عراق، درخواست مردم بصره برای حذف شرکت کره ای از پروژه توسعه بندر فاو

به گزارش جعبه مهر، پس از تعلل شرکت دووکره ای برای انجام پروژه بازسازی و توسعه بندر فاو، شماری از مردم بصره با اعتراض به این شرایط، خواهان برکناری وزیر حمل و نقل عراق شدند.

عراق، درخواست مردم بصره برای حذف شرکت کره ای از پروژه توسعه بندر فاو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از العهد، شماری از مردم بصره در تجمعی خواهان شروع پروژه بندر فاو شدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

معترضان خواهان برکناری وزیر حمل و نقل عراق به سبب اصرار بر واگذاری پروژه بازسازی و توسعه بندر فاو به یک شرکت کره ای شدند.

خبرنگار العهد عراق درباره خشم ساکنان بصره از عدم توجه وزارت حمل و نقل به خواسته های معترضان گزارش داد: معترضان تأکید نموده اند که هیچ توجیهی برای واگذاری بندر فاو به شرکت هایی که تعلل می نمایند، وجود ندارد.

معترضان خواهان فراهم آوردن زمینه رقابت برای شرکت های بین المللی برای اجرای پروژه بازسازی و توسعه بندر فاو شدند و عملکرد شرکت دوو کره را نامطلوب دانستند.

طرح عظیم بازسازی و توسعه بندر فاو عراق از آوریل سال 2010 شروع شده و با گذشت بیش از 10 سال، بغداد نه تنها طرح را به انتها نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگ اندازی های دولت آمریکا را یکی از دلایل اصلی آن می دانند.

حال پس از گذشت این مدت، اخیراً یک شرکت چینی که اقدام به عقد قرارداد با دولت عراق برای ساخت بندر نموده بود، کنار گذاشته شد و شرکت کره ای دوو اقدام به امضای قرارداد با بغداد در این خصوص کرد، اما این شرکت نیز اعلام نموده است که باید مفاد قرارداد تغییر یابد و خواهان پول بیشتری شده است.

دولت عراق امید دارد تا با افتتاح پروژه بازسازی بندر فاو، یک گام بلند در جهت توسعه مالی بردارد و تا سال 2024 طرح را به انتها برساند. در صورت عملی شدن نهایی این پروژه، بندر فاو یکی از 10بندر عظیم دنیا خواهد بود. توسعه بندر فاو و پروژه عظیم القناة الجافه (تونل خشکی که راستا مواصلاتی برای انتقال کالاها از خلیج فارس به ترکیه، اردن و سوریه و اروپاست) سالهاست که در عراق مطرح است، هرچند که هنوز این امر به دلیل مانع تراشی های آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن در خلیج فارس، به ویژه امارات که متضرر اصلی اجرای این پروژه محسوب می گردد، راکد است.

در این میان دو شرکت چینی و کره ای بر سر اجرای این پروژه با یکدیگر رقابت دارند که هر یک موافقان و مخالفانی در میان مقامات و مردم عراق برای دریافت این پروژه دارند. مخالفان شرکت کره ای دوو می گویند که کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکاست و از سوی دیگر پیشنهاد ارائه شده از سوی آن، شامل ساخت یک برنامه با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان 2میلیارد و 650 میلیون دلار به مدت 4 سال است، در حالی که مبلغ پیشنهادی شرکت چینی 2میلیارد و 160میلیون دلار است؛ ضمن اینکه این شرکت عراق را مجبور به پرداخت پیشاپیش هزینه نمی کند بلکه حداقل 10 سال فرصت می دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8661

به "عراق، درخواست مردم بصره برای حذف شرکت کره ای از پروژه توسعه بندر فاو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، درخواست مردم بصره برای حذف شرکت کره ای از پروژه توسعه بندر فاو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید