مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا

به گزارش جعبه مهر، شاید برای تان جالب باشد که بدانید چای کیسه ای در حال حاضر پرمصرف ترین نوع چای در جهانست. برای بسیاری از افراد که فرصتی برای دم کردن چای ندارند و در عین حال عاشق چای هستند یک نعمت آسمانی محسوب می گردد. اما این را هم باید بدانید که اصلا فلسفه چای کیسه ای که یک نوآوری آمریکایی محسوب می گردد حاصل یک سوءتفاهم جالب در تاریخچه نوشیدنی چای است. در اوایل قرن بیستم میلادی یک وارد نماینده نیویورکی چای به نام سالیوان تصمیم گرفت برای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفتن چای آن را در کیسه هایی از جنس ابریشم به مشتریانش بفروشد. در واقع هدف این بود که مشتری چای را از داخل کیسه بیرون بیاورد و دم کند اما برخی مشتری ها به اشتباه کیسه چای را داخل آب جوش انداختند و دم کردند و اتفاقا خیلی هم خوش شان آمد. بعد از آن بود که اکثر قریب به اتفاق مشتری ها درخواست چای کیسه ای داشتند و چون ابریشم گران بود کیسه های توری جانشین ابریشم شدند.

مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا

در تاریخچه نوشیدنی چای همیشه پای انگلیس هم در میان است شاید چون در میان اروپایی ها این انگلیسی ها هستند که علاقه خاصی به نوشیدن چای و البته مراسم خاصی هم برای چای عصرانه دارند. اگر چه تا سال ها بعد از ورود چای به اروپا هنوز قهوه نوشیدنی محبوب انگلیسی ها به خصوص در نزد مردان انگلیسی بود اما کم کم و در قرن 17 میلادی زنان انگلیسی نوشیدن چای را به عنوان یک نوشیدنی با اصالت جا انداختند. در همین زمان نخستین مغازه چای فروشی در انگلیس افتتاح شد. زمانی هم که چارلز دوم پادشاه انگلیس با شاهزاده کاترین براگانزا پرتغالی ازدواج کرد چای محبوبیت بیشتری در انگلیس پیدا کرد. در حقیقت این ازدواج انگلیسی -پرتغالی بود که سبب محبوبیت فراوان چای در انگلیس شد و این مسئله در تاریخچه نوشیدنی چای یک نقطه عطف محسوب می گردد.

چای نوشیدن مورد علاقه ملکه پرتغالی الاصل انگلیسی ها بود و زنان اشراف هم که منتظر بودند ببینند ملکه جدیدشان چه کاری انجام می دهد تا از او تقلید نمایند به نوشیدن چای که در آن بسیار هم گران قیمت بود روی آوردند. اشراف چای را در فنجان هایی گران قیمت از جنس چینی که از پرتغال که به چین روابط تجاری داشت می نوشیدند و این سنت هنوز هم در انگلیس پابرجاست: نوشیدن چای شیرین شده با شکر در فنجان و نعلبکی چینی.

منبع مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا

انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10996

به "مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید