عشین، نگین گردشگری کویر مرکزی ایران

به گزارش جعبه مهر، روستای تاریخی عشین در بخش انارک شهرستان نائین واقع شده و با فاصله 60 کیلومتری از شهر انارک و با معماری خاص در دل کویر مرکزی ایران قرار گرفته، اقلیم خاص در کنار ویژگی های خاص معماری، این روستا را به نگین گردشگری کویر ایران تبدیل نموده است.

عشین، نگین گردشگری کویر مرکزی ایران

طی شش سال گذشته با کوشش های مردم و مسئولان، گردشگری در استان اصفهان نهادینه شده است، به گونه ای که در حال حاضر در بیشتر شهرها و حتی روستاهای استان اصفهان، گردشگری به یکی از اصلی ترین شاخصه های توسعه اقتصاد روستایی بدل شده است.

شهرستان نائین که در شرق استان اصفهان واقع شده در حقیقت یکی از مهم ترین محورهای اتصال غرب به شرق استان و حتی کشور به شمار می رود، به همین دلیل در طی سال های اخیر با همت جمعی، این شهرستان همراه با جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصربه فرد و پیشینه تاریخی کهن به یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری کویری استان اصفهان تبدیل شده است.

با توجه به بروز خشکسالی های متعدد در منطقه فلات مرکزی ایران در طی یک دهه گذشته، گردشگری یکی از مهم ترین محورهای توسعه این شهرستان به ویژه در مناطق روستایی به شمار می رود. در طی 5 سال گذشته کوشش های گسترده ای برای شناسایی توانمندی های روستاهای شهرستان از جمله عشین اجرا شده و روستاهای شاخص شهرستان به عنوان مناطق نمونه گردشگری روستایی شناسایی و سپس با ایجاد زیر ساخت های مناسب گردشگری در این مناطق توسعه یافته است.

واژه عشین در فرهنگ عامیانه مردم شرق استان اصفهان در عین حال که با نام اشین نیز خوانده شده به معنای سرزمین آب های جاری خوانده شده، وجود چندین چشمه در ارتفاعات اطراف این روستا این واژه را قوت می بخشد.

این روستا در حاشیه کویر مرکزی ایران و به عنوان بخشی از شهر تاریخی انارک به شمار می رود، با توجه به پیشینه تاریخی انارک و همچنین ساختار معماری این روستا که عمدتا خانه ها به صورت تک اتاقی با گنبدی زیبا بر روی آن بنا شده، دیرینه شناسان پیشینه تاریخی این روستا را به پیش از اسلام نسبت می دهند.

در تاریخ معاصر ایران در بعضی منابع از جمله کتاب عبور ار معماری ایران، نوشته آلفونس گابریل در سال 1933 میلادی از این روستا در جوار کویر مرکزی ایران و زیبایی های آن یاد شده است.

با توجه به قرار دریافت این روستا در حاشیه مرکزی ایران، در طول تاریخ آثار ارزشمندی در آن به جای مانده که ناشی از سبک زندگی مردم کویر است که از آن جمله می توان به خانه های زیبای روستا با سبک معماری منحصربه فرد، قلعه تاریخی روستا و حمام تاریخی آن اشاره نمود.

در سال های اخیر با توسعه گردشگری کویری در مناطق نائین، انارک و همچنین خوروبیابانک روستای عشین نیز مورد توجه نهاده شد.

با همکاری ساکنان، اداره میراث فرهنگی و مسئولان شهرستان، با تکیه بر جذابیت های منطقه از جمله نزدیکی این روستا به شهر تاریخی انارک، نزدیکی روستا به معدن باستانی سرب نخلک، قرارگیری روستا بر روی تپه ای بلند مشرف به کویر مرکزی ایران، باعث شد تا با ایجاد زیرساخت های مناسب از جمله اصلاح جاده های دسترسی، اقامتگاه های بومگری با تکیه بر زندگی کاملا سنتی منطقه ایجاد و از این طریق گردشگران خسته از زندگی شهری، اقامتی کاملا سنتی را در این روستا تجربه نمایند.

* گزارش از محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نائین

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8642

به "عشین، نگین گردشگری کویر مرکزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشین، نگین گردشگری کویر مرکزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید