راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در قبرس

به گزارش جعبه مهر، راهنمای حمل و نقل عمومی در قبرس

قبرس کشوری جزیره ای در شرق دریای مدیترانه است و یکی از مقاصد گردشگری ساحلی پرطرفدار به حساب می آید. شهرهای مختلف این کشور مثل لارناکا، نیکوزیا و لیماسول همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سرتاسر دنیاست. در این مطلب تصمیم داریم در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی در قبرس صحبت کنیم و راهنمای تردد در بخش های مختلف این کشور را به شما ارائه کنیم. اگر قصد سفر به قبرس را دارید این اطلاعات می تواند تصویر بهتری از سیستم حمل و نقل عمومی در قبرس به شما بدهد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در قبرس

گشت و گذار در قبرس

جمهوری قبرس به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک نشین) و بخش یونانی نشین تقسیم شده است و عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود. اگر با تور قبرس و تور لارناکا به این کشور سفر کنید بخش زیادی از خدمات حمل و نقل و ترانسفر فرودگاهی شما از سوی مجریان تور ارائه می گردد. اما اگر به صورت شخصی به این کشور جزیره ای سفر می کنید و می خواهید هزینه سفرتان زیاد گران نگردد می توانید از سیستم حمل و نقل عمومی برای تردد بهره ببرید. البته مسافرانی که با تور به قبرس سفر می نمایند هم برای گشت و گذار در قبرس حتما احتیاج به استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی و خصوصی پیدا خواهند کرد.

اتوبوس های عمومی

در سرتاسر قبرس و شهرهای مختلف آن روزانه اتوبوس ها و مینی بوس های مختلفی تردد می نمایند. اتوبوس ها در فصل تابستان به طور میانگین هر 1-2 ساعت از جاده ها و خیابان های اصلی عبور می نمایند. جزیره قبرس چهار نوع سرویس اتوبوسرانی دارد: اتوبوس های ترانسفر فرودگاهی که از فرودگاه به مقصد تمامی شهرها حرکت می نمایند. اتوبوس های بین شهری که دو یا تعداد بیشتری شهر را به یکدیگر مرتبط می نمایند. اتوبوس های شهری که در محدوده یک شهر فعالیت می نمایند و بسیار رایج و متداول هستند. در آخر سرویس اتوبوس های روستایی است که اگرچه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما مسافران با استفاده از آن می توانند به روستاها و دهکده های ساحلی و تفریحی بروند.

برای استفاده از اتوبوس ضروری است از قبل بلیط را خریداری کنید. در غیر این صورت، می توانید به صورت نقدی کرایه را به راننده پرداخت کنید. توجه داشته باشید که قبرس به دو بخش یونانی و ترک نشین تقسیم می گردد. در بخش یونانی با یورو و در بخش ترک نشین با لیره می توانید کرایه را بپردازید. البته اگر قصد داریم به مکان ها و جاذبه های گردشگری بروید که آدرس سرراستی ندارند پیشنهاد می کنیم از تاکسی بهره ببرید.

تاکسی

تاکسی راحت ترین گزینه در سیستم حمل ونقل عمومی در قبرس است، اما همان طور که می توانید حدس بزنید هزینه نسبتا گرانی دارد. تاکسی های خصوصی در سرتاسر قبرس وجود دارند، حتی بعضی از آن ها مجوز لازم برای عبور مسافران از مرز را هم دارند (البته به شرطی که مسافران هم مدارک لازم را داشته باشند). برای استفاده از تاکسی می توانید تلفنی تاکسی رزرو کنید که به طور میانگین 30-45 دقیقه طول می کشد. البته می توانید در هر خیابانی که هستید با مشاهده تاکسی دست بلند کنید و تاکسی بگیرید.

در جنوب قبرس، تاکسی ها مدرن تر و اکثرا مجهز به سیستم تهویه مطبوع هستند. این تاکسی ها دارای تاکسیمتر هم هستند و طیف قیمت ثابتی دارند. با این حال، در قبرس شمالی، تاکسی ها دستگاه تاکسیمتر ندارند و باید با راننده در خصوص کرایه به توافق برسید. اگر داخل شهر سوار تاکسی می شوید انتظار داشته باشید که حدود 10-15 لیر ترکیه بپردازید و کرایه برای سفرهای بین شهری هم چیزی حدود 80-100 لیر خواهد بود.

نکته: در قبرس جنوبی و بخش یونانی نشین به خاطر داشته باشید که زیاد راننده را معطل نگه ندارید. چون دستگاه در حال شمارش است و مدام به مبلغ کرایه اضافه می گردد. انعام دادن در کشور قبرس اختیاری است، اما بسیاری از راننده ها انتظار انعام دریافت دارند.

هیچهایک

هیچهایک یا رایگان سواری یکی از روش های سفر و تردد در مقصد است که در سال های اخیر به ویژه بین جوانان محبوبیت بسیار زیادی پیدا نموده است. در این روش فرد کنار جاده می ایستد و روی کاغذی مقصدش را می نویسد. اتومبیل هایی که از راستا عبور می نمایند اگر مایل به رساندن او باشند او را سوار می نمایند و به رایگان او را به مقصد می رسانند. صرف نظر از این که هیچهایک باعث صرفه جویی زیاد در هزینه های تردد در سفر می گردد، روشی هیجان انگیز برای آشنا شدن با افراد محلی هم هست. به همین دلیل هواداران خاص خود را دارد. در سفر به قبرس اگر تمایل به هیچهایک کردن دارید اگر به زبان مردم محلی آشنا باشید کارتان راحت تر است (ترکی در قبرس شمالی و یونانی در قبرس جنوبی).

تاکسی اشتراکی یا دولموش | Dolmus

اگر به دنبال راهی ارزان تر برای تردد در شهر می گشت تاکسی های اشتراکی را امتحان کنید. این تاکسی ها که دولموش نامیده می شوند ظرفیت 4-8 نفر را دارند و کرایه ثابتی دارند. این تاکسی ها علاوه بر راستاهای داخل شهری، در راستاهای بین شهری هم فعالیت می نمایند. در بخش یونانی نشین، برای استفاده از دولموش احتیاج به رزرو هست. اما در بخش ترک نشین در هر کجا که باشید می توانید از این سرویس بهره ببرید.

  • نکته: اگر آدرستان را دقیق بلد نیستید و نمی دانید کجا باید پیاده شوید حتما از راننده یاری و راهنمای بخواهید و آدرستان را به او بگویید.

کشتی کروز و قایق سواری

قبرس کشور جزیره ای است و به همین دلیل کشتی و قایق هم جزء گزینه های حمل و نقل عمومی در قبرس به حساب می آید. از کروزهای کوتاه تا طولانی و چند روزه در شهرهای ساحلی مختلف ارائه می گردد. شرکت های زیادی برنامه ها و سفرهای قایق سواری هیجان انگیزی همراه با ناهار یا شام در نظر گرفته اند. تجربه کروزسواری فرصتی بی نظیر و لذت بخش برای دور شدن از شلوغی و هیاهوی تمدن و ریلکس در پهنه نیلگون دریاست.

در سفر به قبرس علاوه بر قایق سواری می توانید از تفریحات ساحلی هیجان انگیز مثل غواصی، ماهیگیری، موج سواری و شنا هم لذت ببرید. تمام قایق ها مجهز به عرشه آفتاب دریافت هستند، بنابراین حواستان باشد که حتما کرم ضدآفتاب همراهتان داشته باشید.

الاغ سواری!

بله، الاغ! اگرچه خر و الاغ سواری امروزه جزء گزینه های حمل و نقل عمومی در قبرس نیستند اما به دلیل جایگاهی که در تاریخ قبرس دارد آن را به شما معرفی می کنیم. الاغ جایگاهی کلیدی در مزارع قبرس داشته و از قدیم برای حمل بار استفاده می شد و در زمانی که جاده و راستاهای ارتباطی به شکل امروزی وجود نداشت الاغ سواری تنها راه جابجایی مردم بود. در طول جنگ جهانی اول، الاغ ها برای حمل تجهیزات و مهمات نظامی هم به کار می رفتند. پس از جریانات و مناقشات بین ترکیه و یونان در سال 1974، بسیاری از مزرعه داران مجبور به ترک زمین هایشان شدند و الاغ ها به حال خود رها شدند. با این حال، به لطف و مدد کشاورزان محلی و همین طور دوستداران حیوانات، این الاغ های بی سرپناه که بی هدف در شبه جزیره کارپاس پرسه می زدند خانه و کاشانه جدیدی پیدا کردند. امروزه، این الاغ ها به جاذبه های گردشگری منطقه تبدیل شده اند و تورهای سافاری الاغ ها در مزارع و پناهگاه های این حیوان برگزار می شوند! بعد از کشف فواید و مزایای بی نظیر شیر الاغ، افراد بیشتری تمایل به پرورش و نگهداری از این حیوان برای بهره گیری از شیر و فراوری فرآورده های لبنی پیدا کردند.

  • نکته: با بازدید از یکی از پناهگاه ها و مراکز نگهداری الاغ ها، می توانید در خصوص تاریخچه خر قبرسی اطلاعات جالبی پیدا کنید. Golden Donkeys به طور مثال فروشگاهی دارد که انواع محصولات بهداشتی و آرایشی که از شیر الاغ تهیه شده اند را به فروش می رساند!

اپلیکیشن های حمل و نقل عمومی در قبرس

در حال حاضر اپلیکیشن های بین المللی مثل اوبر در کشور قبرس فعالیت نمی نمایند. اما N-Taxi نام شرکتی واقع در لیماسول است که اپلیکیشن سفارش آنلاین تاکسی هم ارائه می نماید. به وسیله این اپلیکیشن می توانید روزها، هفته ها و حتی ماه ها زودتر اتومبیل مورد نظرتان را رزرو کنید. سایر اپلیکیشن های مفید و کاربردی برای تردد عبارتند از Cyprus by Bus، که اطلاعات خوبی در خصوص اتوبوس های عمومی، راستاها و زمانبندی حرکت آن ها به کاربران ارائه می دهد. برای استفاده از این اپلیکیشن ضروری است به اینترنت متصل شوید. اما جزئیات و اطلاعات راجع به جاده ها، ایستگاه های اتوبوس، کرایه و زمانبندی حرکت اتوبوس ها به صورت آفلاین هم قابل استفاده هستند. شبکه حمل و نقل عمومی در قبرس روز به روز در حال گسترش و توسعه است و در حال حاضر برنامه هایی برای گسترش خطوط ریلی بین شهری در دست اجراست.

منبع: theculturetrip.com

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1539

به "راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در قبرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در قبرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید