روستای صخره ای ورکانه، طبیعت زیبای همدان ، عکس

به گزارش جعبه مهر، این روستا با سایر روستاهای توریستی شهر متفاوت است. ورکانه یکی از شش روستای توریستی استان است که به عنوان میراث ملی ثبت شده است. وقتی قدم در روستای ورکانه در همدان می گذارید، این تفاوت را احساس خواهید کرد.

روستای صخره ای ورکانه، طبیعت زیبای همدان ، عکس

خانه ها، کوچه ها و همه چیز از سنگ ساخته شده و با سنگ تزئین شده است. نمای سنگی خانه های سنتی در روستای ورکانه همدان همه را متحیر می نماید. با قدم زدن در معابر احساس خواهید کرد که در مکان های تاریخی قدم می زنید.

این روستا مانند مروارید در میان سایر روستاهای سنگی می درخشد. طبیعت، معماری و چشم اندازهای زیبای روستای ورکانه باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری شده است. مردم این روستا به زبان های فارسی، کردی و آذری صحبت می نمایند.

به دلیل وجود رودخانه های سیمین و ورکانه و جاری بودن مداوم فواره های قنات به ویژه در فصل تابستان، باغ های روستا همواره پر از درختان گردو، زردآلو، انگور و سیب است و زیبایی خاصی به روستا می بخشد.

اگر قصد تهیه بلیط هواپیما و سفر به شهر کهن همدان را داشته باشید، پیشنهاد می شود که حتما از روستای سنگی ورکانه نیز دیدن کنید.

با سفر به این روستای زیبا می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از سایر مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری آن از جمله قلعه مهری خانم، اصطبل پرورش اسب، آرامگاه امامزاده غیب، مسجد روستا، گورستان ورکانه و کوه های اطراف روستا و دره های خان و جن دیدن کنید و از مناظر طبیعی چشمگیری که برای گردشگران ایجاد شده نهایت لذت را ببرید.

همچنین پیشنهاد می شود که ازغذا های محلی و ارگانیک این روستا همچون آبگوشت و انواع آش ها نیز غافل نشوید. شعر های بابا طاهر و موسیقی آشیک در ورکانه رواج دارند و در عروسی ها به عنوان موسیقی سنتی پخش می شوند، نوعی موسیقی محلی به نام سربازی و سپا نیز در این منطقه رایج است.

چرا بازدید از روستای ورکانه همدان پیشنهاد می شود؟

این روستا به دلیل سبک معماری منحصر به فردش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

یاد آور تصویری از اروپا در دوره رنسانس بوده و مشهور به روستای رنسانسی ایران است.

یک روستای منحصر به فرد با ساختاری کاملا سنگی است.

وجود اقامتگاه بوم گردی در آن برای اقامت از دیگر ویژگی های این روستای خاص است.

تاریخچه روستای ورکانه همدان

قدمت این روستا به بیش از 400 سال می رسد. محله درب مسجد، قدیمی ترین محله آن بوده و قدمت آن به اوایل دوره صفویه بر می شود. ور در زبان محلی به معنای کنار و کان به معنای چشمه است، بنابراین ورکانه به معنای قرار دریافت در کنار آب است. همچنین گفته می شود که به دلیل وجود معادن سنگ فراوان در اطراف این روستا، نام این روستا از ورکان به معنی نزدیک به معدن گرفته شده است.

معماری روستای ورکانه همدان

یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی ورکانه خصوصیات محلی و معماری آن است. مدرنیته در گذر زمان چهره این منطقه را تغییر نداده و منطقه اصالت خود را حفظ نموده است. آن چه که در روستای ورکانه جلب توجه می نماید کاربرد سنگ در ساخت آن است.

کوچه های سنگفرش و خانه های سنگی دو طرف آن از دیگر زیبایی های این روستا است که هر بیننده ای را متحیر می نماید. سنگ، اصلی ترین مصالح به کارفته در ساخت روستای ورکانه به علت مقاومت آن در برابر باد و باران است اما از خشت، آجر، سنگ لاشه و سنگ مالون نیز در ساخت آن استفاده شده است.

رنگ قهوه ای سوخته روستا در هنگام تابش نور، یاد آور تصویری از اروپا در دوره رنسانس است به همین دلیل به آن روستای رنسانسی نیز گفته می شود.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از این دهکده تاریخی و فرهنگی رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود 3- 24 است.

نحوه دسترسی به روستای ورکانه همدان

برای سفر به این روستا ابتدا باید با خرید بلیط هواپیما ارزان و یا به وسیله جهت های دیگر به شهر همدان بروید، سپس به سمت جاده همدان-ملایر رفته و بعد از طی 5 کیلومتر در سمت راست به طرف روستای یلفان، شمس آباد و علی آباد حرکت کنید. تابلوی روستای ورکانه در طول این جاده قابل مشاهده است.

بهترین زمان سفر

ورکانه دهکده ای کوهستانی است و به همین دلیل از آب و هوای خنکی برخوردار است. این روستا در تمام فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد اما بیشتر گردشگران ترجیح می دهند که در فصل بهار و تابستان از این منطقه بازدید نمایند زیرا روستا در این زمان دارای آب وهوای متعادلی است. در فصل های سرد سال ممکن است که راه های ارتباطی این روستا با برف پوشیده و مسدود شود، بنابراین توصیه می شود که در فصل زمستان حتما قبل از رفتن به ورکانه از باز بودن جهت های ارتباطی مطمئن شوید.

همچنین می توانید با سایر جاذبه های شهر همدان در همین بلاگ آشنا شوید تا بعد از بازدید از روستای ورکانه از سایر جاذبه های شهر همدان هم بازدید کنید.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک روستای ورکانه همدان

قلعه مهری خانم: 450 متر

باغ های ورکانه: 450 متر

اصطبل پرورش اسب: 700 متر

مسجد جامع: 6.6 کیلومتر

گورستان روستای ورکانه: 22 کیلومتر

اقامتگاه های نزدیک به روستای ورکانه

اقامتگاه بوم گردی ورکانه: 600 متر

مهمان پذیر خانه سنگی: 600 متر

رستوران های نزدیک به روستای ورکانه

رستوران سنتی سفره خانه: 450 متر

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10259

به "روستای صخره ای ورکانه، طبیعت زیبای همدان ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای صخره ای ورکانه، طبیعت زیبای همدان ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید