روز سیاه و کم سابقه بازارهای اقتصادی پس از مناقشه جدید چین و آمریکا

به گزارش جعبه مهر، آخرین روز از معاملات هفتگی بورس های دنیا به شکلی کابوس وار به خاتمه رسید.

روز سیاه و کم سابقه بازارهای اقتصادی پس از مناقشه جدید چین و آمریکا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

ایسنا به نقل از رویترز نوشت: وزارت بازرگانی چین دیروز در بیانیه ای شوکه نماینده اظهار داشت تعرفه بر واردات محصولاتی به ارزش 75 میلیارد دلار از آمریکا را افزایش خواهد داد. این محصولات طیف وسیعی از واردات چین از آمریکا از محصولات کشاورزی و فراورده های نفتی گرفته تا هواپیما و خودرو را شامل خواهد شد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که آمریکا به عنوان پاسخ متقابل به این اقدام چین، از یکم اکتبر تعرفه بر واردات 250 میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین را از 25 درصد به 30 درصد افزایش خواهد داد. وی هم چنین از شرکت های آمریکایی خواسته است تا هر چه سریع تر چین را ترک نمایند و جایگزین دیگری برای این کشور بیابند.

البته اظهارات خشمگینانه ترامپ به اینجا محدود نشد: وی گفت از یکم سپتامبر (هفت روز دیگر) بر 300 میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین تعرفه 15 درصدی (به جای 10 درصد قبل) اعمال خواهد نمود. وی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا را نیز شدیدا به خاطر اذعان به پیامدهای جنگ تجاری بر روی رشد مالی آمریکا مورد انتقاد قرار داد و به خبرنگاران گفت که اگر پاول بخواهد استعفا دهد مانع کارش نخواهد شد.

در واکنش به این تنش های جدید، بازار سهام در سراسر دنیا به شدت ریزش کرد: شاخص استوکس 600 که در بر دارنده نماد 600 شرکت بزرگ اروپایی است 0.78 درصد و شاخص ام اس سی آی دنیای که در بر دارنده شاخص های بورسی 47 کشور دنیا است 1.57 درصد ریزش کردند.

در بورس های منطقه آمریکای جنوبی ریزش بورس ها به طور میانگین به عدد باورنکردنی سه درصد رسید، در آسیا شاخص نیکی 225 بورس ژاپن بیش از دو درصد ریزش کرد. شاخص ها در چین، هنگ کنگ، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و استرالیا نیز با ریزش های سنگین بسته شدند. در خود آمریکا، شاخص داو جونز اینداستریال اوریج 2.37 درصد و شاخص اس اند پی 500 2.59 درصد سقوط کردند تا به ترتیب در سطوح 25 هزار و 628.9 واحدی و 2847.11 واحدی بسته شوند. دیگر شاخص بورسی مهم وال استریت یعنی نزدک کامپوزیت نیز با سقوط سه درصدی به 7751.77 واحد رسید.

میشل اورکه، استراتژیست موسسه جونز تریدینگ گفت: نگرانی خیلی زیادی اینجا وجود دارد. واکنش بازارها به این مساله خیلی جای تعجب ندارد. فکر می کنم هیچ کس حتی تصورش را هم نمی کرد که کار به اینجا بکشد.

در بازار نفت بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت با ریزش 2.67 درصدی به 53.87 دلار و بهای هر بشکه نفت برنت با ریزش 1.35 درصدی به 59.11 دلار رسید. در بازار اوراق قرضه، بازدهی اوراق 10 ساله وزارت خزانه داری آمریکا با رسیدن به 1.61 درصد در کمترین حد خود از سال 2007 نهاده شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2538

به "روز سیاه و کم سابقه بازارهای اقتصادی پس از مناقشه جدید چین و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز سیاه و کم سابقه بازارهای اقتصادی پس از مناقشه جدید چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید