معرفی کوتاه تعدادی از زیباترین معابد هند

به گزارش جعبه مهر، بناهای تاریخی و باستانی باقی مانده در کشورهای مختلف یکی از راه های شناخت فرهنگ، هنر و معماری آن سرزمین به حساب می آیند. اما، در این میان بناهای مذهبی به جا مانده بدلیل داشتن ارزش و قرب بیشتر دارای شکوه و جلال بالاتری بوده و مکان های مناسبتری برای پی بردن به اوج هنر و معماری آن بخش تاریخی هستند. اماکن مذهبی بدلیل داشتن جنبه های معنوی، در طول تاریخ محافظت بیشتری هم شده و بارها و بارها توسط حکام مختلف بازسازی و بازسازی شده اند. کشور هند با داشتن عقبه تاریخی کهن و حضور 4 مذهب مهم دارای تعداد فراوانی معبد بوده که اغلب زیباترین معابد هند هنوز هم مکان هایی برای نیایش و عبادت مریدان محسوب می شوند. مذاهب سیک، هندو، بودا و براهمابودا همگی دارای معبدهای زیبا و باشکوهی بوده که هرکدام به نوبه خود دارای شهرت هستند. در ادامه مطلب معابد مشهور هند قصد داریم به معرفی 10 تا از دیدنی ترین معابد هند بپردازیم.

معرفی کوتاه تعدادی از زیباترین معابد هند

معبد بریهادیسوارار (Brihadeeswarar Temple)

108 مجسمه از شیوا بخشی از تزئینات این مورد از زیباترین معابد هند هستند. این معبد مشهور قرن یازدهمی از طریق شاه راجاراجا چاولا اول (King Rajaraja Chola I) بنا شد. این موقوفه شیوا که در ایالت تامیل نادو و در تانجاوور واقع شده است، در ماه فوریه یا مارس محل برگزاری جشن مشهور ماها شیوارتری بوده و همه روزهای هفته از ساعت 6 صبح تا 21 پذیرای زائرین و گردشگران است. از نکات جالب این مورد از معابد مشهور هند ارتفاع 30 متری گوپورام ورودی اصلی و نیفتادن سایه برج بر روی زمین است. مردم در سال 2010 میلادی هزارمین سالگرد ساخت معبد بریهادیسوارار را جشن گرفتند.

معبد طلایی (Golden Temple)

معبد طلایی که در بین فدائیان آیین سیک با نام دربار صاحب مشهور بوده، یکی از دیدنی ترین معابد هند بوده که در استان پنجاب و شهر امریتسار واقع شده است. تشعشع دیواره های طلایی این معبد زیبا در آب دریاچه یکی از بدیع ترین تصاویری است که می توان در این منطقه مشاهده کرد. این مورد از زیباترین معابد هند را گورو رام داس صاحب در قرن 16 میلادی ساخت. او چهارمین پیشوای آیین سیک در کشور هند بوده و با گذاشتن 4 در ورودی، برای همه مذاهب و آیین ها احترام قائل شده و معتقد بود که هر کسی با هر نگاه و آیینی می تواند به داخل این معبد زیبا وارد گردد. در نزدیکی این معبد طلایی می توانید زیبایی های بی مثال دیگری را هم مشاهده کنید. اگر برای رفتن به کشور هند و دیدن معبد طلایی فرصت کافی دارید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که یکی از جشن های زیر در این مکان برگزار می شوند که با یک تیر، دو نشان زده باشید: جشن دیوالی در اکتبر یا نوامبر، وایساکهی در دومین هفته آوریل، جشن بندی کور دیواس در نوامبر و جشن گورو ناناک گوپوراب در 15 آوریل. این معبد زیبا و مشهور کشور هند همه روزه از 2 و نیم بامداد تا 22 پذیرای گردشگران و زائرین است.

معبد چیناکساوا (Chennakesava Temple)

در سال 1117 میلادی و برای یادبود پیروزی، ویشنو واردانا، پادشاه امپراتوری هویسلا با مصالحی که به نام سنگ صابون مشهور بودند، معبدی زیبا در امتداد رودخانه یاگاچی در کشور هند بنا کرد. ستون هایی با طراحی ظریف و تالاری 60 قسمتی، این معبد زیبا را در دنیا مشهور کردند، به طوریکه برای ثبت در میراث دنیای یونسکو سفارش شد. برای بازدید یا زیارت این مورد از معابد مشهور هند می توانید همه روزهای هفته از ساعت 7 و نیم صبح تا 20 به آن مراجعه کنید. از نکات جالب برای سفر به این مورد از معابد مشهور هند اجرای جشنواره ماشین در ماه مارس یا آوریل بوده که هر ساله بر پا می گردد.

معبد سوامینارایان آکشاردام (Swaminarayan Akshardham Temple)

از شش هزار تن ماسه سنگ صورتی در مشهورترین معبد موقوفه خدای سوامینارایان بهره گرفته شد. باغی زیبا با بتی طلا اندود شده به وزن 1 و 2 دهم تن و با ارتفاع 2 و 2 دهم متر از دیگر زیبایی های معبد سوامینارایان آکشاردام (Swaminarayan Akshardham Temple) است. شب ها نمایشی براساس افسانه هندو ناچیکتا اجرا گشته که یک نمایش آبی بی نظیر محسوب می گردد. این معبد کشور هند روزهای دوشنبه تعطیل بوده و باقی روزها از ساعت 9 و نیم صبح تا 19 باز است. در ماه های سپتامبر و اکتبر جشنواره ناوراتری و در ماه های اکتبر و نوامبر جشنواره دیوالی در این مورد از دیدنی ترین معابد هند اجرا می گردند. در ماه ژانویه هم جشنواره ماکار سانکرانتی برپا شده که شکوه دو چندانی را به این مورد از دیدنی ترین معابد هند می دهد.

معبد خورشید کونارک (Konark Sun Temple)

در سال 1250 میلادی، شاه ناراسیمادوای اول این مورد از زیباترین معابد هند را بنا کرد که چون وقف خدای خورشید گشت، به نام معبد خورشید مشهور شد. البته بخش خلوتگاه این زیارتگاه با 70 متر ارتفاع در سال 1837 میلادی فرو ریخت. به نظر می رسد دلیل این ریزش سنگینی زیاد آن بوده باشد. این مورد از زیباترین معابد هند شبیه کالسکه بوده که دارای 7 اسب هست و یک تالار غذاخوری، یک تالار دیدار رسمی و یک تالار پایکوبی نیز در آن بچشم می آیند. جشنواره پایکوبی کونارک که در ماه دسامبر هر سال در این زیارتگاه کشور هند اجرا گشته، یکی از دیدنی ترین جشنوراه های پایکوبی در کشور هند محسوب می شوند. این معبد در تعطیلات بسته است، اما در روزهای دیگر از ساعت 8 صبح تا 17 دایر هست. سازمان یونسکو این معبد را در سال 1984 میلادی به فهرست خود اضافه نمود.

معبد رانگناتس وامی (Ranganathamswamy Temple)

از ساعت 6 صبح تا 21 می توانید به بازدید یکی از معابد مشهور هند بروید. این زیارتگاه بی نظیر با 63 هکتار وسعت لقب بزرگترین معبد کشور هند را هم به خود مختص کرد. 50 زیارتگاه، 21 برج، 39 عمارت در کنار تالاری با 1000 ستون از جذابیت های معبد مشهوری بوده که به رانگاناتا تعلق دارد. جالب است بدانید که این معبد دومین برج معبد بلند در قاره آسیا بوده که دارای 73 متر ارتفاع و 13 طبقه است. این برج مرتفع راجاگوپورام نام دارد که یکی از 21 برج این مورد از معابد مشهور هند بحساب می آید. این معبد زیبا بین سال های 1336 میلادی و 1565 میلادی بنا شده و علاوه بر جشنوراه اوریادی (Uriyadi) در ماه های آگوست و سپتامبر، جشنوراه 21 روزه وایکونتا اکاداشی (Vaikuntha Ekadesi Festival) در ماه های دسامبر و ژانویه نیز در آن برگزار می گردد.

معابد خاجوراهو (Khajuraho Temples)

پادشاهان سلسله چاندلا مجموعه ای با 25 معبد همراه مجسمه هایی به رنگ های زرد کمرنگ و نخودی و صورتی با اتصال های زبانه و کام را بنا کردند که در وسعتی بالغ بر 23 و نیم کیلومتر واقع شده است. این مجموعه مشهور، زیبا و بی نظیر در کشور هند، دارای حکاکی هایی هنرمندانه از سبک زندگی زنان، کوزه گرها، موسیقیدان ها، کشاورزان و دیگر مردم دارد که باعث شده این مجموعه معبد زیبا با یک ورودی، تالار و خلوتگاه در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت گردد. جشنوراه پایکوبی کلاسیکی که در ماه های فوریه و مارس اجرا گشته، به مشهورتر شدن این مورد از زیباترین معابد هند یاری شایانی کرد.

معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple)

این معبد که با سنگ مرمر سفید در سال 1986 میلادی به شکل نیلوفر و به احترام آیین های اسلام، بودا و براهمابودا بنا گشت، در سال 2001 به عنوان پربازدید کننده ترین مکان مذهبی دنیا با 50 میلیون بازدیدکننده در کتاب گینس ثبت شد. این مورد از دیدنی ترین معابد هند دارای زمینی به وسعت 105 هکتار و تالاری با ظرفیت 2 هزار و 500 نفر است که ارتفاع سقف آن به 40 متر می رسد. برای ورود به این زیارتگاه مشهور و محبوب به جز روزهای دوشنبه، از ساعت 9 صبح تا 19 می توانید مراجعه کنید و از یکی از 9 ورودی آن وارد شوید.

معبد میناکشی (Meenakshi Temple)

معبدی که به الهه شیوا و پارواتی اختصاص دارد، میان سال های 1623 میلادی و 1655 میلادی در مادورای تامیل نادو ایجاد گشت و در حال حاضر روزانه بالغ بر 15 هزار بازدید کننده دارد. طبق باور اهالی سابق این منطقه، ارباب ساندارشاور (sundareshwar) و الهه میناکشی (Meenakshi) فرمانروایان شهر مادورای بوده اند. این معبد کشور هند که همه روزه از ساعت 5 صبح تا 12 ظهر و 4 عصر تا 10 شب باز بوده، دارای 4 در ورودی در هر 4 طرف و 14 برج است که در مساحتی بالغ بر 18.2 هکتار ساخته شد. در ماه های آوریل و می جشنواره هایی چون چیتیرای تیروویژا و میناکشی کالینام در آن برگزار می شوند و برج 52 متری جنوب آن، شهرت بیشتری دارد.

معبد راناکپور (Ranakpur Jain Temple)

مرمر روشن با 1400 ستون به دقت طراحی شده که با تغییر زاویه تابش نور خورشید از طلایی به آبی کمرنگ تغییر می نماید. رانا کومبا (Rana Kumbha) پادشاه قرن 15 راجیپوت این معبد را که به آدیناتا (Adinatha) تعلق دارد، در رشته کوه های اروالی و در روستایی در ناحیه پالی راجستان بنا کرد. این معبد همه روزهای هفته بین ساعت 12 ظهر تا 18 باز است. اگر می توانید زمان دلخواهی را برای رفتن به این کشور و دیدن این زیارتگاه زیبا معین کنید، بهتر است بین ماه اکتبر و دسامبر خود را بدان برسانید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5980

به "معرفی کوتاه تعدادی از زیباترین معابد هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کوتاه تعدادی از زیباترین معابد هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید