قوانین عجیب نوروزی برای رزرو هتل
به گزارش جعبه مهر، اتاق های هتل را بین روزهای تعطیل نوروز، تقسیم نموده اند. هر اتاق برای 2 تا 6 روز فروخته می گردد، بعد هم بخشنامه نموده اند که این هتل می بایست بر اساس پیکج های نوروزی رزرو گردد و به هیچ عنوان تغییر و یا کنسلی ندارند!
پکیج نوروزی یعنی اگر مسافر بخواهد متفاوت از زمان بندی هتل، اقدام کند و یک شب یا یک روز بیشتر و یا کمتر در آن هتل اقامت داشته باشد، باید پول کامل یک پکیج را بدهد تا هتل، اجازه اقامت را صادر کند! یعنی اگر قصد اقامت 4 روزه در هتلی داشته باشید و آن هتل، اتاق هایش را برای سه روز به رزرو گذاشته باشد، باید پول دو شب اضافه تر یا یک پکیج دیگر را بدهید تا چهار روزتان کامل گردد.
علاوه بر این، بعضی هتل ها تاریخ دقیق برای رزرو اتاق معین نموده اند که با توجه به شرایط پیش فروش بلیت وسایل نقلیه عمومی برای تعطیلات نوروزی، برنامه ریزی مسافرت آن دسته از مردم را که عادت و یا تمایل به اقامت در هتل دارند، تحت الشعاع قرار خواهد داد.
سیاست فروش پکیج در هتل های ایران سابقه طولانی ندارد، اما سنت آن را شهرهای گردشگرپذیر بنا گذاشتند، سیاستی که به اذعان صاحبان آژانس و راهنمایان تور و مسوولان گردشگری، هتل های گردشگرپذیرترین شهرهای جهان همانند لندن، پاریس، نیویورک، دبی و یا حتی استانبول که کنار گوش مان است، به خود ندیده اند. سنت غلطی که نوروز هر سال به هتل های بیشتری تسری پیدا می نماید، بدون آن که با ممانعتی روبرو گردد.
معاون گردشگری کشور، پکیج سازی در هتل ها را صراحتا ممنوع اعلام می نماید و می گوید: هتل ها مجوزی برای این کار ندارند.
مرتضی رحمانی موحد معتقد است، هتل ها با این کار رسما وارد حوزه تورگردانی شده اند و هتل نمی تواند مستقیم تورسازی یا پکیج سازی کند، این کار تابع ضوابط و قوانین خاص خود است.
او به خبرنگار ایسنا می گوید: هتل وظیفه دارد اتاق و خدمات مربوط به اقامت را بفروشد، اگر می خواهد پکیج سازی کند باید با دفاتر خدمات مسافرتی که مجوز بند (ب) دارند، وارد تعامل و هماهنگی گردد، وگرنه هتل ها انحصارا نمی توانند این کار را انجام دهند.
رحمانی موحد ادامه داد: جایگاه هتل معلوم است؛ ارائه خدمات اقامتی، درحالی که با پکیج سازی وارد حوزه تورگردانی می شوند و وقتی در این بخش به اختلاف برسند، باید داوری باشد تا این اختلاف را برطرف کند، وقتی ضوابطی برای این کار هتل ها تعریف نشده، آن اختلاف قرار است چگونه رسیدگی گردد؟!
او تاکید می نماید: زورگویی بعضی هتل ها در شرایطی که مردم به آن ها احتیاج دارند، درست نیست. در همه جای جهان هتل موظف است اتاق را با توجه به درخواست و احتیاج مسافر بفروشد، نمی تواند برای خواب مسافر معین تکلیف کند.
معاون گردشگری بعلاوه خطاب به جامعه هتل داران ایران که به معین نرخ سال 95 هتل ها از سوی این سازمان معترض شده اند، می گوید: ماهیت وجود یک تشکل فقط نرخ سازی و صدور مجوز هتل نیست، هر تشکلی باید اعضای خود را آموزش دهد و آن ها را نسبت به قوانین توجیه کند و مانع خطای اعضای خود گردد.
جمشید حمزه زاده، رییس هیات مدیره جامعه هتل داران ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در نظری همسو با معاون گردشگری، پکیج سازی هتل ها را اقدام غیرقانونی اعلام نمود و برخورد با این مساله را وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست.
براساس ماده 17 آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری موضوع این آیین نامه از جهت سطح و کیفیت ارایه خدمات و رعایت ضوابط درجه بندی و نرخ های معین شده به عهده سازمان (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) است. در تبصره یک این آیین نامه نیز آمده است: در صورت وقوع گران فروشی، کم فروشی، عدم ارائه خدمات مطلوب و شرایط نامناسب بهداشتی، سازمان می تواند برابر بند (د) این ماده اقدام کند. مفاد بند (د) به این توضیح است؛ تعلیق مجوز بهره برداری تا برطرف اشکال و نارسایی ها (درخصوص تاسیسات پذیرایی حداکثر تا یک ماه).
منبع: ایسنا
منبع: کجارو