ریسک های سیستماتیک بورس را بشناسید

به گزارش جعبه مهر، کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک سیستماتیک می تواند از رشد بازار سرمایه و تمام بازار ها جلوگیری کند و حتی می تواند سبب ریزش آن ها شود.

ریسک های سیستماتیک بورس را بشناسید

پویان مظفری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به این پرسش که، ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه چیست؟، اظهار کرد: دو نوع ریسک در بازار سرمایه وجود دارد، یکی ریسک سیستماتیک و دیگری ریسک غیر سیستماتیک است. ریسک غیر سیستماتیک، ریسکی است که با متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاری قابل کاهش است.

او اظهار داشت: اما ریسک سیستماتیک، ریسکی است که برای کلیت بازار سرمایه وجود دارد. قابل اندازه گیری است ولی قابل حذف شدن نیست و با تغییر نحوه چینش پرتفوی کاهش نمی یابد. همچنین ریسک سیستماتیک، ریسکی غیر قابل اجتناب است و برای کلیت شرایط بورس وجود دارد که می تواند پایه های مختلفی هم داشته باشد.

او تاکید کرد: ریسک سیستماتیک، یکسری پایه های سیاسی و مالی دارد. سرمایه گذار و یا صاحب یک شرکت با شناخت پایه های سیاسی و مالی میتوانند از فرصت های مالی بهره مند شوند. مثل اگر افراد چرخه های تورمی را بشناسند، می توانند بیش از تورم پیش روی کنند و سود کسب کنند. در نتیجه ریسک سیستماتیک بر روی عملکرد مالی و مالی شرکت ها و تولید و فروش آن ها اثرگذار است که این ریسک با متنوع سازی از بین نمی رود.

کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود: ریسک سیستماتیک می تواند بر روی کلیت بازار سرمایه اثرگذار باشد. مثلا، ریسک کاهش و یا افزایش نرخ بهره، ریسک وقوع با عدم وقوع جنگ، ریسک تحریم های سیاسی، از انواع ریسک هایی هستند که بر روی کلیت بازار سرمایه اثرگذار هستند. مثلا، اگر شما در ایران سرمایه گذاری کنید وقتی که شرایط مالی کشور به سمت منفی می رود، شرایط بازار ها برای سرمایه گذاری هم به سمت منفی متمایل می شود.

مظفری در پاسخ به این پرسش که، آیا ریسک سیستماتیک مانع از رشد بازار سرمایه می شود؟، گفت: در تمامی کشور ها ریسک های سیستماتیک معمولا بازار ها را با چالش رو به رو میکند. مثلا با آمدن ویروس کووید 19 بیشتر کشور های دنیا تا مرز فروپاشی رفتند، ولی هر کشور با اتخاذ سیاست هایی، توانست بازار و مالی خود را به نوعی نجات داد.

او اظهار داشت: بنابراین ریسک سیستماتیک میتواند از رشد بازار سرمایه و تمامی بازار ها جلوگیری کند و حتی میتواند سبب ریزش آن ها شود. در سال گذشته با افزایش نرخ بهره بین بانکی بازار سرمایه در تابستان 99 به کمای 9 ماه رفت و تقریبا هیچ حرکتی نمیتوانست انجام دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10877

به "ریسک های سیستماتیک بورس را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک های سیستماتیک بورس را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید