضلات و غیره. همه ما این مسائل را تجربه نموده ایم. آناناس برای هضم غذا مناسب است. این میوه اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که با هضم غذا مشکل دارند بسیار مناسب است. آناناس رسیده اسید معده و نفخ را کاهش می دهد.

درمان مسائل گوارشیاگر در هضم غذا مشکل دارید یا دچار گاز معده و غیره هستید ضروری است که به تغذیه تان اهمیت ویژه ای بدهید. اگر تغذیه متعادلی دارید ولی از این مسائل رنج می برید، احتمالاً بدنتان به میزان کافی آنزیم های گوارشی ترشح نمی نماید. آنزیم بروملین باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش شده و به بدن یاری می نماید تا به خوبی مواد غذایی تجزیه شده و جذب شود.

برطرف گلودرد و سرفهدر سال 2010 محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و برطرف ناراحتی گلو مؤثرتر است. آناناس حاوی آنزیم بروملین و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت ها را برای بدن آسان تر می نماید.3

پی نوشت:

1.www.7ganj.ir

2.www.chetor.com

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10955

به "خواص باور نکردنی میوه آناناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص باور نکردنی میوه آناناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید