در خصوص آیفون 12 چه می دانیم؟

به گزارش جعبه مهر، هرچه به زمان معرفی آیفون های سال 2019 نزدیک تر می شویم، خبرها و شایعات درباره این گوشی ها نیز بیشتر می گردد. اما با توجه به شنیده ها، این گوشی ها قرار نیست نسبت به نسل قبلی خود تغییرات زیادی داشته باشند. ظاهرا آیفون های سال 2020 که در حال حاضر به نام آیفون 12 شناخته می شوند، تحول بعدی اپل در دنیای گوشی های هوشمند خواهد بود. بنابراین، با هم نگاهی داشته باشیم به آنچه افشا کنندگان مدعی شده اند از مشخصات آیفون 12 خواهد بود.

در خصوص آیفون 12 چه می دانیم؟

طراحی: خداحافظی با بریدگی نمایشگر (ناچ)

از زمان معرفی آیفون X در سال 2017، بریدگی صفحه نمایش به بحث داغی بین هواداران و مخالفان این طراحی جدید تبدیل شد. رویای نمایشگر بی حاشیه مدت هاست فراورینمایندگان را به خود مشغول نموده است، اما قرارگیری دوربین سلفی و سیستم تشخیص چهره موجب شده بود تا اپل بخش بالایی نمایشگر پرچم دار خود را با یک بریدگی فراوری کند که میزبان این تجهیزات باشد. پس از اپل، شرکت های بسیار دیگری نیز از این نوع طراحی استفاده کردند و گوشی های مختلفی با انواع بریدگی از مستطیل ها و مربع های آزار دهنده تا بریدگی های قطره ای کوچک تر را مشاهده کردیم.

با توجه به جلوه ناخوشایند این بریدگی ها و انتقاداتی که به آن ها وارد شد، از ابتدا تعیین بود که این طراحی زیاد دوام نخواهد داشت و چاره ای موقت بود تا راهکار های اساسی تر مانند مخی کردن دوربین در زیر نمایشگر به بلوغ برسند. البته جاگذاری دوربین در زیر نمایشگر نیز همچنان اول راه است و فراگیر شدن آن در امسال بعید به نظر می رسد. اما احتمالا تا سال 2020 این فناوری برای به کارگیری در پرچم داران شرکت های بزرگ به سطح مطلوب برسد. در نتیجه استفاده از آن در آیفون 12 دور از ذهن نیست. از طرح های دیگری که برای جایگزینی ناچ عنوان شده است، می توان به بریدگی دورن نمایشگر (مشابه گلکسی S10 سامسونگ) اشاره نمود.

علاوه بر طراحی پنل جلویی، احتمالا قاب پشتی نیز دچار تغییراتی می گردد که با توجه به سنت همیشگی اپل، این تغییرات تنها در بخش دوربین به چشم می آیند. با توجه به شایعات پیشین، اپل قصد داشت تا از ترکیب دوربین سه گانه مربعی شکل برای آیفون های امسال استفاده کند. اما آخرین گزارش ها از ناامید شدن این کمپانی برای استفاده از این ترکیب در آیفون های امسال خبر می دهند؛ در نتیجه ممکن است این دوربین در سال آینده و برای آیفون 12 استفاده گردد. به هر صورت، صنعت گوشی هی هوشمند به سمت دوربین های سه گانه و حتی بیشتر پیش می رود و اپل نیز مدت هاست اعلام نموده که به ورود جدی تر به حوزه واقعیت افزوده علاقه مند است و آیفون 12 می تواند اولین کوشش اپل برای تحقق این دو مورد باشد.

صفحه نمایش: همچنان OLED؟

اپل برای اولین در سال 2017 استفاده از نمایشگرهای LCD را کنار گذاشت و آیفون X را با پنل OLED راهی بازار کرد. در سال 2018 نیز آیفون های XS و XS Max با پنل OLED معرفی شدند و فقط آیفون XR بود که به دلیل قیمت پایین تر از پنل LCD استفاده کرد. اما شایعات جدید از کوچ اپل به سوی نمایشگرهای OLED خبر می دهند.

بسیاری از هواداران این کمپانی امیدوارند که این اتفاق هرچه زودتر و در امسال صورت بگیرد، اما خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر به تعویق افتادن آن به گوش می رسد. پس می توان امید داشت که 2020 سالی باشد که همه گوشی های خانواده آیفون 12 از نمایشگر OLED استفاده می نمایند. طبق ادعاهای مطرح شده، ابعاد نمایشگر این آیفون ها به ترتیب برابر با 5.42، 6.06 و 6.67 اینچ خواهد بود. درنیجه می توان گفت که جانشین آیفون XS Max در سال 2020 کمی از نسخه فعلی آن کوچکتر، جانشین آیفون XR تقریبا هم اندازه و نسل جدید آیفون XS در سال 2020 نیز کمی بزرگتر نسخه فعلی خواهند بود.

اما اگر جایگزین آیفون XR برای سال 2020 که ارزان ترین گوشی در خانواده خود خواهد بود نیز مانند دو عضو دیگر از نمایشگر OLED استفاده کند، اپل چگونه بین این سه مدل تفاوت ایجاد خواهد نمود؟ احتمالا تفاوت این نسخه با دو نسخه دیگر در ساختار دوربین خواهد بود که جانشین آیفون XR در سال آینده از دوربین دوگانه استفاده خواهد نمود. آنچه تعیین است، تا پیش از معرفی شدن خانواده آیفون 12 نمی توانیم این شایعات را به طور قطع صحیح فرض کنیم.

سخت افزار: قدرت در دستان شما

چیپ A12 Bionic به کار گرفته شده در پرچم داران فعلی اپل یکی از قدرتمندترین چیپست های موبایلی حال حاضر است، به طوری که بسیاری معتقدند iOS ظرفیت بهره وری کامل از توانایی های این چیپ را ندارد. همچنین، عملکرد شگفت انگیز A12 Bionic را در آیفون های XS و XS Max مشاهده کردیم.

شایعات و گزارش ها هنوز به جانشین این چیپست قدرتمند اشاره ای ننموده اند. اما در خبرها به این موضوع اشاره شده است که اپل در سال 2020 از چیپ جدیدی رونمایی می نماید که با معماری 5 نانومتری فراوری می گردد. قطعا این چیپست جدید از A12 Bionic نیز قدرتمندتر خواهد بود. اما تفاوت نانومترها چطور باعث اختلاف قدرت پردازنده ها خواهد شد؟

به بیان ساده، هرچه فاصله میان اجزا کمتر باشد، انرژی مصرفی آن ها نیز کاهش می یابد و در نتیجه باتری مصرف باتری دستگاه نیز کاهش خواهد یافت. A12 Bionic بر پایه معماری 7 نانومتری فراوری شده است که در حال حاضر بسیار راضی نماینده است. با این حال، پیش بینی می گردد چیپ 5 نانومتری اپل که در 2020 معرفی می گردد نسبت به A12 تا 15 درصد سریع تر عمل کند.

آیفون 8S: جانشینی برای آیفون SE

کوپرتینویی ها در سال 2016 با معرفی آیفون SE بار دیگر طراحی آیفون 5 را که برای بسیاری از کاربران محبوب بود احیا کردند. البته آیفون SE تنها از نظر طراحی با آیفون 5 شباهت داشت و به لحاظ سخت افزاری تقریبا در سطح آیفون 6s بود. ظاهر کلاسیک و ابعاد کوچکتر SE باعث شد تا بسیاری از کاربرانی که به گوشی های هوشمند بزرگ علاقه ندارند به شدت از این گوشی استقبال نمایند. همچنین ظاهر مشابه باعث می شد تا کاربران آیفون 5s بتوانند لوازم جانبی گوشی خود را برای آیفون SE نیز استفاده نمایند. بنابراین اپل به خوبی توانست احتیاج این کاربران را با معرفی یک آیفون با ظاهر قدیمی اما سخت افزار و دوربین به روز رفع کند.

شایعات جدید از این حکایت دارند که در سال 2020 و در کنار آیفون 12، اپل از آیفون جدیدی رونمایی خواهد نمود که می تواند دل کاربران متمایل به آیفون های 7 و 8 را بدست آورد. این گوشی احتمالی که با نام 8S شناخته می گردد، ظاهری مشابه آیفون 8 دارد و در واقع یک نسخه کامپکت خواهد بود که با سخت افزار جدید و المان های قدیمی مانند کلید هوم، Touch ID و شاید لمس سه بعدی فراوری و عرضه خواهد شد.

لمس سه بعدی و اسکنر اثر انگشت

مرگ فناوری لمس سه بعدی یکی از شایعاتی است که مدت هاست به گوش می رسد. ظاهرا تعداد بسیاری از کاربران اپل از این فناوری استفاده چندانی نمی نمایند و حتی بعضی کاربران هیچ گاه به سراغ آن نرفته اند. بنابراین به نظر می رسد کوپرتینویی ها قصد دارند لمس سه بعدی را غیرفعال کند. حذف این قابلیت دو مزیت برای آیفون خواهد داشت: نخست اینکه احتیاج به پنل های گران قیمت حساس به فشار را از بین می برد که باعث کاهش قیمت کلی خواهد شد و مورد دوم اینکه باعث کاهش ضخامت دستگاه می گردد.

بنا به موارد ذکر شده، بسیاری از کاربران امیدوارند در نسل جدید آیفون ها، این قابلیت نه چندان کاربردی حذف گردد. پس از عرضه نسخه بتا iOS 13 و نبود نشانه ای از لمس سه بعدی که ظاهرا با روش های جدید کنترل جایگزین شده است، امیدها به حذف لمس سه بعدی بیشتر شده است. iOS 13 در آیفون های 2019 مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در نتیجه این آیفون ها فاقد ویژگی لمس سه بعدی خواهند بود و به پیروی از آن، در آیفون 12 نیز اثری از لمس سه بعدی نخواهد بود.

صحبت از اسکنر اثر انگشت در نسل های جدید آیفون غیر قابل پیش بینی بود. بعضی منابع اعلام نموده اند که اپل میخواهد در آینده ای نزدیک از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر در آیفون هایش استفاده کند. در طرف مقابل نیز بعضی معتقدند این برنامه به طور کل کنار گذاشته شده است. اما با توجه به این که اپل همیشه شرکتی بوده است که پس از معرفی فناوری های جدید، استفاده از فناوری های قدیمی خود را کنار می گذارد؛ بعید است که شاهد حضور همزمان Touch ID و Face ID در یک گوشی باشیم، مگر اینکه اپل از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر خود به حدی مطمئن باشد که سیستم تشخیص چهره را کنار بگذارد.

مدتی قبل گزارشی مبنی بر تصمیم اپل برای فراوری نسخه ای خاص از آیفون منتشر شد که مختص بازار چین است و به سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز خواهد بود و از Face ID در آن استفاده نخواهد شد . گفته می گردد این نسخه از نسخه جهانی ارزان تر خواهد بود و برای رقابت با غول های چینی مانند هواوی و شیائومی در بازار بزرگ چین عرضه خواهد شد. هنوز تعیین نیست که این نسخه عضوی از آیفون های 2019 خواهد بود یا در سال 2020 فراوری می گردد.

پشتیبانی از 5G

امسال سال معرفی گوشی های پشتیبانی نماینده از 5G بود و شرکت های بزرگی مانند سامسونگ، ال جی و هواوی سعی کردند نمایندگان خود را هر چه زود تر به بازار ارائه نمایند. البته این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی است و تا همه گیر شدن آن فاصله بسیاری است. مناطق تحت پوشش محدود، عدم وجود تجهیزات مناسب و کامل و بسیاری از موارد دیگر که در این مقاله به طور مفصل به آن ها اشاره شده است، می توانند کاربران را در سراسر جهان از داشتن یک گوشی 5G ناامید کند. اما با توجه به سرعت پیشرفت شرکت های فعال در این حوزه، می توان به سال های بعد امید داشت.

گزارش ها از معرفی اولین آیفون با پشتیبانی از 5G در سال 2020 حکایت دارند، اما بعضی تحلیل گران معتقدند که این اتفاق تا قبل از سال 2021 ممکن نخواهد بود.

زمان معرفی و قیمت آیفون 12

مانند هر سال، انتظار داریم خانواده آیفون 12 در اوایل ماه سپتامبر معرفی گردد. پیش بینی می گردد در بخش قیمت تا چند سال آینده شاهد تغییری نخواهیم بود و احتمالا سه گانه آیفون 12 نیز با قیمت های 1099 دلار برای نسخه مکس، 999 دلار براید نسخه استاندارد و 750 دلار برای نسخه ارزان قیمت یا همان R عرضه خواهند شد که البته اگر نسخه 5G وجود داشته باشد، قیمت آن از سایرین بیشتر خواهد بود. شایعات قیمت آیفون احتمالی موسوم به آیفون 8S را حدود 650 دلار برای نسخه پایه اعلام نموده اند.

نیمی از آمریکایی ها مدل آیفون خودشان را تشخیص نمی دهند!

منبع: Phonearena

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2171

به "در خصوص آیفون 12 چه می دانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص آیفون 12 چه می دانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید