بازسازی 70 بنای تاریخی در آذربایجان غربی

به گزارش جعبه مهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از بازسازی 70 بنای تاریخی استان با هزینه 140 میلیارد ریال در شش ماهه اول امسال اطلاع داد.

بازسازی 70 بنای تاریخی در آذربایجان غربی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، جلیل جباری روز 14 آبان در گفت وگو با برنامه رادیویی ایستکلر با موضوع اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی استان، اظهار کرد: این استان به دلیل آثار تاریخی و باستانی متنوعی که دارد از صندلی ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که هزار و 650 اثر ثبت ملی شده و دو اثر ثبت جهانی شده در این استان وجود دارد.

او اضافه کرد: همچنین در این استان پنج شهرستان ارومیه، ماکو، تکاب، خوی و سلماس براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی دارای بافت تاریخی هستند که مدیریت شهری برای حفاظت از آن ها باید برنامه ریزی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ادامه داد: حفاظت از بناهای تاریخی و احیای آن ها در دستور کار این اداره کل بوده چرا که از نظر هویت تاریخی و فرهنگی احیای این بناها از اهمیت خاصی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه اداره کل استان سالانه اعتبار خاصی را برای حفاظت از این بناها هزینه می نماید، عنوان نمود: طی شش ماه اول امسال، 70 بنای تاریخی با هزینه 140 میلیارد ریال بازسازی شده است.

جباری اعلام نمود: از جمله این بناها می توان به پل های تاریخی ممیند نقده، میرزارسول میاندوآب، باراندوز ارومیه، مسجد جامع تکاب، حمام میرزارسول مهاباد، مغازه های تپه قالاباشی نقده، بازارهای تاریخی ارومیه و خوی و تعدادی دیگر اشاره نمود.

او اضافه کرد: در حال حاضر هیچ بنای تاریخی در سطح استان وجود ندارد که احتیاج به بازسازی اضطراری داشته باشد، البته تعدادی از بناهای تاریخی که در دست مالکان خصوصی و دستگاه های دیگر است احتیاج به بازسازی دارند که با اجازه مالک انجام آن امکان پذیر خواهد بود که در صورت بی توجهی آن ها مراتب به وسیله دادستانی پیگیری می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: برای حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی احتیاج به بودجه کلانی است که با توجه به شرایط مالی کشور تأمین هزینه آن به تنهایی توسط دولت امکان پذیر نیست و جا دارد سمن ها، مردم و سایر دستگاه ها نیز در این امر مشارکت داشته باشند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7702

به "بازسازی 70 بنای تاریخی در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی 70 بنای تاریخی در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید