ناهار بازار کرونا برای قاچاقچیان آثار باستانی

به گزارش جعبه مهر، فضای مجازی در پی شیوع ویروس کرونا به محلی برای رشد و تعالی فرهنگ تبدیل شده اما از دیگر سو این فضا محفلی شوم برای سو استفاده شده است.خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی به صورت آنلاین در دوران بحران ویروس کرونا یکی از آن هاست.

ناهار بازار کرونا برای قاچاقچیان آثار باستانی

به گزارش خبرنگاران، ایسنا به نقل از آرت نیوزپیپر نوشت: نتایج یک پروژه تحقیقاتی با عنوان پروژه ATHAR که به بررسی فروش غیرقانونی آثار باستانی در دنیای مجازی می پردازد، نشان می دهد آمار فروش آثار باستانی غارت شده در خاورمیانه و آمریکایی شمالی در گروه های فیسبوک در ماه های اخیر که بسیاری از کشورها در قرنطینه به سر می بردند، افزایش یافته است.

  • همکاری ایران و عراق برای مقابله با قاچاق عتیقه

برای مثال هفته گذشته، سارقان آثاری را از مسجدی در نزدیکی عرائش شهری واقع در مراکش ربودند، حالا تصاویر این آثار در گروه های قاچاق و فروش غیرقانونی آثار باستانی فیسبوک به اشتراک گذاشته شده است.

به گفته کیتی پائول یکی از سرپرستان این پروژه تحقیقاتی، محققان شاهد افزایش پست ها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده از آثار غارت شده در چند ماه اخیر بوده اند.

پائول، آسیب پذیر بودن موزه ها و محوطه های باستان شناسی در دوران بحران را یکی از عوامل این رویداد عنوان می کند.

این تیم تحقیقاتی کوچک، بیش از 120 گروه فیسبوک را که هرکدام شامل اعضای کم تا 300 هزار نفر می شدند را مورد بررسی قرار داده است.

یازده گروه از این 120 گروه بین 100 الی 300 هزار عضو و 36 گروه نیز 20 الی 82 هزار نفر عضو داشتند.

به گفته پائول ، در بزرگ ترین این گروه ها که شامل 300 هزار عضو می شود، روزانه حدود 175 پست به اشتراک گذاشته می شود که اغلب آن ها به معرفی بهترین موقعیت های مکانی برای حفاری اختصاص دارند.

معمول ترین آثار این گروه ها، شامل اشیا سرامیکی و سکه های باستانی می شود.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6025

به "ناهار بازار کرونا برای قاچاقچیان آثار باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناهار بازار کرونا برای قاچاقچیان آثار باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید