سمنان چگونه شهری است؟

به گزارش جعبه مهر، سمنان با آب و هوای دوگانه اش همواره بهشت گردشگرانی بوده که دوست داشته اند طبیعت خشک و سبز را یکجا کنار هم ببینند.

سمنان چگونه شهری است؟

راهنمای سفر به سمنان

این استان بر سر جهت دیگر استان ها از جمله خراسان رضوی، گلستان و مازندران قرار گرفته است. به همین دلیل بسکمک از مسافران از این استان خوش آب و هوا عبور نموده اند. اما آیا این عبور و مرور ها سبب شده تا آن ها از این استان زیبا دیدن نمایند و با جاذبه های توریستی آن بیشتر آشنا شوند؟ اگر فکر می کنید سمنان تنها کویر و بیابان است، اشتباه می کنید.

سمنان سرزمین کویر، جنگل و کوهستان بوده و از نظر آب و هوایی بسیار متنوع است. سمنان مانند بسکمک از استان ها دارای جاذبه های توریستی و تاریخی- طبیعی بسیار زیادی است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم حتما از این استان زیبا بازدید نموده و از جاذبه های مختلف آن دیدن نمایید. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات جامعی درباره استان سمنان برای دوستان توریست عزیز، تهیه و تدوین شود تا بتواند راهنمای مناسبی برای آنان قرار گیرد. پس ما را در ادامه همراهی کنید.

موقعیت جغرافیایی استان

موقعیت جغرافیایی استان سمنان

سمنان دارای موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه ای ست که بر سر دو شاهراه اصلی کشورمان قرار گرفته و کاملا استراتژیک است. این استان در میان جاده اصلی تهران به سمت مشهد و جاده عبوری به سمت استان های شمال کشور نظیر: مازندران و گلستان قرار گرفته. سمنان از سمت شمال به استان های سرسبز گلستان و مازندران، از سمت مشرق به استان خراسان رضوی، از جنوب به استان های اصفهان و یزد و از سمت غرب به استان تهران ختم می شود.

اگر نگاهی به نقشه کشورمان بیاندازید متوجه می شوید که این استان بسیار عظیم بوده و منطقه وسیعی را احاطه نموده است. مساحت این استان 97491 کیلومتر مربع است و حدود 8.5 درصد از کل خاک کشورمان را به خود اختصاص داده است.

جغرافیا سمنان ترکیبی از دشت، جنگل، کوهستان و کویر است. این استان در قسمت های شمالی دشت کویر و دامنه های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است. موقعیت خاص جغرافیایی این استان و همچنین همجوار بودن آن با کوهستان و جنگل، تنوع اقلیمی زیادی به آن داده که جاذبه های طبیعی بسیار جالبی را خالق نموده است. پر جمعیت ترین شهر این استان، شهر سمنان است و دیگر شهرستان های آن شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، میامی، آرادان و سرخه نام دارند.

آب و هوای سمنان چگونه است

آب و هوای سمنان

پیشتر ذکر کردیم که استان سمنان دارای آب و هوای متنوع کویری، جنگلی و کوهستانی است. موقعیت جغرافیایی بسیار متنوع این استان سبب شده تا آب و هوای مختلفی را در خود جای دهد و مورد توجه بسکمک از توریستان قرار گیرد. شمال این استان به دلیل همجواری با رشته کوه البرز، آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. هر چه به سمت جنوب سمنان حرکت کنیم، هوا گرمتر شده و آب هوای گرم کویری در این منطقه موج می زند.

بهترین زمان سفر به سمنان

به شما توصیه می کنیم که قبل از سفر به هر استان یا شهری، آب تدا آب و هوای آن را آنالیز کنید. آنالیز آب و هوا از مهم ترین مقوله های سفر است که معمولا کسی زیاد به آن توجه نمی نماید. برای معین بهترین زمان سفر به استان سمنان، باید تعیین کنید قصد سفر به کدام منطقه از آن را دارید. بیشتر مناطق استان سمنان دارای آب و هوای گرم و خشک است و برای سفر در فصل تابستان، زیاد مناسب نیست.

البته مناطق نسبتا سردسیر این استان نظیر شهمیرزاد، در تابستان و فصول گرم سال نیز پذیرای بسکمک از گردگشران داخلی و خارجی است. با این که زمستان های سمنان سرد و خشک است اما برای سفر به کویر باید در فصول سرد اقدام کنید. اما اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به این استان را بیان کنیم، فصل بهار را عنوان می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات اقامتی در سمنان را اختیار شما قرار دهیم.

بهترین اقامتگاه های سمنان کدامند؟

اقامت در استان سمنان

در این استان معمولا اقامت گاه های بوم گردی و هتل های سنتی بسیار معروف و زبانزد هستند. در سفر به این شهر علاوه بر اقامت در هتل های عظیم، می توانید از اقامت گاه های بوم گردی نیز بهره ببرید و شب های به یاد ماندنی زیادی را برای خود در این استان رقم بزنید. البته اگر شما علاقه به طبیعت و طبیعت گردی داشته باشید، می توانید از کمپینگ و شب مانی ها نیز بهره برده و آن ها را تجربه کنید.

غذاهای سنتی سمنان

خورد و خوراک در سمنان

اگر به این استان سفر کردید، هرگز تجربه غذاهای محلی و سنتی آن را از یاد نبرید. سمنان از جمله استان هایی است که تنوع غذایی بسیار بالایی داشته و غذاهای متنوع، بسیار خوشمزه و البته معروفی دارد. چرتمه پلو، خورشت هویج و پسته، ته چین گوشت معروف گرمسار، خلال پلو، سبزی پلوی دامغانی، مانی پلو و … از جمله غذاهای معروف استان سمنان هستند. قیمت این غذاها بسیار مناسب و ارازن هستند و شما با قیمت 20 تا 50 هزار تومان می توانید یک غذای باکیفیت را تهیه و میل کنید.

رودخانه های استان سمنان

رودخانه های این استان بیشتر از دامنه های جنوبی البرز سرچشمه گرفته و به دشت کویر می ریزند. این رودها به خودی خود شیرین هستند اما با عبور از شوره زارها و زمین های گچی، علاوه بر شور شدن، پر از املاح نیز می شوند. طول این رودها بسیار کوتاه است که دلیل آن نبود فاصله میان کوهستان و دشت می باشد.

رودخانه سفید رود

رودخانه سفیدرود یکی از سرشاخه های رود تجن است که از رودخانه های فرعی نشئت گرفته. رودخانه سفید رود در این چند سال همیشه به سمت شمال شرقدر جریان بوده است. آب راهه های اصلی این رود شامل آب رود، سیاه رودبار، تویسن دره و آب راهه شلی هستند. رودخانه سفید رود پس از تغذیه از این آب راهه ها وسیع شده و پس از آب کمک مزارع حاشیه رود، به سمت تجن راهی می شود.

رودخانه تاش یا شاهرود

این رودخانه از دوکانون شاه کوش و شاهوار که حد فاصل تاش و تجن است، سرچشمه می گیرد. این رود دارای ویژگی های رودهای فصلی است. در جهت این رودخانه به سمت کویر، چند آب راه فرعی نیز به آن می پیوندند که پس از سیراب کردن زمین های پشت بسطام و زیر استاق، به سرانجام جهت خود یعنی کویر می رسد. در گذشته این رود از داخل شهر عبور می کرد اما اکنون از سمت شرق شهر در حرکت است.

رودخانه ایوانکی

این رود تنها در فصول بارندگی، سیلاب های جمع شده را به دشت کویر می رساند.

رودخانه کال شور

این رودخانه از کوه های شمال شرقی میامی (کوه چاه بید) نشئت گرفته و پس از گذشتن از شمال میامی از زیر پل آب ریشم وارد دشت کویر می شود.

  • 8 تفرجگاه مهم سمنان (+تصاویر)
  • جاهای دیدنی سمنان (2)

رودخانه های سمنان

رودخانه چشمه علی

این رود از دره های جنوبی شاهکوه گرگان سرچشمه گرفته و به دشت کویر ختم می شود.

خشکرود دریان

این رود از ارتفاعات شمالی قوشه نشئت گرفته و از کنار روستای آمروان عبور نموده در آخر به دشت کویر ختم می شود.

رودخانه حبله رود

این رود یکی از پر آب ترین رودهای سمنان به شمار می آید و جزء رودهای دائمی این استان است. طول این رود 240 کیلومتر است. اصلی ترین حوضه های آبریز آن در خارج از شهر سمنان هستند. این رود یکی از مهم ترین منابع تامین آب کشاورزی شهرستان گرمسار است و تاثیر شگرفی در اقتصاد آن دارد. این رود نیز از سایر رودها مستثنی نشده و در نهایت به کویر می ریزد. این رود شاخه های فرعی شور و شیرین متعددی دارد. از شاخه های معروف آن می توان به نم رود و رشید سلطان اشاره نمود که اولی شیرین و دومی شور است. لازم به ذکر است بیشتر آب حبله رود را شاخه نم رود تامین می نماید.

سایر رودهای استان سمنان عبارتند از: نی آباد، مجن، دامغان رود، مسیل فیخار، مسیل تویه دروار، مسیل امام زاده عبدالله و تنگه ایج، مسیل زیان (زیوان)، مسیل سرخه، مسیل آب گرم، مسیل زردتول.

جاذبه های توریستی معروف استان سمنان

در این بخش می خواهیم به بخشی از جاذبه های زیبای این استان اشاره کنیم. لازم به ذکر است که سمنان پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف است که شرح آن ها در این مطلب نمی گنجد. به طوری که در تمامی شهرهای این استان از جمله سمنان، دامغان، شاهرود، بسطام و ... می توان آثار تاریخی ارزشمندی را یافت. همچنین در تمامی مناطق این کشور می توان جاذبه های نادر طبیعی بسکمک را یافت که در اذهان نمی گنجد. اکنون با بعضی از این جاذبه ها اشنا می شویم.

جنگل ابر

در سفر به شهر شاهرود می توانید تاریخ ساز ترین تجربیات ممکن را به دست آورید. یکی از این جاذبه ها، جنگل ابر شاهرود است. این جنگل ها حدود 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار گرفته اند. این منطقه به دلیل پدیده اقیانوس ابر، در بین طبیعت گردان محبوبیت زیادی یافته است و جزء جنگل های هیرکانی کشور به شمار می آید. این منطقه آب و هوای بسیار مطلوب و خنکی دارد. از این رو به عنوان مقصد مناسبی برای توریستان در فصول تابستان و بهار به شمار می آید.

موزه شاهرود، پارک ملی خارتوران، روستای توریستی قلعه بالا، آرامگاه شیخ آب والحسن خرقانی، بازار تاریخی شاهرود و … از جمله جاذبه های توریستی شاهرود هستند.

ییلاقات شهمیرزاد

شهمیرزاد آنقدر بکر و زیباست که آن را به عنوان بهشت سمنان می شناسند. اینجا الماسی است در دل کویر که به خاطر آب و هوای خنک، طبیعت بکر و سر سبز و رودخانه جاری اش شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دارد. این منطقه ییلاق و تفرجگاه مردمان سمنان است و در فصل های گرم سال پر از توریستان و طبیعت گران است. این منطقه حدود 230 کیلومتری تهران و 20 کیلومتری شمال سمنان قرار گرفته است.

جنگل های سمنان

چشمه علی دامغان

یکی دیگر از مناطق بسیار زیبا و بکر سمنان، منطقه تفریحی- سیاحتی چشمه علی در 35 کیلومتری شمال دامغان است. این مکان را می توان از اصلی ترین تفرجگاه های شهر دامغان دانست. این مکان جنبه تاریخی نیز دارد و در دوره قاجار نیز مورد استفاده شاهان قرار داشته است.

مسجد تاریخانه دامغان، برج طغرل، تپه حصار دامغان و آرامگاه پیر علمدار هم از دیگر جاذبه های معروف شهر دامغان هستند.

پارک ملی کویر سمنان

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر یکی از کهن ترین مناطق محافظت شده ایران به شمار می اید که جاذبه های توریستی و تاریخی- طبیعی زیادی را در خود جای داده است. هر ساله هزاران توریست و البته ستاره شناس برای خوابیدن در زیر این آسمان پرستاره، به این منطقه می ایند. کاروانسرای معروف قصر بهرام، کاروانسرای عین الرشید، کاروانسرای سفید آب و … از جمله جاذبه های تاریخی این منطقه محسوب می شوند.

شهر بسطام و مقبره بایزید بسطامی

بسطام را می توان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سمنان خواند که در ادامه شرحی درباره آن می دهیم. شهر بسطام را بیشتر به دلیل وجود مقبره شاعر معروف، بایزید بسطامی، می شناسیم. این شهر را می توان یکی از پر بازدید ترین شهرهای این استان دانست؛ بسطام در 6 کیلومتری شاهرود واقع شده. لازم به ذکر است علاوه بر مقبره باشکوه بایزید، آثار تاریخی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان، یکی از کهن ترین مکان های ساخته شده در این شهر است. به گفته بعضی از تاریخ شناسان، این مسجد بر روی یکی از آتشکده های ساسانی ساخته شده که در دوره های مختلف اسلامی از آن بهره برده اند.

معدن نمک سمنان

معدن نمک گرمسار

بسکمک از مردم سمنان را با نمک آن می شناسند؛ به نوعی سمنان با نمک گره خورده. یکی از عظیم ترین و البته بینظیر ترین معدن های نمک کشور، معدن نمک گرمسار، در استان سمنان است که امروزه به یکی از عظیم ترین مناطق توریستی این استان تبدیل شده است. ستون های نمکی این معدن ارتفاعی به اندازه 12 متر دارند که دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی هستند که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: گردشبان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7970

به "سمنان چگونه شهری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمنان چگونه شهری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید