راه حل مسئولان گوگل برای مبارزه با کتاب های غیرقانونی

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از گودایریدر، سرویس فروش و خدمات کتاب شرکت گوگل اولین بار در سال 2010 رونمایی شد و از آن موقع تا کنون به گفته مسئولان گوگل بیش از 130 میلیون کتاب از این سرویس دانلود و مطالعه شده است. پیش از این مسئولان گوگل اعلام نموده بودند که در پروژه ای عظیم در همکاری با کتابخانه های عظیم جهان در حال اسکن کردن کتاب ها و تبدیل آنها به کتاب دیجیتال هستند.

راه حل مسئولان گوگل برای مبارزه با کتاب های غیرقانونی

مسئولان این سرویس محبوب کتابخوان منظره روشنی برای آینده آن ارزیابی می نمایند. از هم اکنون سرویس تازه فهرست آرزو (WISHLIST) یا فهرست کتاب های محبوب را ارائه نموده و امیدوار است با سرویس های تازه این چنین بتواند در گردونه رقابت بازار کتاب های الکترونیک باقی بماند.

این سرویس تا کنون تغییر و تحولات بسیاری را تجربه نموده است؛ ولی اخیراً با وجود مسائل مربوط به دزدی ادبی و دانلود غیرقانونی کتاب های الکترونیک مجبور به حذف تبلیغات درج شده از سوی کاربران مربوط به کتاب های الکترونیک شده اند.

چند سال پیش اولین بار گوگل اعلام نموده بود که سرنخ هایی از وجود کتاب های غیرقانونی در سرویس خود یافته و به همین دلیل نویسندگان خودنشر تنها با ارسال دعوتنامه می توانستند در این سرویس عضو شوند؛ اما کاهش مراجعان مسئولان گوگل را مجاب کرد تا ارسال دعوتنامه را حذف نمایند و ثبت نام در سرویس نشر کتاب های الکترونیک را همگانی نمایند. حالا مسئولان گوگل برای از بین بردن مشکل کتاب های غیرقانونی فعلاً اعلام نموده اند که کاربران و نویسندگان نمی توانند تبلیغات مربوط به کتاب های الکترونیک خود را در سرویس فروش این شرکت منتشر نمایند.

پیش از این کاربران و نویسندگان می توانستند تمام اطلاعات مربوط به کتاب الکترونیک خود را در سرویس خرید گوگل درج نموده و به وسیله خدمات فروشگاهی گوگل کتاب خود را بفروشند. مسئولان گوگل می گویند این سرویس امکان جستجوی کتاب های غیرقانونی را به دست نمی داد و فعلاً با حذف تبلیغات به نوعی با کتاب های غیرقانونی مقابله می نمایند.

گوگل گفته است از تاریخ 26 ماه می سال 2021 تبلیغات کتاب های الکترونیک به طور اتوماتیک از تمام سرویس های فروشگاهی این سایت حذف خواهد شد. البته تبلیغات مربوط به کتاب های چاپ شده به وسیله انتشارات معتبر همچنان در این سرویس باقی خواهد ماند. مسئولان این غول جستجوی اینترنتی می گویند قادر نیستند کیفیت کتاب های الکترونیک و بعلاوه قانونی یا غیرقانونی بودن آنها را تشخیص دهند و فعلاً راهکار حذف تبلیغ آنها برترین راهکار موجود است.

مسئولان گوگل اعتقاد دارند با وجود رکود بازارهای کتاب در عصر کرونا به نظر می رسد هنوز کتاب اولویت همه مردم دنیا برای تفریح و اوقات فراغت است. گوگل در برنامه گوگل پلی بوکس خود دسته بندی های متنوعی را در نظر گرفته است و انواع سلیقه ها را در نظر می گیرد. در این برنامه از کتاب های علمی گرفته تا رمان های عاشقانه و تریلر برای کاربران به یک مقدار در نظر گرفته شده است و کاربران می توانند در فهرست های خود ذخیره نمایند.

به اعتقاد کارشناسان با همه این امکانات هرچند سرویس کتاب گوگل پیشرفت های خوبی در ارائه خدمات به روز به کاربران و علاقمندان کتاب های الکترونیک داشته است و سال جاری هم نسخه وب خود را راه اندازی نموده است؛ ولی هنوز به نظر می رسد در مقابل شرکت های رقیب مثل آمازون و اپل احتیاج به کار بیشتری داشته باشد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10423

به "راه حل مسئولان گوگل برای مبارزه با کتاب های غیرقانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل مسئولان گوگل برای مبارزه با کتاب های غیرقانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید