دوپینگ در نمایشگاه کتاب تهران!

به گزارش جعبه مهر، سینا دادخواه معتقد است، نمایشگاه کتاب تهران دوپینگ است، چون دولت یاری می نماید آدم ها با 20درصد تخفیف کتاب بخرند. او می گوید که این رویداد به نفع دو جزء دیگر حلقه کتاب یعنی شرکت های پخش و به طور عمده کتاب فروش نیست.

دوپینگ در نمایشگاه کتاب تهران!

این داستان نویس در گفت وگو با خبرنگاران، همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره این رویداد و مراجعه خود به آن، گفت که حاشیه های مربوط به اختلال در سایت این رویداد سبب شد تا از روی کنجکاوی سراغ آن برود و اظهار کرد: معمولا کوشش می کنم که در طول سال کتاب بخرم، حتی معمولا در نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه هم آن چنان کتابی نمی خریدم.

او با ابراز مخالفت با برگزاری نمایشگاه کتاب اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه به ضرر کتاب فروش است؛ چون آن ها از کتاب ها فقط 20، 30 درصد می توانند سود به دست بیاورند که آن را هم در نمایشگاه کتاب به مردم تخفیف می دهند. تخفیف دادن در نمایشگاه در حالی است که کتاب فروش این همه بحران دارد و مردم به جای او از نمایشگاه کتاب می خرند. اخیرا گزارشی خواندم مبنی بر این که نمایشگاه کتاب حدود 16میلیارد تومان فروش داشته است. 20، 30 درصد از این عدد می گردد حدود چهار میلیارد تومان که این رقم می توانست به کتاب فروش برسد اما این سازوکار کاملا به نفع ناشر است نه کتاب فروش. علاوه بر این، شرکت های پخش هم در این جا ضرر می نمایند و ناشر بدون واسطه کتاب هایش را عرضه می نماید و فقط حق تالیف مولف را که 10 تا 15 درصد است می پردازد و با احتساب 20درصد تخفیف نمایشگاه باز هم 60درصد مبلغ برای ناشر می ماند. این فرایند ممکن است به نفع ناشر و مولف باشد اما به نفع دو جزء دیگر حلقه کتاب یعنی شرکت های پخش و به طور عمده کتاب فروش نیست.

دادخواه با بیان این که ناشران می توانند کمپین فروش بگذارند و سایت خوب برای معرفی و فروش کتاب داشته باشند، گفت: نمایشگاه کتاب یک جور رانت است. در هیچ جای جهان نمایشگاه کتاب برای فروش نیست بلکه برای معرفی و ایجاد ارتباط است اما در کشور ما به رانت خالص از بودجه دولت تبدیل شده است.

او درباره نشست های مجازی ای که این روزها در سایت رویداد مجازی نمایشگاه کتاب دیده می گردد گفت که در نمایشگاه حضوری هم کسی در نشست ها شرکت نمی کرد و ادامه داد: نمایشگاه حضوری هم صرفا برای فروش کتاب بود و فقط به هزینه و تهدید مضاعفی برای شهر به لحاظ ترافیک و مسائل دیگر تبدیل شده بود. ضمن این که محل نمایشگاه کتاب در سال های اخیر به مصلا رفته بود؛ جایی بی ربط و مکانی نیمه کاره که برای این کار طراحی نشده. حضور نمایشگاه در جایی که برای آن نیست به نحوی آسیب رساندن به بیت المال است. مصلا فضایی سربسته و در واقع مسجد است و مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیست.

این نویسنده سپس با بیان این که نمایشگاه کتاب باید به کلی جمع گردد اظهار کرد: تنها کسانی که از این نمایشگاه منتفع می شوند اغلب ناشران دولتی نیمه حکومتی هستند. حدود 12هزار ناشر در این کشور داریم که حدود 200، 300 مورد آن ها فعال هستند اما باید به نحوی به بقیه شان هم پول برسد که یکی از مکانیزم های آن، نمایشگاه کتاب است و مهم تر از این ها، ناشرانی هستند که کتاب خارجی یا دانشگاهی می فروشند، پول بزرگی که از نمایشگاه به دست این ها می آید باعث می گردد اصلا انگیزه ای برای این که در طول سال کتاب بفروشند نداشته باشند چون مستقیم کتاب را وارد می نمایند و مستقیم هم آن را در نمایشگاه کتاب می فروشند. سال هاست که این رویه وجود دارد و همه هم به آن عادت نموده اند؛ این نوعی رانت است. ناشران معقول هم مجبورند در آن شرکت نمایند چون بخشی از درآمدشان از این طریق تامین می گردد اما کتاب فروشان خیلی ضرر می نمایند.

سینا دادخواه همچنین اعلام کرد: زمانی شهرها کتاب فروشی خوب نداشتند اما حالا هم شرکت های پخش خوب و هم کتاب فروشی های خیلی خوبی وجود دارد. در سیستم نمایشگاه کتاب نمی توان متوجه شد که کدام کتاب خوب است اما وقتی کسی وارد کتاب فروشی می گردد، در آن جا فردی وقت می گذارد و کتاب ها را به مخاطب معرفی می نماید. ضمن این که نمایشگاه کتاب به کتاب های آنلاین هم ضرر می زند چون قیمت این کتاب ها معمولا پایین تر است اما وقتی فرد کتاب را از نمایشگاه با همان قیمت می خرد، کتاب خوان های آنلاین هم کمتر می شوند. من نمی دانم از این بازی دوسر باخت چه کسی به جز ناشر استقبال می نماید؟ این مسیری اشتباه بوده که طی شده و دیگر هم نمی گردد آن را از میان برداشت، مجازی شدن هم دیگر نور علی نور است چون آن اتفاقی که آدم ها در جایی یکدیگر را می دیدند هم دیگر نمی افتد.

او ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران دوپینگ است، چون دولت یاری می نماید که آدم ها با 20 درصد تخفیف کتاب بخرند؛ چرا تخفیف؟! دولت این پول را از جیب من و شما به آن ها رانت می دهد. این روزها گفته می گردد میلیاردها تومان هزینه برای زیرساخت (سایت نمایشگاه کتاب) شده که کار نمی نماید، هر چند که علاوه بر این هزینه های دیگری هم می گردد. در حالی که ناشر باید تشویق بگردد سایت فروش راه بیندازد یا صفحه خوبی داشته باشد یا با شرکت های پخش مذاکره داشته باشد یا کتاب هایش را بهتر کند. این اتفاقات که فرایند طبیعی فروش کتاب است، نمی افتد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8993

به "دوپینگ در نمایشگاه کتاب تهران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوپینگ در نمایشگاه کتاب تهران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید