مقابله با هوس خوردن شیرینی در ایام قرنطینه خانگی

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران: غذا های شیرین و حاوی نشاسته برای سیستم ایمنی مناسب نیست. در حالیکه این روز ها سیستم ایمنی باید بیشتر از همواره تقویت گردد. اگر که شما به راه چاره های مورد بحث عمل کردید، اما شرایط خواب شما بدتر شد، مطمئنا باید با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. در این روز ها همه ما می توانیم و باید ازحمایت ها و توصیه های حرفه ای و تخصصی استفاده کنیم. زیرا در روبرو با این بیماری همه گیر همه ما برای کنترل اضطراب کوشش می کنیم.

مقابله با هوس خوردن شیرینی در ایام قرنطینه خانگی

از چند هفته پیش تا به امروز در حال تمرین فاصله گیری فیزیکی و قرنطینه هستید که ناگهان متوجه می شوید از کنترل حریصانه بلعیدن شیرینی جات ناتوان شده اید. در گذشته مانند سنگ می خوابیدید، ولی به تازگی مانند نوزادان تاره متولد شده زود به زود بیدار می شوید و در هنگام بیداری میل شدید به مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات دارید.

یک دلیل علمی در پس این میل شدید وجود دارد. کم خوابی باعث اخلال درکارکرد سیستم اجدادی اندوکانابینویید می گردد، سیستمی که وظیفه تنظیم ترشحات داخلی، اشتها، متابولیزم و موارد دیگر را به عهده دارد. در این شرایط ما با میل شدید به غذا های چرب و سرشار از نشاسته و همچنین هوس شدید به شیرینی جات روبه رو هستیم.

یکی از متخصصان عصب شناس دانشگاه شیکاگو که در خصوص رابطه بین سیستم مغز و رفتار های انسان تحقیق نموده معتقد است: زمانیکه شما از خواب کافی محروم می شوید، قاعدتا هوس خوردن هویج به سرتان نمی زند، برعکس شما میل شدید به شیرینی، شوری و انواع نشاسته ها پیدا می کنید. دلتان چیپس، کوکی و آبنبات می خواهد.

استرس مزمن و همیشگی که در محیط اطراف ما موج می زند، ممکن است منجر به ایجاد یک مشکل عظیم در زمینه خواب گردد. شما کم می خوابید، خوابتان کیفیت خوبی ندارد و به دفعات بیدار می شوید. این نکات بیانگر این واقعیت است که خواب شما کمتر عمق می گیرد. خواب عمیق نوعی از خواب است که بدن و مغز شما برای احیای مجدد خود بدان نیازمند است.

براساس یافته های بنیاد ملی خواب در آمریکا، هنگامی که شما در خواب عمیق هستید، مغزتان به بدن فرمان توقف ترشح هورمون های استرس به ویژه کورتیزول را می دهد. بدون این سیگنال های شیمیایی، بدن شما به فراوری هورمون های استرس ادامه می دهد و سطح استرس در اوایل بعد از ظهر و عصر به اوج خود می رسد، درست زمانیکه بدن شما به آرامش نیاز دارد تا خود را برای خواب شب آماده کند. میزان بالای استرس خواب شب را بهم می ریزد. روز بعد در اثر کم خوابی سطح استرس افزایش پیدا می نماید و به همین ترتیب این چرخه معیوب ادامه پیدا می نماید.

کره خوری!

کمبود خواب روی سیستم اندوکانابینویید نیز تاثیر می گذارد، و این اثر شبیه به ماده فعال ماریجوانا بر این پایانه های عصبی است. وقتی کسی ماریجوانا مصرف می نماید، دلش می خواهد غذا های چرب و شیرین را ببلعد. این همان اتفاقی است که در اصطلاح به آن کره خوری می گوییم.

انسان می تواند با تزریق ترشحات غدد درونی به قسمت های خاصی از مغز حیوانات آن ها را مجبور به خوردن خوراکی های خوشمزه خاصی بکند. در این شرایط حیوانات ساکارز را بیشتر از ساخارین انتخاب می نمایند. در حالیکه طعم این دویکسان است و البته تفاوت در کالری بیشترِ ساکارز است.

حال چه باید کرد؟

البته که پاسخ دادن به سوال بالا و یافتن راه چاره آسانتر از عمل کردن به راه چارههاست. مخصوصا زمانیکه ما در میان یک همه گیری جهانی رعب آور گیر نموده باشیم. پاسخ ساده است! باید سطح استرس را کاهش دهیم تا خواب بهتری داشته باشیم و خواب بهتری داشته باشیم تا کمتر شیرینی و چربی بخوریم.

در ذیل به تعدادی از راه چاره های پیشنهاد شده از سوی محققان اشاره می کنیم:

  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید، سر ساعت معینی بخوابید و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بعضیزید. این کار مغز شما را تمرین می دهد تا آمادگی لازم برای خواب را داشته باشد.
  • در صورت نبود ممنوعیت هر روز به مدت 15-20 دقیقه از خانه بیرون بروید. چرا که نور روز به تنظیم ساعت بدن و یا ریتم شبانه روزی یاری می نماید.
  • ورزش کردن حتی به صورت سبک (پیاده روی) به بهبود کیفیت خواب یاری می نماید. اما نباید در زمان های نزدیک به ساعت خواب ورزش سنگین داشت.
  • نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای سیاه و سبز را بعد از ساعت 3 بعد از ظهر مصرف نکنید. چای بابونه جایگزین مناسبی برای قبل از خواب است. علاوه بر این بعضی گیاهان دارویی آرامش بخش هستند.
  • اقدامات منظمی را قبل از خواب به صورت مرتب انجام دهید. به عنوان مثال دوش آب گرم بگیرید و اندکی مطالعه داشته باشید. از تبلت، موبایل، تلوزیون و لپ تاپ استفاده نکنید. نور آبی که از صفحه وسایل مذکور ساطع می گردد ممکن است تنظیم ساعت بدن شما را به هم بریزد.
  • از تاریک و خنک بودن اتاق خواب خود اطمینان حاصل کنید. چرا که دانشمندان معتقدند ما در هوای خنک بهتر می خوابیم. (15-20 درجه سیلسیوس)
  • اندکی تمرین های کششی داشته باشید. در سال 2019 تحقیقاتی پیرامون اختلال بی خوابی صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد، افرادی که تمرین های کششی داشته اند خواب بهتری را تجربه نموده اند.
  • تمرین های ریلکس عضلانی را امتحان کنید و هر بار عمق بیشتری به آن بدهید. در این تمرینات شما گروهی از عضلات را منقبض و منبسط می کنید. مثلا به مدت 20 ثانیه بعضی عضلات را منقبض می کنید و سپس به سرعت این عضلات را شل می کنید و در همین حال اجازه می دهید تا امواج آرامش به آن نقاط وارد شوند. این فرایند را از شصت پا آغاز کنید و سپس آرام آرام بالاتر بیایید.
  • بنیاد ملی خواب استراتژی های فکری آرامش بخش را پیشنهاد می دهد. به صورت عمیق دم و بازدم داشته باشید. قبل از خواب یوگا و مدیتیشن انجام دهید. بدلیل آنکه یوگا شامل تنفس، مدیتیشن و تمرین های مقاومتی بوده و برای قبل از خواب مناسب است.

خوشبختانه خواب بهتر میل شدید به کربوهیدرات را محدود می نماید.

در آخر باید بدانیم که غذا های شیرین و حاوی نشاسته برای سیستم ایمنی مناسب نیست. در حالیکه این روز ها سیستم ایمنی باید بیشتر از همواره تقویت گردد. اگر که شما به راه چاره های مورد بحث عمل کردید، اما شرایط خواب شما بدتر شد، مطمئنا باید با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. در این روز ها همه ما می توانیم و باید ازحمایت ها و توصیه های حرفه ای و تخصصی استفاده کنیم. زیرا در روبرو با این بیماری همه گیر همه ما برای کنترل اضطراب کوشش می کنیم.

منبع: CNN

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6752

به "مقابله با هوس خوردن شیرینی در ایام قرنطینه خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با هوس خوردن شیرینی در ایام قرنطینه خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید