فاکتورهای مهم در طراحی داخلی

به گزارش جعبه مهر، دو مورد از اصلی ترین اصول طراحی داخلی که باید هر طراح دکوراسیون به آن مسلط باشد، تناسب و تعادل است. هر دیزاینی باید به چشم بیننده خوشایند به نظر برسد و در آن تمام ابعاد زیبایی شناسی رعایت شده باشد. البته رسیدن به چنین مرحله ای یکی از اساسی ترین چالش هایی است که طراحان داخلی با آن روبرو هستند. به همین دلیل است که باید بدانیم یک فرد طراح برای کار کردن در چنین فرایندی، چه مهارت هایی را باید داشته باشد. خوشبختانه، تعدادی راه حل برای رسیدن به این منظور و کسب مهارت در دیزاین داخلی وجود دارد. اول از همه و شاید رایج تر از همه موارد، این است که طراحان دکوراسیون داخلی همیشه از دید بصری خود و با توجه به تجریبات کسب نموده، تشخیص دهند که چه دیزاینی مطلوب ترین و دلپذیرترین دیزاین در چشم بیننده خواهد بود. به علاوه، طراحان خودشان با توجه به میزان تحصیلاتی که در حیطه تناسب، تعادل و اجزای فضای طراحی کسب می نمایند، نسبت به افراد عادی رجحان دارند.

فاکتورهای مهم در طراحی داخلی

تناسب در طراحی داخلی چیست؟

بیایید ابتدا با تعاریف ساده تر آغاز کنیم. تناسب با تعریف خطی در هنر آغاز می شود و با تعریف هنری فضا و اشکال ادامه پیدا می نماید. به طور کلی، تناسب در طراحی داخلی تعادل بین انواع اجزای طراحی از جمله رنگ، بافت و شکل می باشد. بسیاری از طراحان و حتی معماران، مواردی نظیر اندازه را نیز جزء تناسب حساب می نمایند. برای معین صحیح بودن یک چیدمان خاص، با تکیه بر تناسب می توانیم قضاوتی مطلوب داشته باشیم. دیزاین داخلی متناسب و صحیح، با تکرار موارد زیر می تواند به دست بیاید:

  • رنگ ها
  • اشکال
  • بافت ها
  • ارائه سبک و تنوع
  • کنترل روشنایی

در حیطه طراحی داخلی، تناسب همچنین شامل اندازه نهایی و اندازه اجزای معین دیزاین داخلی می باشد. از طرفی دیگر، بزرگترین مسئله در این رابطه ارتباط کلی بین وسایل داخل اتاق می باشد. بدین معنا که موضوع تناسب همواره باید در هنگام معین تناسب بین تک تک اجزای دیزاین داخلی، مورد آنالیز قرار گیرد. شاید جهانی ترین ملاک اندازه گیری فضا در دیزاین داخلی، بدن انسان و تجربه کلی و نهایی او از زندگی درون کالبد جسمی باشد. ما این گونه به طور طبیعی اندازه اشیاء متفاوت را نسبت به اندازه بدن خود می سنجیم. به فرض مثال، اگر مبل چند نفره را به شکل دست انسان ببنید، احتمالا از تناسب نهایی این شکل شوکه خواهید شد. البته، چنین شکلی در فضاهای خاص می تواند نقطه مرکزی اتاق شما شود و دیزاین را طرح دار کند.

همه می دانند فضاهایی که ماهیت معمارگونه دارند، صرفاً برای جلب توجه ببینده ساخته شده اند و در چنین فضایی، اشیاء در تناسب با اجزای دیگر فضا در دید بیننده بسیار بزرگ نشان داده می شوند. فضاسازی داخلی تنها توسط یک وسیله دگرگون می شود و این فرایندی است که از آن اغلب مواقع در فضاهای عمومی استفاده می شود. همچنین این فرایندی است که عموماً در محیط های شرکتی مورد استفاده قرار می گیرد و در اکثر موارد با ظاهر قدرتمند و مستحکمی که دارد، بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد.

در خانه های شخصی، تناسب با معیارهای اندازه گیری انسانی ارزیابی می شود و همین امر باعث می شود فضای خانه محبت آمیز تر و امن تر جلوه کند. علاوه بر تناسب در طراحی سطحی و طراحی داخلی، باید یادمان باشد که یک فرد طراح همواره از اندازه های مناسب استفاده می نماید. با در نظر دریافت تفاوت بین شکل و فرم، این دقیقاً بدین معناست که وسیله ای بزرگ می تواند یک مبلمان و یا پارچه ای خاص را در آن فضا تحت الشعاع قرار دهد.

تعادل

تعادل در حیطه طراحی داخلی معمولاً با مفهوم کلی تعادل بصری تعریف می شود که این تعادل بصری به درک شخصی و فیزیکی ما از تعادل برمیشود. تعادل عموماً در پروژه های دیزاین داخلی با یکی از دو روش زیر به دست می آید:

  • متقارن (تعادلی رسمی)
  • غیرمتقارن (تعادلی غیر رسمی)

از تعادل در موراد سه بُعدی نیز میتوان استفاده کرد و معین اینکه آیا ساختار سه بُعدی برای فضا مناسب است، با توجه به در نظر دریافت اجزای دیزاین داخلی کار بسیار آسانی می باشد. اصولاً، اگر تعادل مطلوب را برای وسیله ای فراهم نکرده باشیم، به آسانی تعادلش به هم میخورد و می افتد. در فضایی دو بُعدی، باید یادمان باشد که بهترین راه برای بوجود آوردن فضایی سه بُعدی استفاده از قدرت تخیل است. در رابطه با وزن بصری اجزای موجود در فضا، هنگام قرار دادن وسایل در فضای داخل باید بسیار محتاطانه عمل کرد. موارد زیر عموماً میزان وزن بصری یک شی را معین می نمایند:

تناسب رنگ

برای رسیدن به تناسب در اشکال و فرم های موجود در دیزاین داخلی، میتوانیم از رنگ نیز استفاده کنیم. بدین گونه که صرفا رنگ های طرح دار را در نقاط مختلف فضا تکرار کنیم. مثلاً، اگر فضایی که در آن کار می کنید، شومینه ای دارد که بالای آن تابلوی نقاشی آویزان شده است و در این تابلو رگه های آبی رنگ وجود دارد، به دنبال پارچه ای با همین رنگ باشید و این پارچه را بر روی یک جایگاه و یا یک مبل چند نفره در همان فضا بیندازید. همچنین می توانید از بالشتک هایی با پس زمینه آبی بر روی یک یا چند جایگاه و یا مبل بهره ببرید.

علاوه بر آن می توانید قالیچه ای به رنگ آبی و یا مشابه بر زمین پهن کنید. در رابطه با تکرار رنگ ها، بسیاری از طراحان داخلی پیشنهاد می نمایند که رنگ ها را حداقل سه یا پنج بار تکرار کنید. البته، مواردی چون چیدمان و اندازه ممکن است باعث شود که تناسب رنگی در فضای دیزاین به سختی حاصل شود. تا زمانی که نهایت کوشش خود را برای استفاده از چند طرح متفاوت از رنگ های گوناگون کنید، در رسیدن به تناسب رنگ پیروز خواهید بود.

تناسب دیزاین داخلی در رابطه با شکل

برای ایجاد شکلی قابل قبول با توجه به هارمونی بصری در فضای دیزاین، شکل و فرم مورد نظر را تکرار کنید. به فرض مثال، اگر در فضای شما شومینه با درب مربع شکل وجود دارد، این شکل مربع می تواند با آویزان کردن تزئینات مربع شکل، چیدن جایگاه های مربعی و یا قرار دادن میز قهوه خوری مکعبی و یا مربعی، تکرار شود. صرف نظر از شکلی که دوست دارید، با تکرار اشکال و فرم هایی که کاملاً جدید هستند، می توانید به تناسب در دیزاین برسید.

تعادل غیرمتقارن

همانطور که قبلاً عنوان شد، تعادل غیرمتعادل یکی از غیر رسمی ترین المان ها در طراحی داخلی می باشد. این المان استایلی ایجاد می نماید که بسیار سخت تر و پیچیده تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. هنگامی که می خواهیم وسایل مختلف را در یک فضا بچینیم، با در نظر دریافت تعادل غیر متقارن، وسایلی با وزن های مختلف طوری چیده می شوند که با در نظر دریافت اهرم مرکزی، در نهایت به تعادل می رسند.

ترازویی را در نظر بگیرید که قادر به نشان دادن این وسایل وزن دار به عنوان جزء اصلی دیزاین داخلی باشد. این حالت در طراحی دو بُعدی میتواند نشان داده شود. این بدین معناست که در نهایت وسایل سنگین تر یک طرف ترازو باید با وسایل سبک تر در طرف دیگر به تعادل برسند. به علاوه، وسایل با وزنی یکسان و جاگیر، می توانند در طرفی از این اهرم همان طور که اشیایی با وزن غیر یکسان قرار می گیرند، گذاشته شوند.

تناسب در دیزاین با توجه به فضا

هنگامی که تناسب را در رابطه با فضا در نظر میگیریم، در واقع منظورمان همان چیدمان نهایی وسایل در هر فضای داخلی است. یک مثال عالی در این زمینه، قرار دادن کمدی بزرگ بر روی دیوار همراه با دو جایگاه در سایز متوسط است. اگر جایگاه ها کوچک باشند، تناسب نهایی حاصل نمی شود. از طرفی اگر جایگاه ها بسیار بزرگ باشند، نمای بسیار بزرگ و جاگیر پیدا ایجاد می شود. یک راه دیگر برای رسیدن به تناسب در فضا این است که عکس های کوچک را در کنار هم روبروی یک بوم نقاشی بزرگ تر قرار دهیم. همچنین می توان با اتکا به توانایی بصری یک مبل بزرگ تر را هماهنگ با چند مبلمان کوچکتر قرار داد. چنین فعالیت هایی جزء تمرینات پایه آموزش طراحی به حساب می آیند.

نقاط کانونی

یکی دیگر از اجزای مهم در دیزاین داخلی، نقطه کانونی است، نقطه ای از اتاق که توجه بیننده را معطوف به مبل، تزئینات و یا شومینه مخصوص میکند. این وسیله هر چه باشد، باید همواره به چشم بیاید چه از طریق فرم، خطوط، بافت و یا رنگ. در چنین چیدمانی وسیله مربوطه، الگو نامیده می شود و وسایل موجود در پس زمینه زمین نامیده می شوند.

تناسب در دیزاین با در نظر دریافت روشنایی

روشنایی از طریق دو راه می تواند در طراحی داخلی اجرا شود: طبیعی و مصنوعی. روشنایی یکی از اجزای متعدد موجود در دیزاین داخلی می باشد و به خاطر اینکه می تواند در فضای داخلی هارمونی ایجاد کند، اهمیت دارد. همچنین روشنایی فاکتوری است که می تواند از اجزای داخلی و فضا به طور کلی به ما دیدی نهایی و بصری بدهد و به همین خاطر باید با هوشیاری کامل از آن برای جلب توجه بیننده به نقطه ای معین در فضا استفاده کنیم.به عنوان مثال، بسیاری از طراحان داخلی از روشنایی برای معطوف کردن توجه بیننده به تزئینات مختلف اتاق از جمله آثار هنری و یا تصاویر عکاسی استفاده می نمایند. وجود روشنایی برای انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و یا نوشتن مفید است. بهترین روش برای کنترل میزان روشنایی در هر فضا استفاده از پرده های بلند و سنگین و یا نصب نورگیر می باشد. اگر می خواهید نور مصنوعی را در فضا کنترل کنید، می توانید سیستم های کنترل گر نور در ساختمان نصب کنید.

تناسب در بافت

هنگامی که در دیزاین داخلی از بافت استفاده می شود، مقادیری جذابیت و عمق به فضا اضافه می شود. برای برجسته کردن نقطه ای مرکزی و خاص، بسیاری از طراحان از بافت های طراحی برای دیوار استفاده می نمایند، این بافت ها می توانند یا نقاشی باشند یا کاغذ. در رابطه با کف اتاق، قالیچه عریض و دیگر فرم های فرش میتوانند در ایجاد تعادل و هماهنگی بین کف چوبی و نقاشی های شفاف بر روی دیوار یاری نماینده باشند.

تناسب در ریتم

ریتم میتواند حرکات چشم بیننده را هنگامی که وارد فضا میشود، کنترل کند. ریتم همچنین باعث میشود توجه بیننده به طرز زیبایی از وسیله ای از طریق دیگر در فضا معطوف شود و از این طریق فضایی فوق العاده ایجاد شود. برای رسیدن به مقادیر مطلوب از ریتم در فضا، بایستی اشکال، خطوط، رنگ و بافت را تکرار کنیم. شکل گیری و پیشروی دیزاین نیز عاملی مهم در این رابطه محسوب میشود.

باید به پرسش حساس دیگری نیز پاسخ دهیم: دقیقا چه کسی میتواند درستی متدهای پرطرفدار دیزاین را تایید کند؟ تحصیلات عالیه به این دلیل برای دیزاین وجود دارند که طراحان داخلی از مفاهیم متفاوت و متعدد برای خلق یک پروسه حقیقی دیزاین استفاده نمایند. تناسب را مشابه با موسیقی در نظر بگیرید، هنگامی که نوتی اشتباه می شنوید، سریعا متوجه میشوید که یک جای کار غلط است و طبق فرمول از پیش معین شده، اجرا نشده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ساختمانچی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4140

به "فاکتورهای مهم در طراحی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاکتورهای مهم در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید