مردم با نصب اپ ماسک آماده مقابله با خیز دوباره کرونا باشند

به گزارش جعبه مهر، با شیوع کرونا ایران نیز در راستای بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده از فناوری را برای مهار این ویروس در برنامه خود قرار داد. در این راستا تیمی متشکل از متخصصان حوزه ای تی دانشگاه صنعتی شریف اپلیکیشنی را نوشته و منتشر کردند تا مردم با نصب آن به صورت رایگان بتوانند به نوعی در شناسایی و مهار این بیماری گام بردارند. دراین باره با علی شریفی زارچی مسئول تیم توسعه اپلیکیشن ماسک و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف به گفت و گو نشسته ایم که می خوانید.

مردم با نصب اپ ماسک آماده مقابله با خیز دوباره کرونا باشند

جرقه طراحی و راه اندازی این اپ چه زمانی زده شد؟

اواخر بهمن ماه وقتی تست بیماری کرونا روی دو بیمار در کشور مثبت اعلام شد.

از طراحی و راه اندازی این اپ چه اهدافی را دنبال می کنید؟

هدف کمک به شهروندان کشورمان و نظام سلامت، برای کاهش قربانیان بیماری کرونا در کشور به وسیله مطلعی افزایی و فراهم کردن نقشه ابتلا به بیماری است تا بتوانیم همه با هم جلوی زنجیره شیوع بیماری کرونا را بگیریم.

تیم شما چند نفره است و دارای چه تخصص هایی هستند؟

ما کار خود را از دوم اسفندماه سال 98 با تیم کوچک سه نفره آغاز کردیم. اعضای تیم نیز جمعی از استادان، دانش آموختگان، دانشجویان و برندگان رقابت های جهانی ریاضی و کامپیوتر دانشگاه ها هستند.

چه مدت زمان برای طراحی تا انتشار این اپ صرف کردید؟

ظرف مدت کمتر از دو هفته توانستیم اولین نسخه اپلیکیشن ماسک را در فروشگاه های برنامه های موبایلی داخلی و گوگل پلی منتشر کنیم و به صورت مستمر در حال به روزرسانی آن هستیم.

آیا ماسک نمونه خارجی دارد و تفاوت عمده آن در چیست؟

پیش از این نیز در کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که کرونا بشدت شیوع پیدا نموده بود، این نرم افزار طراحی و در اختیار مردم نهاده شد ولی برنامه ماسک، تفاوت هایی با نمونه های خارجی دارد و تفاوت عمده اپ ما با نمونه های خارجی استفاده از بلوتوث و قابلیت های ویژه آن است. اپلیکیشن چینی بر اساس بارکدهای دو بعدی کار می نماید و کاربران هرجا مانند فروشگاه، اداره یا آپارتمان ها رفت و آمد داشته باشند، از بارکد دو بعدی اسکن می گیرند و آن به این معناست که من در این لحظه اینجا بودم و اگر بیماری دیگری هم در همان لحظه در آن مکان باشد، فرد از وجود بیمار دیگر مطلع می گردد. اما ماسک، از سیستم بلوتوث بهره برده است. بلوتوث همان طور که ارتباط بین تلفن همراه و هندزفری را برقرار می نماید، می تواند ارتباط بی سیم بین دو تلفن همراه در فاصله نزدیک را نیز ایجاد کند و به نظر ما استفاده از این فناوری برای اینکه متوجه شویم دو نفر در فاصله نزدیک بدون بیرون آوردن تلفن همراه خود و در دست دریافت آن، مناسب تر است و این کار کاربران را آسان می نماید. کشور ما اولین کشوری است که از تکنولوژی و فناوری بلوتوث برای مهار بیماری کرونا استفاده نموده است. طبق اطلاعاتی که کسب کردیم بعد از ما، کشورهای سنگاپور و استرالیا و بعد از آن نیز شرکت های گوگل و اپل پروتکلی را ارائه دادند و استفاده از بلوتوث در اپلیکیشن ها برای شناسایی بیماران کرونایی فراگیر شد.

قابلیت و شیوه استفاده از ماسک چگونه است؟

ماسک، ضمن اینکه تماس های بین افراد را ثبت می نماید، دارای چندین قابلیت ویژه دیگری است که در هیچ کدام از اپلیکیشن های مشابه آن وجود ندارد. قابلیت ویژه آن این است که ماسک مطلعی دقیق و هدفمندی را به کاربر خود نیز ارائه می دهد. مردم پیش از این فکر می کردند اگر از 80 میلیون جمعیت ایران، 80 هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند چون آمار مبتلا، یک در هر هزار نفر است بنابراین شانس آنها در مبتلا شدنشان اندک است ولی با کمک این اپ مبتلایان به بیماری کرونا یا فوت شدگان به صورت محله ای روی نقشه شهرهای سراسر کشور نشان داده می گردد و کاربر مطلع می گردد که در کمین ابتلا به این بیماری قرار گرفته است. با این اپ، تصور غلط بین کاربران از بین رفت و آنها درک کردند که هر لحظه می توانند به این بیماری مبتلا شوند و این بیماری چقدر به آنها نزدیک است. در نقشه ها، شهرها و محله ها با رنگ بندی معین شده اند که شیوع بیماری در آنجا چگونه است.

از سوی دیگر در این برنامه امکان آموزش، پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی وجود دارد. به عبارتی در این برنامه اگر فرد بیمار باشد یا با افراد مبتلا به بیماری کرونا در تماس بوده باشد به خود او گزارش می دهیم. اگر کاربر شرایط قرمز داشته باشد یعنی بیمار است و اگر شرایط بنفش داشته باشد بهبود پیدا نموده است. بعد از اعلام، بقیه کار به مسئولیت پذیری بیمار مربوط است که قرنطینه خانگی را رعایت نموده یا به بیمارستان مراجعه کند. علاوه بر آن قرار است بزودی در به روزرسانی نسخه ماسک امکان رصد کردن کسب و کارها از سوی کاربران ماسک نیز مهیا گردد. به طوری که اگر کاربری به فروشگاهی مراجعه و مشاهده کرد که پروتکل بهداشتی در آن مکان رعایت نمی گردد می تواند به وسیله اسکن کردن کد رهگیری آن فروشگاه به اطلاع کاربران دیگر برساند تا به آن محل رفت و آمد نداشته باشند.

ماسک به چه میزان بارگذاری شده است؟

بیش از یک میلیون نفر این اپ را نصب نموده اند ولی باید با کمک رسانه ها کاری کنیم تا بیشتر مردم آن را نصب نمایند، چرا که هدف اصلی این برنامه برای شیوع احتمالی دوباره بیماری کرونا در فصل سرماست. ما باید خود را برای آن موقع آماده کنیم و زیرساخت ها فراهم گردد تا اگر دوباره بیماری اوج گرفت بتوانیم با استفاده از این برنامه مکان های آلوده را بشناسیم.

بحث امنیت و اطلاعات داده های مردم بسیار مهم است و با وجود حجم بالای هک اطلاعات کاربران، شما برای این بخش چه تدابیری در نظر گرفته اید؟

امنیت سایبری این اپ جزو خطوط قرمز ما است برای همین ماسک تیم خود را به صورت شفاف به مردم معرفی نموده است که چه کسانی این برنامه را نوشته و راه اندازی نموده اند تا جوابگو باشند. از سوی دیگر یک تیم متخصص امنیت سایبری در حال نظارت بر این برنامه است. تیم ما با وزارت بهداشت در مورد حفظ حریم خصوصی به توافق رسیده است که موقعیت مکانی و تماس های کاربران در سرورهای جداگانه خارج از وزارت بهداشت نگهداری گردد و اینکه این داده ها تحت هیچ شرایطی و برای هیچ مقصدی به جز ثبت تماس های نزدیک با بیمار مبتلا به کرونا و اطلاع به کاربر مورد استفاده قرار نگیرد. مهمتر اینکه داده های مکانی بیماران مبتلا به کرونا به صورت تقریبی نمایش داده می گردد و موقعیت دقیق یک بیمار نشان داده نمی گردد و فقط در حد محله و بی هویت (بدون نام و معینات بیمار) است.

برای راه اندازی این اپ چه میزان هزینه شده است؟

تیم ما و افراد و شرکت های دیگری که ما را در ساخت این اپ کمک دادند همگی داوطلبانه و تنها در راستای مسئولیت اجتماعی این اپ را راه اندازی کردند حتی وقتی ما قصد خرید دومین با نام ماسک دات آی آر داشتیم، صاحب این دومین که یک فرد ایرانی در خارج کشور بود این دومین را رایگان در اختیار ما قرار داد. البته مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی، 500 میلیارد تومان برای کرونا اختصاص داده بودند، به ما هم اعلام کردند هر میزان پول بخواهید به شما می پردازیم اما تیم ما اعلام کردند ما یک ریال هم نمی خواهیم و تنها 45 میلیون تومان برای ساخت فیلم و پویانمایی و تیزرهای تبلیغاتی از این صندوق دریافت نموده و در این زمینه هزینه کردیم.

ماسک به علت تحریم ها از سوی گوگل پلی حذف شد. آیا این اقدام مانعی برای ادامه فعالیت این اپ خواهد بود؟

قطعاً مانعی برای انتشار آن نخواهد بود. ولی اقدام گوگل پلی، انساندوستانه نبود چون این برنامه انساندوستانه و برای مهار بیماری کرونا نوشته و منتشر شده است. به هر حال با وجود تحریم ها این برنامه در فروشگاه های داخلی مانند کافه بازار، مایکت، چهارخونه و حتی وب سایت ماسک دات آی آر قابل دسترسی و نصب است.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6265

به "مردم با نصب اپ ماسک آماده مقابله با خیز دوباره کرونا باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم با نصب اپ ماسک آماده مقابله با خیز دوباره کرونا باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید