در مشهد سوغاتی چه بخریم؟

به گزارش جعبه مهر، مشهد به اسم یک شهر زیارتی و مذهبی همه ساله پذیرای خیل زیادی مسافر از ایران و کشورهای مسلمان است. خرید سوغات مشهد هم امر جدا ناپذیری است که باید انجام گردد. سوغات این شهر متبرک بوده و بسیار باارزش هستند.

در مشهد سوغاتی چه بخریم؟

آشنایی با شهر مقدس مشهد

مشهد به اسم یکی از کلان شهر های ایران در شمال شرقی نقشه واقع شده است و مرکز استان خراسان رضوی است. به دلیل قرار گیری بارگاه مقدس امام رضا (ع) در این شهر ارزش والایی به آن داده می شود. به طوری که بیشتر مردم مسلمان ایران بر این باورند که امام رضا باید آنان را بطلبد تا توفیق زیارت نصیبشان شود. مشهد در دوره افشاریه مرکز ایران بود. نامگذاری این شهر به این نام اشاره به شهود و محل شهادت دارد.

سوغات مشهد چیست؟

شهر مشهد هم مانند سایر شهرها و استان های کشور دارای سوغات مختلفی از قبیل صنایع دستی و خوراکی های محلی و بومی است. در ادامه می خواهیم تک تک این سوغات را برای شما معرفی کنیم تا در سفر خود برترین انتخاب ها را داشته باشید.

زعفران معروف ترین سوغات مشهد

طلای سرخ ایران یعنی زعفران از معروف ترین سوغات مشهد محسوب می شود. زعفران با داشتن تاریخچه ای قدیمی از ارزش والایی برخودار است و به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود. بیشترین منطقه ها کشت زعفران در ایران مختص جنوب و مرکز استان خراسان است. مشهد در فراوری و تهیه نیمی از زعفران کشور نقش بسیار مهمی دارد. از زعفران در صنایع رنگ سازی، نساجی و چرم سازی هم استفاده می شود. بعلاوه این گل دارای خواص درمانی و دارویی مانند ضد سرطان بودن، شادابی، تقویت حافظه و جوان سازی پوست است. برترین و مرغوب ترین زعفران رنگش قرمز تیره و در زمان قرارگیری در آب دیر رنگ است. شما می توانید زعفران مشهد را در شکل های گوناگون درشت (پوشال) ، ریز(سرگل) و دسته(ریشه دار) تهیه کنید.

زرشک مشهد

بعد از زعفران نوبت به زرشک می رسد که در بین سوغات مشهد بسیار محبوب و معروف است. این محصول فرآورده روستای کلاته و شهر قاین و سایر روستاهای خراسان رضوی است. خراسان با فراوری بیشتر در مقام اول و مازندران با فراوری و کشت زرشک های خوشمزه در مقام دوم است. شما در سفر خود به مشهد می تواند از تمامی مغازه های فروش خوراکی ، زرشک و زعفران تهیه کنید. به طور کلی زرشک مشهدی در دو نوع پفکی(مجلسی) و اناری به فروش می رسد. زرشک در آشپزی ایرانی کارایی زیادی دارد و دارای خواص درمانی فراوانی است.

خشکبار مشهد

خشکبار هم جزو سوغاتی های محبوب مشهد به شمار میرود. هنگامی که در خیابان های مشهد قدم می زنید با مغازه های متعدد خشکبارفروشی روبرو می شوید و همین شما را وسوسه به خرید آن می نماید. خشکبار مشهد می تواند شامل نخود، آلوچه، میوه خشک، کشمش، پسته و گردو باشد. بعلاوه برگه های خشک شده هلو و زردآلو هم زبانزد و محبوب مسافران است.

ادویه هفت قلم به اسم سوغاتی مشهد

ادویه هفت قلم از سوغات بسیار محبوب برای مسافران مشهد است. ادویه هفت قلم شامل ادویه های زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل پر، زنجبیل، سماق، دارچین می شود. این ادویه ها با رنگ های گوناگون به صورت جدا شده در کنار هم قرار می گیرند و با این دسته بندی به فروش می رسند.

نبات و نقل در مشهد

نبات برای شیرین کردن مزه انواع دمنوش ها و چای ها به کار می رود. نبات کریستالی زیبا از تبلور شکر و آب است که در تزئین سفره عقد و به صورت چوبی هم مورد استفاده قرار می گیرد. انواع نبات های زعفرانی، لیمویی،دارچینی، زیره، گل محمدی، نعنایی و آویشن در مشهد به اسم سوغات فروخته می شود؛ اما نقل هم فرآورده دیگری از شکر محسوب می شود که به طور معمول در کنار چای مورد مصرف قرار می گیرد. انواع نقل مشهد را می توان در طعم های گردویی ، نارگیلی، هل، گلاب ،کاکائویی و زعفران تهیه کرد.

جیلی بیلی یکی دیگر از سوغات مشهد

پاستیل های معروف رنگی در مشهد به جیلی بیلی معروف هستند که این روزها به اسم سوغات مشهد در زمان سفر خریداری می شود.

مهر و سجاده مشهد

سجاده و مهر برترین و مشهور ترین سوغات یک شهر زیارتی مانند مشهد است. با توجه سلیقه خود می توانید انواع مختلفی از سجاده و مهر ها برای عزیزانتان و کسانی که دوستشان دارید، بخرید.

انگشتر و زینت آلات عقیق و فیروزه

عقیق تراشی و فیروزه تراشی در استان خراسان رضوی سابقه ای چندین ساله دارد و دارای اهمیت بالایی است. پس می توان از این هنر به اسم سوغات مشهد یاد کرد. اغلب فیروزه های مشهد از شهر نیشابور تهیه می شود. مشهد به نیشابور نزدیک است و به اسم مکان تراش و عرضه فیروزه معروفیت دارد.

عطر مشهد

عطر مشهد هم بسیار معروف است و می تواند به اسم یادگاری خریداری شود. از عطر مشهد می توان در کنار سجاده نماز استفاده کرد. رایحه های این عطر مانند سنجد، کبری، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید ، گل مریم، گل نرگس است.

صنایع دستی مشهد

فراوریات نمدی در مشهد

نمد را می توان از پشم گوسفند تنیده تهیه کرد. مرغوب ترین و زیبا ترین نمد ها در شاندیز یافت می شود.

تابلوهای نفیس نقره مشهد

تابلوهای نقره مشهد در طرح ها و مقدار های گوناگونی ساخته می شوند و می توانند به اسم سوغاتی نفیس هدیه داده شوند.

آینه کاری یکی از معروف ترین سوغات مشهد

آینه کاری در معماری اسلامی دارای اهمیت بوده است و به همین خاطر هم در شهر های مقدس و زیارتی هنر آینه کاری بسیار رونق دارد.

سماورسازی در مشهد

سماور کلمه ای روسی و به معنای خود جوش است. وارد شدن سماور به ایران مربوط به دوره صفویه می شود. در ابتدا برای تهیه قهوه از سماور استفاده می شد ولی بعد از آن برای تهیه چای استفاده شد.

پوستین دوزی

پوستین دوزی و نقش اندازی بر روی آن در مشهد دارای اهمیت زیادی است. طبق تحقیقات انجام یافته روش نمک زدن و پرورش، تراش، خورش دادن و آماده کردن پوست برای فراوری جلیقه، زیر انداز و پوستین دارای قدمتی طولانی است. شما می توانید از این هنر به اسم سوغات مشهد برای دوستانتان بخرید. بعلاوه برای تزئین کردن پوستین ها از هنرهای رنگ آمیزی و سوزن دوزی استفاده می شد. در حال حاضر پوستین دوزی در شهر شاندیز رایج است.

قالی بافی مشهد

به دلیل وجود بارگاه مبارک امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد ، انواع مختلفی از قالی های شهر ها به مشهد آورده شده است. بعضی از قالی های بافته شده مشهد که از زمان صفویه به یادگار مانده اند، در موزه های جهان نگه داری می گردند. بعلاوه در خود شهر مشهد هم موزه فرش آستان قدس رضوی از زیبا ترین موزه ها به شمار میرود.

گلیم بافی

بومی ها و روستاییان با توجه به ذوق و خلاقیت های هنری شان اقدام به بافت گلیم های منحصر به فردی می نمایند. در گلیم های مشهد می توان نقوش مختلفی از طرح های هنری و حیوانی و گیاهی را مشاهده کرد که معروف ترینشان گلیم سوماک و گلیم سوزنی است.

هرکاره تراشی به چه نوع هنری در مشهد گفته می شود؟

به ظرف های سنگی و دیگ های سنگی در مشهد ، هر کاره می گویند. ویژگی جالب این سنگ که نوعی سرپانتنین بوده و در برابر آتش نرم و مقاوم است. این خصوصیت به هنگام استفاده باعث لذیذ شدن غذا به هنگام پخت می شود. دیگ های هرکاره را می توان در توس و بازارهای کوه سنگی تهیه کرد.

امیدواریم با سفر به مشهد و زیارت بارگاه مقدس امام رضا بتوانید برترین سوغات مشهد را برای دوستانتان انتخاب و بخرید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10774

به "در مشهد سوغاتی چه بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مشهد سوغاتی چه بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید